Automobilový průmysl čeká v příštích pěti letech rozsáhlá technologická revoluce. Její hybnou silou bude především vývoj v elektronice, kontrolních a informačních technologiích a ovlivní téměř každý systém v automobilech. Tvrdí to přední manažeři automotivního průmyslu, sdružujícího výrobce automobilů a jejich subdodavatele, kteří se v listopadu 2001 zúčastnili rozsáhlého průzkumu společnosti KPMG zaměřeného na vývoj tohoto odvětví v příštích pěti letech.
Tři nejdůležitější oblasti, v nichž se nejvíc projeví technologický vývoj, jsou podle dotázaných manažerů bezpečnost (68 %), alternativní pohony (64 %) a elektro-mechanické systémy (50 %).
Bezpečnost
V případě bezpečnosti absolutní většina dotázaných prohlásila, že jde o nejdůležitější stimul pro produktové inovace. Důvod je prostý: 88 procent manažerů si myslí, že bezpečnost je pro zákazníky prioritním faktorem při rozhodování o nákupu vozidla. Jeden z výkonných manažerů prohlásil: „Myslím, že otázka bezpečnosti je tím prvním háčkem, na který se spotřebitel chytí.“
Alternativní pohony
V příštích pěti letech očekává téměř polovina (45 %) manažerů významný nárůst v prodeji vozů s hybridním nebo alternativním pohonem. Každá automobilka v současné době pracuje na vývoji nějakého ze systémů alternativního pohonu. „Myslím, že budoucnost patří vodíkovému pohonu. K jeho rozšíření a využití dojde podle mého odhadu přibližně za deset let ,“ prohlásil jeden z dotázaných.
Zavádění elektrického pohonu je pociťováno jako problematické – pouze 35 procent z dotázaných manažerů si myslí, že by už za pět let mohlo mít každé desáté auto elektrický pohon. Počet příznivců benzinu je stále silný, ale závislost na této dovážené pohonné hmotě nutí k vážnému zamyšlení nad její dlouhodobou budoucností a ke změně v zaměření investic. Automobilky proto směřují velké investice do alternativ benzinu – elekromobilů a hybridních pohonů, následně elektromobilů druhé generace a vozidel poháněných palivovými články.
Elektro – mechanické systémy
Manažeři jsou na jedné straně nadšeni přechodem z ryze hydraulických systémů ovládání (posilovače řízení a brzd) automobilů k elektro-mechanickým systémům. Na druhé straně si však pouze 32 procent z nich myslí, že za pět let bude alespoň polovina vozů používat řízení a odpružení, kde k přenosu pokynů řidiče budou sloužit pouze senzory a vodiče, tzv. „drive by wire“ systémy bez přímé mechanické vazby mezi ovladačem a výkonným zařízením, např. mezi volantem a řízením. Skeptici říkají, že největší překážkou bude překonat předpokládaný odpor spotřebitelů. „Mnoho lidí se stále cítí bezpečněji v automobilu s řízením ovládaným hydraulikou než elektrickými vodiči,“ poznamenal k tomu jeden vedoucí manažer z oblasti dodavatelů automotivního průmyslu.
Nové technologie a telematika
Dotázaní manažeři věří, že rozvoj telematiky bude pro spotřebitele znamenat řadu přínosů, od zvýšené bezpečnosti přes snížení nákladů až po vyšší pohodlí. Myslí si však, že služby spojené s internetem, jako například posílání zpráv a získávání dat z www (novinky, nákupy, zábava atd.) nebudou prioritou. Vzhledem k současným problémům dot.com společností je patrná snaha o optické oddělení telematiky ve vozidlech od všeho, co „zavání“ internetem. Důraz je kladen především na využití telematiky pro praktické služby, spojené přímo s vozidly a jejich řízením. Jde například o přivolání asistenční služby v případě poruchy, nehody nebo ohrožení, diagnostiku stavu vozu na dálku, navigaci a logistické řízení dopravy.
Metodologie
KPMG provedla 103 kvantitativních rozhovorů s výkonnými pracovníky v automotivním průmyslu, z toho s 88 ze severní Ameriky a 15 z Evropy. 70 pracovalo pro subdodavatele, 33 přímo pro automobilové výrobce. Dále bylo zrealizováno 10 hloubkových kvalitativních rozhovorů s výkonnými pracovníky na vyšších pozicích (7 z USA, 3 z Evropy). Čtyři z nich pracovali pro subdodavatele a šest pro výrobce automobilů. Závěry z obou typů rozhovorů vykázaly vysokou dávku korelace.