Ve středoevropském průzkumu chování řidičů nejvíc obstáli Češi

Čeští řidiči jsou solidárnější než jejich maďarští a slovenští kolegové, to vyplývá z mezinárodního průzkumu Goodyear – Good Driver 2007

Průzkum proběhl na konci června a začátkem července letošního roku ve třech státech Evropské unie (Česká republika, Slovenská republika, Maďarsko). Cílem průzkumu Goodyear – Good Driver 2007, který testoval, zda-li jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou poškozené pneumatiky, je upozornit na klesající míru solidarity řidičů.

Ve středoevropském průzkumu chování řidičů nejvíc obstáli Češi
Ve středoevropském průzkumu chování řidičů nejvíc obstáli Češi

Průzkum byl rozdělen do dvou fází, každá z nich trvala jednu hodinu. V první fázi žena-figurantka pouze bezradně postávala u automobilu, v ruce držela hever a čekala, zda někdo z řidičů sám od sebe zastaví a pomůže. Ve druhé fázi figurantka aktivně stopovala kolemjedoucí automobily. Do testu byly vybrány figurantky ve středním věku, aby výsledky nebyly nijak zkresleny atraktivností mladých řidiček.

Ve středoevropském průzkumu chování řidičů nejvíc obstáli Češi
Ve středoevropském průzkumu chování řidičů nejvíc obstáli Češi

V ČR probíhal průzkum na dvou místech – v Praze (Jeremiášova ulice) a ve Zbuzanech. „Záměrně jsme vybrali tato dvě místa, abychom mohli sledovat rozdíl, jak se k sobě chovají lidé ve městě a lidé mimo město. Samotný fakt, že byli ochotnější řidiči ve Zbuzanech než v Praze jsme očekávali, ale byli jsme překvapeni celkovým počtem řidičů, kteří zastavili na obou místech. Ve výsledcích se tak čeští řidiči ukázali jako daleko solidárnější než jejich kolegové ze Slovenska a Maďarska,“ komentuje výsledky průzkumu Goodyear – Good Driver 2007 Ing. Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních a lehkých nákladních pneumatik, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o. Na Slovensku se testování uskutečnilo v Bratislavě a ve vesnici Rovinka, v Maďarsku proběhl průzkum dokonce v pěti městech (Budapešť, Debrecin, Győr, Pécs a Szeged).

A jak si tedy stojí čeští řidiči? V Praze během první hodiny, kdy figurantka nestopovala, zastavili čtyři řidiči, což představuje 1,1 % z celkového počtu projetých automobilů. První ochotný řidič zastavil velmi rychle, během 30 sec. Ve druhé části, kdy se žena-figurantka snažila stopovat, zastavilo 15 řidičů (3,1 % z celkového počtu projetých automobilů), první z nich zastavil po 3 min. Ve Zbuzanech v první fázi zastavilo osm řidičů – 6,3 % z celkového počtu (první řidič zastavil po 10 min.) a ve druhé fázi dokonce 15 řidičů – 14,4 % z celkového počtu (první řidič zastavil po 8 min.). V několika případech zastavovali i řidiči jedoucí z protisměru.

„Byla jsem opravdu mile překvapená, kolik řidičů zastavilo. I přesto, že bylo hrozné horko, všichni řidiči, kteří zastavili, byli milí a nikdo z nich se netvářil otráveně, že obtěžuji. Zastavovaly i ženy,a i když věděly, že mi s tím asi neporadí, nabízely mi alespoň telefon k zavolání pomoci. Dokonce jedna řidička zajela pro manžela a vrátila se spolu s ním, aby mi pomohl,“ říká paní Iveta Mrnková, svěží čtyřicátnice a figurantka průzkumu v ČR, a dodává: „Zastavovaly různé vozy, většinou osobní, ale i několik nákladních. Někteří řidiči, kteří spěchali, alespoň omluvně gestikulovali.“

Výsledky z Maďarska i Slovenské republiky nejsou tak povzbuzující. Celkové procento řidičů je v obou případech nižší. V Bratislavě v první fázi bez stopování zastavilo 1 % řidičů (první po 13 min.), ve druhé fázi 2,1 % (první po 9 min.); v Rovince zastavilo během první hodiny 0,7 % řidičů (první po 8 min.) a během druhé hodiny 1,2 % řidičů (první po 7 min.). Zajímavý je ale fakt, že v Rovince chtěl pomoci dokonce i jeden chodec. Také je paradoxní, že na obou místech zastavovali pouze muži. V Maďarsku byli nejochotnější řidiči v Győru (oblast severozápadního Maďarska, u hranic s Rakouskem) – v první fázi zastavilo 2,7 % řidičů (první po 9 min.), ve druhé fázi 7,5 % řidičů (první po 2 min.). Nejhorší celkové výsledky byly z města Pécs (oblast jihozápadního Maďarska, u hranic s Chorvatskem), kde během první hodiny zastavilo 0,5 % řidičů (první po 15 min.) a během druhé hodiny 0,6 % řidičů (první po 5 min.). Konkurovat těmto výsledků může pouze město Szeged (oblast jihovýchodního Maďarska), které dosáhlo v první fázi nejhoršího výsledku (0,2 %), kdy zastavil pouze jediný řidič, a to po 54 min.

„Čeští řidiči i řidičky se ukázali jako velmi ochotní, otázka je, jak by se zachovali, pokud by nebylo tak pěkné počasí – pršelo a byla zima a pokud bychom postávali někde na dálnici. I přesto, že čeští řidiči projevili značnou míru solidarity, doporučil bych všem řidičům, zejména nyní v době letního cestování, aby si před cestou zkontrolovali vybavení automobilu (hever, klíč, rezervní kolo) a prostudovali možnosti využití asistenčních služeb,“ podotýká Ing. Richard Srbecký a dodává: „Dalším řešením této nepříjemné situace, kterou jsme testovali, je použití pneumatik s technologií RunOnFlat, jež i po defektu umožňují dojezd automobilu až do vzdálenosti 80 km (pozn. při rychlosti 80 km/hod.). Řidiči tak bezpečně dojedou domů či do servisu.“ To je umožněno speciální konstrukcí pneumatik RunOnFlat, které mají zesílené bočnice, jenž jsou schopny nést váhu automobilu, i když jsou pneumatiky po ztrátě tlaku. Je však nutné, aby byl automobil vybaven systémem monitorujícím tlak v pneumatikách, a řidič tak byl ihned informován o jeho poklesu.

Goodyear

Goodyear je největším světovým výrobcem pneumatik. Společnost se sídlem v Akronu (Ohio, USA) vyrábí pneumatiky, technické pryžové výrobky a chemikálie ve více než 100 závodech ve 28 zemích po celém světě. Své marketingové aktivity má společnost téměř v každé zemi světa. Goodyear zaměstnává přibližně 80 000 pracovníků.

Novinky Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz, Opel a u dalších značek. Na obzoru je rozšíření vybavení pneumatikami Goodyear RunOnFlat, neboť konstruktéři společnosti Goodyear spolupracují s mnoha výrobci automobilů na více než 150 projektech tohoto typu. V roce 2006 Goodyear dodal přes dva miliony pneumatik RunOnFlat.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Oficiální slavnostní otevření digitální laboratoře SEAT

Oficiální slavnostní otevření...

SEAT Metropolis:Lab Barcelona sází ve svých budoucích projektech na autobusy na požádání nebo sdílené cestování po městě. Laboratoř SEAT Metropolis:Lab Barcelona – stoprocentní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...