Smart – od smělého nápadu k realitě (1)

Koncem roku 1998 obohatila nabídku na trhu osobních automobilů pozoruhodná novinka – Smart, až letos od dubna bude i našem trhu.

Smart – od smělého nápadu k realitě (1)

Lišila se od ostatních snad vším – nekonvenčním vzhledem, koncepcí, konstrukcí i užitnými a provozními vlastnostmi. Stejně výjimečný byl i její vývoj, neboť firma, která ji měla vyrábět, vznikla jen o necelých pět let dříve. Nový vozík – právě velikost opravňuje k tomuto označení – byl pojmenován smart, tedy výrazem převzatým z angličtiny, který lze přeložit jako čipera. Od dubna 2002 se smart oficiálně objeví i na českém trhu, a tak je vhodná příležitost ho nejen představit, ale i ohlédnout se za událostmi, které předcházely jeho zrodu.

Nápad pustit se do výroby miniautomobilu se zrodil v hlavě Švýcara Nicolase G. Hayeka. Narodil se v Libanonu, jeho otec byl Američan a matka Libanonka, která se usadila ve Švýcarsku. Získal švýcarské občanství a vystudoval matematiku, fyziku a chemii ve francouzském Lyonu. Poté začal pracovat v lisovně, kde se vyráběly mj. díly automobilů. V roce 1957 založil vlastní konzultační společnost Hayek Engineering a spolupracoval s některými výrobci automobilů, s firmami Siemens, Thyssen, Nestlé, aj. V roce 1983 založil společnost SMH (Société Suisse de Microélectronique et d´Horlogerie), vyrábějící hodinky Blancpain, Omega, Rado, Longines, Tissot, Certina, Mido a také Swatch, které sám vyvinul. Později byl poradcem Helmuta Kohla a francouzské vlády.


Smart – od smělého nápadu k realitě (1)

Automobily se staly jeho dalším zájmem, který vysvětloval tím, že podle jeho názoru je automobilový průmysl velkou oblastí, v níž se, na rozdíl od jiných, za padesát let mnoho nezměnilo. Rozhodl se proto, že tento stav oživí vlastním výrobkem, který se však musí výrazně lišit od automobilů již existujících značek. Mělo to být vozidlo, které na trhu chybělo – microautomobil, jenž by se uplatnil zejména v hustém městském provozu především malými nároky na prostor, nehospodárně využívaný velkými automobily převážně obsazenými v průměru 1nebo 2 osobami. Do realizace tohoto projektu se ovšem nechtěl pustit osamoceně a hledal proto spolehlivého a zkušeného partnera.

Smart – od smělého nápadu k realitě (1)

V roce 1991 založil spolu s Volkswagenem novou společnost Swatchmobile, jejímž prezidentem byl on sám a jedním z členů představenstva se stal Carl Hahn. V Bielu nastálo pracovalo dvacet inženýrů z Wolfsburgu. Brzy však Hahna vystřídal Ferdinand Piëch, kterému se projekt nelíbil a tak v roce 1993 Hayek koupil zpět své akcie. O rok později uzavřel nové partnerství s Mercedesem. V dubnu 1994 byla založena ve švýcarském Bielu společnost MC Micro Compact Car AG pro výrobu 200 tisíc minivozů v nové továrně ve francouzském Hambachu, asi 30 kilometrů od Saarbrückenu. Byl to společný podnik Mercedes-Benz (51%) s SMH (49%), jehož prezidentem se stal Helmut Werner, bývalý šéf automobilky Mercedes-Benz a viceprezidentem Nicolas Hayek.

Smart je souborem vyspělých technických řešení pro osobní dopravu dneška i budoucnosti a reprezentuje zcela nový pohled na řešení dopravních problémů. Během tří let od založení MCC se smart představil v různých fázích vývoje, jehož výsledkem bylo v roce 1997 první sériové provedení. Pro hospodárný městský provoz je smart předurčen již svými rozměry, zejména délkou jen 250 cm, díky níž zabírá mnohem méně místa než běžné automobily nejen při jízdě, ale zejména při parkování a předčí je i manévrovacími schopnostmi. Největším problémem u tak krátkého vozidla je zajištění bezpečnosti na úrovni dnešních cestovních automobilů. U smartu chrání posádku při případné kolizi, a to nejen při čelním nebo bočním nárazu, ale i při nárazu zezadu či při převrácení, bezpečnostní nosný skelet karoserie Tridon odstupňované tuhosti, s pomocným rámem nesoucím zadní nápravu a pohonnou jednotku, z větší části vyrobený z oceli vyšší pevnosti a tloušťky až 3 mm. Mechanické skupiny jsou vesměs uloženy pod tzv. sendvičovou podlahou, aby při havárii nevnikly do vnitřního prostoru. Posádka tak sedí asi o 20 cm výš než je obvyklé, což ji též chrání při nehodě. Karosérie má účinné deformační zóny vpředu i vzadu a ve standardní výbavě jsou dva airbagy, ABS, napínače bezpečnostních pásů, ochrana kolen cestujících a deformační sloupek volantu.


Vzdor svým malým rozměrům nezaostává smart ani pasivní bezpečností za většími vozy a poskytuje posádce dostatečné bezpečí. Podíl na tom mají samozřejmě všechny hlavní skupiny karosérie i podvozku, zejména však zdokonalená soustava TRUST PLUS, zlepšující stabilitu a trakční vlastnosti vozu. K přednostem smartu patří i jeho provozní hospodárnost a ohleduplnost k životnímu prostředí, jež z něj spolu s malými rozměry a dalšími vlastnostmi činí ideální vozidlo pro městský provoz a jízdy na kratší vzdálenosti. Zájemcům se nabízí se dvěma alternativními tříválcovými přeplňovanými motory, z nichž zážehový je ve třech výkonových verzích. Všechny jsou spřaženy s pokrokově řešenou a prostorově úspornou třístupňovou převodovkou se dvěma stálými převody, takže řidič má k dispozici šest rychlostních stupňů. Díky samočinné spojce se zjednodušilo i ovládání vozu. Kromě volantu a řadící páky má jen dva pedály.


Smart se vyrábí nejen s uzavřenou karosérií jako City-Coupé, ale i s odvozenou otevřenou verzí Cabrio. Životaschopnost smělého projetu záhy potvrdila sériová výroba dosahující dnes asi 500 vozů denně. To je ale teprve začátek, o čemž svědčí další studie vystavené na nedávných autosalonech. Nejprve to byly dvoumístné sportovní vozy nižší třídy, v roce 1999 Roadster a o rok později Coupé. Na první pohled se sice liší od sériového City-Coupé, ale převzaly jeho celkovou koncepci i konstrukční řešení většiny hlavních skupin karosérie, poháněcí soustavy a podvozku. Nejnovějším náznakem dalšího rozšíření palety typů je čtyřmístný pětidveřový Tidion4, jehož studie byla vystavena loni na Frankfurtském autosalonu. Při zachování základní koncepce se ovšem od City-Coupé liší zejména vnějšími rozměry – délkou 365 cm a šířkou 179 cm, jakož i designem karosérie a její výbavou.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....