Zachránce životů slaví jubileum

Před čtvrt stoletím zavedl Mercedes-Benz do sériové výbavy airbag

Před 25 lety sjel z montážní linky závodu Mercedes-Benz v Sindelfingenu první sériový automobil vybavený airbagem, kterým byla limuzína Třídy S. Úspěšně tak byl završen více než třináct let trvající vývoj a v oblasti bezpečnosti automobilů tak začala nová epocha.

Zachránce životů slaví jubileum
Zachránce životů slaví jubileum
Zachránce životů slaví jubileum
Zachránce životů slaví jubileum


Podle výsledků rozboru dopravních nehod, zachránil airbag v USA od roku 1987 život 14 200 osobám, v Německu bylo od roku 1990 tímto nafukovacím polštářem v automobilu ochráněno před smrtelným zraněním 2 500 cestujících. Mercedes-Benz uplatnil airbag se značným předstihem před ostatními automobilkami a dodnes tímto ochranným systémem vybavil více než dvanáct milionů automobilů. Od října 1992 patří k sériové výbavě všech osobních vozů s trojcípou hvězdou na přídi. V posledních letech inženýři Mercedesu techniku airbagu průběžně zdokonalovali, takže se objevily například boční airbagy a adaptivní systémy, které se dovedou přizpůsobit povaze nehody. Příští airbagy se stanou součástí preventivního systému ochrany cestujících PRE-SAFE a pomocí nových senzorů se schopností nehodu předvídat se rozvinou v předstihu tak, aby zmírnily silové zatížení cestujících před a během nárazu. Ze stejného důvodu budou vzduchové vaky další generace brát v úvahu také individuální parametry jako například výšku, pohlaví nebo stáří pasažérů.


Airbag je důležitou součástí historie Mercedesu. Obdobně jako poddajná nárazová zóna, bezpečnostní řízení, napínač bezpečnostních pásů, protiblokovací systém a další vynálezy související se značkou Mercedes, dokumentuje i airbag avantgardní roli stuttgartské automobilky v oblasti bezpečnosti osobních vozů.


Vývoj airbagu započal v roce 1967 a v mnoha směrech vyžadoval přímo průkopnickou práci. Myšlenka vzduchového polštáře byla sice již od počátku padesátých let známa, ale pro její realizaci neexistovalo zatím žádné technické řešení. Inženýři Mercedesu přišli první jak se spouštěcí senzorikou tak s generátorem plynu, který rozvine nafukovací polštář během 30 milisekund. Vyvinuli také pevnou tkaninu polštáře, vylepšili jeho chování během naplňování a podařilo se jim i celý tento kompletní sytém zabudovat do schránky umístěné ve středu volantu.


Po více než 250 nárazových testech přímo v automobilu, 2 500 testech na nárazovém zařízení a sedmi miliónech kilometrů ujetých ve zkušebních vozech byl airbag konečně zralý pro sérii a společně s další novinkou – napínačem bezpečnostního pásu, oslavil v Mercedesu Třídy S světovou premiéru. Již v roce 1991 využívalo airbag řidiče kolem 28 % všech osobních vozů Mercedes-Benz. Od října 1992 patří tento nafukovací vak do sériového vybavení všech automobilů honosících se třícípou hvězdou.


U Mercedesu od samého počátku vývoje koncipovali airbag jako doplněk k tříbodovému bezpečnostnímu pásu, který by měl především při čelním nárazu poskytnout připoutané osobě přídavnou ochranu. Že je tento princip správný, ukázaly výsledky studování skutečných nehod. Jestliže v sedmdesátých letech utrpělo v Německu při čelních střetech asi 30 procent připoutaných řidičů osobních vozů Mercedes-Benz zranění neslučitelné s životem, dnes při vzájemné podpoře airbagu, bezpečnostního pásu, jeho napínače a dalších ochranných opatření, nezaznamenali odborníci v této oblasti žádné nehody s tak vážným poraněním.


Americké úřady zabývající se bezpečností silničního provozu zjistily, že airbag ochránil při nehodách každého třetího cestujícího před těžkým zraněním. Zhruba každý šestý řidič a spolujezdec v havarovaném voze může za svoji záchranu poděkovat existenci airbagu.


Svůj značný náskok ve vývoji airbagu využívají inženýři Mercedesu k průběžnému zdokonalování systému ochrany cestujících. Po světové premiéře airbagu řidiče následoval v roce 1988 airbag pro spolujezdce a v roce 1995 nabídl Mercedes jako jedna z prvních automobilových značek boční airbag, jehož ochranný účinek doplňuje od roku 1998 okenní airbag. Ve stejném roce představil Mercedes-Benz adaptivní airbag, který se podle povahy nehody plní ve dvou stupních a cestujícím tak umožňuje ještě účinnější ochranu.


Také preventivní ochrana cestujících PRE-SAFE, kterou Mercedes-Benz od roku 2002 jako první výrobce automobilů nabízí v takovém rozsahu, zvyšuje ochranný účinek bezpečnostního pásu a airbagu. Preventivním napnutím bezpečnostních pásů na předních sedadlech a upravením polohy sedadel před hrozící nehodou jsou cestující na možný střet připraveni tak, aby pásy a airbagy mohly zasáhnout s co nejlepší účinností.


Moderní osobní vozy Mercedes jako je nová Třída S mají ve výbavě celkem osm airbagů. Jsou to dva adaptivní čelní, čtyři airbagy boční a dva okenní. Technika airbagů se kontroluje sama, je bezúdržbová a zůstává během celé životnosti osobního vozu Mercedes funkční.


Také v budoucnu bude mít v oblasti bezpečnosti osobních vozů airbag důležitou roli. Inženýři Mercedesu si představují takový ochranný systém, který se automaticky přizpůsobí okolnostem stávající nehody. Přitom by mohla pomoci například moderní radarová technika, kterou Mercedes-Benz nedávno využil u Třídy S. V ještě dále vyvinuté verzi může radar a další senzory pracující s předstihem dodávat data pro zjištění nebezpečí, které z nehody vyplývá. V takovém případě je možné do systému PRE-SAFE integrovat i airbagy. Ty by se aktivovaly již před nárazem a plnily do konečného objemu v několika stupních, aby chránily cestující v delším časovém intervalu.


Navíc by měl zítřejší airbag plnit ochrannou funkci přesně definované osobě. Například řidič a spolujezdec by do palubního počítače zadali některá data jako stáří, pohlaví, výšku a váhu, aby mohl být ochranný systém nastaven individuálně a pracoval s ještě vyšší účinností.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....