Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz. Ale nové vysokovýkonné „esko“ v provedení AMG má nejen poprvé specifickou maskou chladiče AMG, ale hlavně sportovní hybridní pohon s technologií z Formule 1. Sehr gut…

Nový Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE 

Nový Mercedes AMG S 63 E PERFORMANCE s hybridní technologií AMG je znovu etalonem ve svém segmentu. Kombinuje motor AMG V8 4,0 litru Biturbo se specifickým hybridním hnacím řetězcem AMG a novou variantou vysokovýkonné sady akumulátorů AMG HPB (High Performance Battery). Kapacita baterie vzrostla z 6,1 kWh na 13,1 kWh a dojezd v režimu výhradně elektrického pohonu se tím u Třídy S prodloužil na 33 kilometrů.

Není to moc, ale konstrukce hnacího řetězce není primárně zaměřena tolik na dojezd s elektrickým pohonem jako na výkony. Sedan stanovuje nová měřítka ve svém segmentu nejvyšším výkonem hybridního systému 590 kW (802 k) a maximálním točivým momentem 1430 N.m. Suverénní vzhled a jízdní dynamiku umocňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,3 sekundy a nejvyšší rychlost, která může být volitelně 290 km/h. Velký rozsah nastavení mezi jízdní dynamikou a komfortem zajišťují rozmanité systémy, jakými jsou podvozek AMG RIDE CONTROL+, systém aktivní minimalizace náklonu karoserie AMG ACTIVE RIDE CONTROL a standardně dodávané řízení zadních kol.

Nový Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE

Synchronní elektromotor s permanentními magnety

Synchronní elektromotor je vybaven dutým rotorem z permanentních magnetů, a proto může obklopovat výstupní hřídel k levému zadnímu kolu. Ovládání elektromotoru zajišťuje výkonová elektronika, která je rovněž součástí jednotky EDU a povely dávané pedálem plynu bezprostředně převádí na odpovídající přívod elektrického proudu do synchronního elektromotoru. Citlivé řízení elektromotoru navíc přizpůsobuje otáčky při řazení dvoustupňové převodovky v EDU, která se tak zcela obejde bez mechanické synchronizace. Podpůrný točivý moment elektromotoru lze díky tomu využívat také ve vyšších rychlostech. Maximální točivý moment elektromotoru je k dispozici od první otáčky, ale se vzrůstajícími otáčkami později klesá. Druhý převodový stupeň, který se zařazuje ve vyšších rychlostech, proto snižuje otáčky elektromotoru, aby mohl podporovat spalovací motor v celém rozsahu rychlostí.

Inspirována Formulí 1, vyvinuta v Affalterbachu

Při sestavování elektrifikační strategie bylo od začátku jasné, že se všechny zásadní komponenty budou vyvíjet v Affalterbachu. Mezi ně patří i vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB (High Performance Battery), která je srdcem hybridní soustavy. Vývoj lithium-iontového zásobníku elektrické energie byl inspirován technologií, která se již osvědčila v nejtvrdších podmínkách v hybridním závodním monopostu Formule 1 týmu Mercedes-AMG Petronas F1. V rámci vývoje probíhala čilá výměna odborných znalostí mezi výrobcem motorů Formule 1, High Performance Powertrains (HPP) v Brixworthu, a společností Mercedes-AMG v Affalterbachu. Vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB kombinuje vysoký, opakovaně využitelný výkon s nízkou hmotností. Tím se podařilo zvýšit celkovou úroveň jízdních výkonů a provozních vlastností vozidla. Dalšími přednostmi jsou rychlé nabíjení a vysoká výkonová hustota.

Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE

Výkon až 140 kW

Sada akumulátorů HPB poskytuje elektromotoru trvalý výkon 70 kW a až 140 kW opakovaně po dobu 10 sekund. Externí nabíjení probíhá střídavým proudem z nabíjecích stanic, wallboxů nebo domácích zásuvek prostřednictvím palubní nabíječky s výkonem 3,7 kW. Sada akumulátorů je koncipována pro rychlé vybíjení i nabíjení, nikoli pro co nejdelší dojezd. Přesto dojezd 33 kilometrů s elektrickým pohonem umožňuje praktický akční rádius, například pro nehlučné a bezemisní jízdy z obytné zóny na okraj města nebo na dálnici.

Inovační posun: Přímé chlazení akumulátorových článků

Základem pro vysokou výkonnost 400V sady akumulátorů AMG je inovativní přímé chlazení. Kolem všech 1200 akumulátorových článků proudí speciální chladicí kapalina, která není elektricky vodivá, a zajišťuje chlazení jednotlivých článků. Každý akumulátor potřebuje pro optimální odevzdávání výkonu definovanou teplotu. Je-li zásobník elektrické energie příliš chladný nebo naopak příliš horký, ztratí na přechodnou dobu citelně výkon nebo se musí jeho výkon snížit, aby se zabránilo jeho poškození v důsledku působení nadměrného tepla. Rovnoměrné temperování sady akumulátorů má proto rozhodující vliv na její výkonnost, životnost a bezpečnost. Běžné chladicí systémy, které chladí pouze vzduchem nebo nepřímo celou sadu akumulátorů obvyklou chladicí kapalinou, narážejí brzy na své limity. Pokud systém řízení provozní teploty nedokáže optimálně plnit svou funkci, hrozí předčasné stárnutí sady akumulátorů.

Věda chlazení

Odborníci AMG museli pro přímé chlazení vyvinout nové chladicí moduly s tloušťkou pouhý jeden milimetr. Pomocí speciálně vyvinutého vysokovýkonného elektrického čerpadla cirkuluje cca 30 litrů chladicí kapaliny celou sadou seshora dolů kolem každého akumulátorového článku. Chladicí kapalina protéká také chladičem olej/voda, který je umístěn přímo na sadě akumulátorů. Teplo z chladiče je odváděno do jednoho ze dvou nízkoteplotních okruhů vozidla a odtud dále do chladiče nízkoteplotního okruhu na přídi vozidla, který předává teplo okolnímu vzduchu. Systém je přitom koncipován tak, aby bylo v sadě akumulátorů zajištěno rovnoměrné rozložení tepla.

Sada akumulátorů díky tomu pracuje vždy při rovnoměrně udržované, optimální průměrné provozní teplotě 45 stupňů Celsia bez ohledu na to, jak často je nabíjena nebo vybíjena. Při rychlé jízdě ale může docházet k překročení průměrné teploty. Ochranné mechanismy jsou proto nastaveny tak, aby sada akumulátorů mohla odevzdat maximální výkon a posléze se díky přímému chlazení vrátila na požadovanou úroveň provozní teploty. S běžnými chladicími systémy to není možné a sada akumulátorů již pak není schopna poskytovat svůj výkonový potenciál v celém rozsahu. To však neplatí pro vysokovýkonnou sadu akumulátorů AMG HPB. I při rychlé jízdě na závodním okruhu v hybridním režimu, při níž se často zrychluje (akumulátory se vybíjejí) a zpomaluje (akumulátory se nabíjejí), si zásobník elektrické energie uchovává svou vysokou výkonnost.

Rekuperace nastavitelná ve čtyřech stupních

Teprve účinné přímé chlazení umožňuje používat akumulátorové články s velmi vysokou výkonovou hustotou. Díky tomuto individuálnímu řešení je akumulátorový systém mimořádně lehký a kompaktní. K nízké hmotnosti této soustavy přispívá rovněž materiálově úsporný koncept napájecích přípojnic spolu s lehkou, současně však v případě nárazu stabilní a odolnou konstrukcí schránky z hliníku, která zaručuje nejvyšší úroveň bezpečnosti.

Vzhledem k tomu, že se vysokovýkonná sada akumulátorů nachází díky přímému chlazení vždy v optimálním rozsahu provozní teploty cca 45 °C, lze optimalizovat také rekuperaci – normálně se sada akumulátorů při vysokém výkonu rekuperace značně zahřívá, což omezuje množství energie, kterou lze získat zpět.

Rekuperace začne, jakmile řidič uvolní pedál plynu. Vůz tedy jede setrvačností bez ovládání pedálu plynu. Sada akumulátorů se nabíjí a vzniká brzdný moment. Tím se šetří třecí brzdy, které řidič v závislosti na stupni rekuperace a dopravní situaci nemusí vůbec použít. Další výhoda rekuperace spočívá v tom, že systém při jízdě ze strmého svahu funguje jako motorová brzda a ukládá elektrickou energii do sady akumulátorů. Řidič si může pravým tlačítkem na volantu AMG vybírat mezi čtyřmi různými výkony rekuperace. To platí pro všechny jízdní režimy s výjimkou modu „Slippery“ a v režimech „ESP Sport Handling“ nebo „ESP Off“, přičemž zpětné získávání kinetické energie má v závislosti na jízdním modu různou charakteristiku.

Stupně rekuperace:

Stupeň 0: Vozidlo se chová podobně jako konvenční vůz se spalovacím motorem a mechanickou převodovkou, u něhož řidič sešlápl pedál spojky nebo zařadil neutrál a vůz pokračuje po uvolnění pedálu plynu v jízdě s nejnižšími možnými jízdními odpory. Rekuperační výkon je velmi nízký a slouží pouze k zajištění nezbytného zásobování vozidla elektrickou energií. Třecí ztráty v poháněcím ústrojí s vypnutým spalovacím motorem jsou sníženy na minimum.

Stupeň 1: To je standardní nastavení, u něhož je rekuperace pro řidiče již citelná a přibližně odpovídá zpomalení konvenčního vozu při brzdění spalovacím motorem.

Stupeň 2: Intenzivnější rekuperace, při klidné jízdě v husté dopravě není téměř nutné ovládat brzdový pedál.

Stupeň 3: Maximální zpětné získávání kinetické energie. V tomto případě je možné vůz ovládat jen jedním pedálem jako u elektromobilu. V závislosti na jízdní situaci lze sadu akumulátorů nabíjet výkonem více než 90 kW.

 

 

 

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové „Cé“ od AMG s nejvýkonnějším čtyřválcem v historii

Nové „Cé“ od AMG s...

Nový sportovní Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE představuje významnou technologickou změnu v 55leté historii AMG. A díky kombinaci spalovacího motoru vpředu a výkonného elektromotoru vzadu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrábějte autoklíče jako profesionálové

Vyrábějte autoklíče jako profesionálové

Pokud se zabýváte výrobou autoklíčů, pak jistě máte zkušenost se zničenými či poškozenými klíči. V případě, že byl klíč poškozený, bylo dříve nutné vyrobit celý klíč znovu, i...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - AMG Performance Center v Praze na Chodově slaví úspěšný první rok – bylo prodáno 35 vozů Mercedes-AMG

AMG Performance Center v Praze na Chodově...

V dubnu slaví své první narozeniny AMG Performance Center (AMG PC), které bylo v Praze na Chodově slavnostně otevřeno v roce 2014. Za první rok existence AMG Performance Center – narostl v...