Všechna odvětví cestování a dopravy zažila v roce 2020 výrazný meziroční pokles výkonů, s výjimkou sdílených služeb. Bikesharing poklesl mezi roky 2019 a 2020 jen o 5 %, carsharing pak o 13 %. Vyplývá to z nedávno zveřejněných dat o dopravním trhu [1] v Německu a potvrzují to i data Autonapůl, prvního českého carsharingu. Jeho výkon v počtu ujetých kilometrů meziročně poklesl o 8 %, podle předběžných odhadů dosáhla sdílecí služba i tak provozního zisku 1,8 milionu Kč.
Pro zajímavost: jeden vůz Autonapůl nahrazuje 15-17 soukromých aut [2].
„Největší propad v zájmu uživatelů jsme zaznamenali v první vlně koronaviru na jaře 2020, po rozvolnění opatření se situace zlepšila a na podzim už propady nebyly tak výrazné. Celkový obrat za rok 2020 očekáváme ve výši přes 12 milionů Kč a oproti roku 2019 mírně stoupl. Pandemie nás stála mezi jedním a jedním a půl milionem na nerealizovaných tržbách, přesto odhadujeme provozní zisk na 1,8 milionu Kč před zdaněním a odpisy. Celková účetní ztráta tak přesáhne 1,6 mil. Kč po započtení odpisů a úroků,“ hodnotí rok 2020 ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.
Zajímavá čísla roku 2020 v Autonapůl:
- Flotila sdílených aut dosáhla ve vrcholící sezóně 80 aut.
- Sdílníci ujeli dohromady téměř 1,2 milionu kilometrů.
- Ze společného výzkumu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a Dopravní fakulty ČVUT vyplynulo, že jedno auto flotily Autonapůl nahradí 15-17 soukromých vozů.
- Sdílníci prvního českého carsharingu ušetřili na platbách za sdílená auta 81 500 Kč využitím ČD bodů z partnerského programu s Českými drahami.
- Veřejně prospěšné organizace, které Autonapůl loni podpořilo, ujely se sdílenými vozy 14 740 km.
- Na zákaznické lince přijali 1 641 hovorů.
Zhodnocení roku 2020 nabízí Autonapůl na odkaze ZDE a v podobě infografiky jej najdete v příloze této TZ.
„Aktuální vývoj dopravního trhu vnímám jako velmi zajímavý. Carsharingy a bikesharingy vycházejí z bláznivého roku 2020 jako vítězové, protože jim jako jediným segmentům v dopravě drasticky neklesly výkony, v některých měsících dokonce meziročně rostly. Spolu s očekávanou ekonomickou recesí to může pro Autonapůl paradoxně znamenat dobrý rok 2021,“ dodává Šimoník.
Sdílené vozy jsou vhodným a výhodným řešením pro ty, kdo potřebují auto jen občas, zároveň šetří veřejný prostor od aut, která by většinu času jen zabírala parkovací místa. Autonapůl provozuje po celé republice flotilu zhruba osm desítek sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů, přes úsporná rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily. Působí v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Liberci, Plzni, Ostravě, Olomouci a Českých Budějovicích. Podrobnosti o výhodách a podmínkách prvního českého carsharingu Autonapůl jsou na www.autonapul.cz – například cestující Českých drah mohou své ČD body využít jako slevu na služby tohoto carsharingu.