Řada městských/linkových autobusů Mercedes-Benz Citaro

Citaro K je nová kompaktní varianta řady Citaro – druhá generace autobusu Citaro s novým vzhledem vně i uvnitř.

Nezávislé zavěšení předních kol zlepšuje pohodlí a chování při jízdě, úsporné a čisté motory odpovídají směrnicím EU o emisních limitech výfukových plynů Euro 4, Euro 5 a EEV a Citaro LE: Low Entry, alternativa pro městskou a linkovou dopravu

Řada městských/linkových autobusů Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro patří dnes již k velkým bestsellerům v dějinách městských autobusů. Více než 17 500 kusů od počátku sériové výroby v roce 1998 a jejich využití v téměř všech metropolích Evropy mu pomohly v mezinárodnímu věhlasu. Poprvé byl představen na kongresu UITP ve Stuttgartu v roce 1997, od té doby jede Citaro jako městský i linkový autobus od úspěchu k úspěchu. Nyní následuje druhá generace: Citaro byl vzhledově i technicky v mnoha bodech vylepšen. Paralelně k tomu doplňují program městského a linkového autobusu Citaro tři varianty Low Entry a nový typ Mercedes-Benz Citaro K. „Zkrácený“ městský autobus Citaro K oslavil na výstavě užitkových vozidel IAA v září 2006 svůj první veřejný výstup.

Mercedes-Benz Citaro: jedinečný program nízkopodlažních městských autobusů

Nový autobus Citaro K nyní rozšiřuje už tak širokou paletu populárního autobusu Citaro o kompaktní variantu s délkou 10,5 m. Tak se program nízkopodlažního městského autobusu Citaro skládá nyní ze 13 variant (vč. Capa-City), které pokrývají kompletní přepravní potřebu autobusových dopravců v rámci MHD v městské a linkové dopravě množstvím délkových variant. Vedle nejnovějšího autobusu Mercedes-Benz Citaro K patří k městským/linkovým autobusům 12 m dlouhý Citaro, 15 m dlouhý Citaro L a kloubový autobus Citaro G s délkou 18 m. Pro linkovou dopravu se přidávají varianty Citaro Ü (12 m), Citaro MÜ (13 m) a Citaro LÜ (15 m) a dále tlačný článkový autobus Citaro GÜ (18 m). Nové jsou rovněž nízkopodlažní varianty městských autobusů z řady Citaro, které byly poprvé představeny na podzim roku 2005. Jsou k dispozici jako městský autobus (Citaro LE) s délkou 12 m (2 nebo 3 dveře) a dále ve dvou linkových variantách (Citaro LE Ü příp. Citaro LE MÜ) s délkou 12 m a 13 m. Vše dohromady poskytuje jedinečně široký, kompletní program nízkopodlažních autobusů pro městskou i linkovou přepravu.

Z programu Citaro je kromě toho odvozen i velkoprostorový kloubový autobus Capa-City s délkou 19,54 m. Vedle vozidel s dieselovým pohonem patří knavíc do programu také autobusy s pohonem na zemní plyn. Rovněž byla z modelového programu Citaro vyvinuta známá malá série autobusů s pohonem na palivové články.

Mercedes-Benz Citaro K: kompaktní a neobvykle snadno ovladatelný

Nová kompaktní varianta autobusu Citaro vznikla osvědčeným způsobem z mnohotvárné stavebnice programu Citaro: Základem je Citaro s délkou 12 m, jehož rozvor byl zkrácen přesně o 1 447 mm z 5 845 mm na 4 398 mm. Přední a zadní přesah obrysu vozidla jsou stejné jako u výchozího modelu. Výsledkem ke kompaktní dvounápravový městský nízkopodlažní autobus s dvojicí vstupních dveří a délkou 10,5 m, který je nejvhodnější pro využití na městských tratích s nižším množstvím cestujících. Díky své vlastní hmotnosti, která je přibližně o 700 kg nižší v porovnání s 12 metrovým Citarem, přitom však nezměněné celkové hmotnosti 18 tun nabízí Citaro K podle vybavení sedadly maximální kapacitu 85 až 91 osob (u 12 metrového Citara je to 106 cestujících).

Snížený rozvor má kromě toho za následek neobvykle snadnou ovladatelnost. Poloměr otáčení měří pouhých 17,2 m a překonává dobře ovladatelný městský autobus Citaro s délkou 12 ještě o téměř čtyři metry. Je třeba vyzvednout také nízké mezikruží pohých 4,6 m u tangenciálního vjezdu do 25 m-kruhu (Citaro 12 m: 5,7 m). Proto se Mercedes-Benz Citaro K výborně hodí pro linky v úzkých a klikatých oblastech vnitřního města. Díky poměrné vysoké kapacitě cestujících je současně dostatečně flexibilní, aby mohl být bez omezení provozován také na všech ostatních linkách.

Nový Citaro K je poháněn osvědčeným řadovým turbodieselovým motorem Euro 4 Mercedes-Benz OM 906 hLA se šesti válci s konstrukcí naležato. Výkon kompaktního agregátu Euro 4, který je založen na dieselové technologii Blue-Tec společnosti DaimlerChrysler, činí 210 kW (286 HP). Už nyní je tento motor, který pracuje také v mnoha dalších typech Citaro, k dodání i podle mnohem přísnějších směrnic Euro 5 a EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle). Přenášení síly přebírá automatická převodovka s hydrodynamickým měničem se čtyřmi až šesti rychlostními stupni, která se odebírá výběrově od firem ZF nebo Voith. Stejně jako pohon pochází také podvozek autobusu Citaro K včetně pneumatik ve formátu 275/70 R 22,5 bezprostředně od „městských autobusů – sourozenců“ – velká výhoda pro údržbu, servis a držení náhradních dílů ve vozovém parku a dílně.

Citaro K těží z výborných vlastností Citara: je zepředu až po zadní nápravu dimenzován důslděn jako nízkopodlažní vozidlo. Ať už se jedná o dveře, ukazatele cíle jízdy, místo řidiče, nebo zařízení prostoru pro cestující se sedadly a držadly: všechny tyto osvědčené komponenty pocházejí přímo z Citara. To platí také pro četné změny, kterými byl zahájen provoz druhé generace Citara.

Autobus s „výrazem“

Velmi nápadný je již „obličej“ Citara druhé generace, který byl odborné veřejnosti představen společně s premiérou nových nízkopodlažních variant Citaro LE (město), Citaro LE Ü a Citaro LE MÜ (linkový) v říjnu 2005. Nové je obloukovité vtlačení se zdůraznění masky chladiče mezi refletory, opticky blízké novým zájezdovým a linkovým autobusům Mercedes-Benz. Uvnitř tohoto pole je nyní hvězda Mercedesu vypouklá a připevněná na patce.

Otočený kryt blinkrů přispívá k přívětivému vzhledu autobusu Citaro. Stejně jako u hlavních reflektorů mají zachován kryt z čirého skla. Průběžný černý lem jako prodloužení čelního skla směrem dolů opticky zakrývá připojení ramen stěračů. Kapota přídě je zapuštěna, nárazník má měkký tvar.

Na čelních partiích již nejsou u nových městských/linkových autobusů Citaro vidět žádná sešroubovaná místa. Mimo kapoty přídě je možné sklopit dopředu také rohy včetně krytu reflektorů – tak je celá přední část vozidla ideálně přístupná pro údržbářské práce. Beze změn zůstala různá čelní skla pro městské a linkové autobusy stejně jako ukazatele cíle jízdy.

Silná a trojrozměrná záď

Záď Citara má nyní silnější trojrozměrnou formu a zachovala si elegantní oblouky. Zadní sklo uspořádané do tvaru V je vytaženo hodně vysoko a zasahuje až do střechy. Víko motoru je nahoře zakončeno větracím otvorem uzavřeným černou plechovou mřížkou. Výsledné tvary Citara připomínají novou generaci zájezdových a linkových autobusů Mercedes-Benz. To signalizují například také trojrozměrně provedená zadní světla se společným skleněným krytem. Zasahují daleko do strany, jsou zkosené a pocházejí ze stejné stavebnice jako nové Travego. Novou úpravu má rovněž nárazník.

Všechna tato opatření zbavují autobus dosud obvyklého přísného a hranatého tvaru, celek působí měkce a harmonicky. Pozorní pozorovatelé zaregistrují nová vyklápěcí okénka bez rámů a prosklení, které je tónováno šedě namísto dosavadní zelené, včetně čelního skla, okénka u řidiče a předních nástupních dveří.

Zlepšení vnitřního prostoru a prostoru řidiče

Také vnitřní prostor byl vylepšen, pokud jde o jeho tvary. Boční obložení stropu se tak zešikmuje téměř plynule do vnitřního stropu, který je hladký pro snadné čištění, harmonicky uspořádaný a olemovaný aluminiovým profilem. Světelné pásy byly opticky sladěny s tvarem nového stropu. V prostoru pro cestující se využívá nové osazení sedadly pro městské autobusy. Nové sedadlo pro cestující „City-Star Eco“ je k dodání v několika různých provedeních. V porovnání se svým předchůdcem se vyznačuje zvětšeným komfortním rozměrem (+ 24 mm) dělení sedadel. Navíc váží každé sedadlo o 0,7 kg méně. Podle varianty osazení sedadly to znamená úsporu hmotnosti přibližně 25 kg až 30 kg na jeden autobus.

Nové je v Citaru také přední sklo SecurSol. Osvědčilo se již v cestovních autobusech Mercedes-Benz Travego, má silné tepelně izolační účinky, absorbuje infračervené paprsky propouští přibližně o 10 % méně tepla a energie. To výrazně snižuje teplotu vnitřního prostoru a zvyšuje dobrý stav řidiče. Vnitřní uspořádání přední části vozu získalo také opticky. Tak uvítá cestujícího již při vstupu tahy písma značky Mercedes-Benz; zakrytí v půlkruhu obložení přístrojové desky skrývá hasící přístroj, který byl doposud umístěn v prostoru.

Prostor pro řidiče má nezměněnou osvědčenou přístrojovou desku VDV. Ve směru jízdy vevo jsou k dispozici nové velkorysé odkládací prostory, které jsou na požádání doplněny elektricky chlazenou přihrádkou na nápoje. Rovněž na levé straně jsou na konzole namontovány spínače pro doplňkové funkce se snadným uchopením a ventil ruční parkovací brzdy.

Úsporné a čisté motory Euro 4 a Euro 5, certifikovatelné podle EEV

U motorů Mercedes-Benz Citaro druhé generace se jedná sériově o hnací ústrojí Euro 4 spočívající v dieselové technologii Blue-Tec. Široký program motorů pro autobusy Citaro pokrývá veškeré požadavky na výkon. Zvláště kompaktní a lehký je řadový šestiválcový motor OM 906 hLA se zdvihovým objemem 6,37 l, výkonem von 210 kW (286 HP) a maximálním točivým momentem 1 120 Nm při 1 200 – 1 600/min. U autobusu Mercedes-Benz Citaro druhé generace je k dispozici také řadový šestválcový turbodiesel OM 457 hLA se zdvihovým objemem 12 l v obou výkonnostních stupních 220 kW (299 HP) a 260 kW (354 HP) a maximálním točivým momentem 1 250 Nm při 1 100/min příp. 1 600 Nm při rovněž 1 100/min. Všechny motory přesvědčují svojí vysokou hnací silou již při nízkých otáčkách. To je obzvláště v městské dopravě velmi důležité pro dynamické chování vozidla při rozjezdu i při plném zatížení.

Alternativně lze dodat Citaro na přání s dieselovými motory, které již dnes odpovídají směrnici EU o emisních limitech výfukových plynů Euro 5, která bude platit od roku 2008/2009. Nejprve přichází motor OM 906 hLA s nezměněnými údaji o výkonu a točivém momentu, následován motorem OM 457 hLA. Paralelně k tomu existuje OM 906 hLA splňující dokonce ještě dále zpšísněná ustanovení o emisních limitech výfukových plynů EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) – další doklad o velikém potenciálu a nadějnosti dieselové technologie Blue-Tec. U tohoto hnacího ústrojí se kromě toho využívá filtr částic ze slinutého kovu.

Nezávislé zavěšení předních kol zlepšuje pohodlí a chování vozu

Nejen viditelné, ale i neviditelné hodnoty vozu Citaro byly výrazně zdokonaleny. Nová je v Citaru například přední náprava s nezávislým zavěšením kol. Konstrukce spočívá na spodních příčných trojúhelníkových ramenech a sériově je vybavena stabilizátorem. Předností nezávislého zavěšení kol jsou zvláště stabilní udržování přímého směru jízdy, snížený vliv vozovky při řízení, znaetelné snížení hmotnosti, nižší hmotnost neodpružených částí vozidla stejně jako podstatně zlepšení jízdní chování a komfort, neboť se kola při rozdílném stavu vozovky vlevo a vpravo vzájemně neovlivňují.

Při stejné nástupní výšce stoupá světlá výška autobusu Citaro pod přední nápravou na 165 mm, to snižuje riziko dosednutí na překážku. Převodovka řízení je přesunuta dozadu a nachází se tak mimo oblast ohroženou nehodami. Přední náprava má bez jakéhokoli omezení průchodné šířky 910 mm mezi podběhem kol velmi velký rejd (uvnitř 53 stupňů, vně 46 stupňů). Proto se snižuje poloměr otáčení Citara ve variantě s délkou 12 m o půl metru z dosavadních 21,5 m na nynějších 21 m. Také větší varianty jsou se svými 23,7 m (Citaro MÜ), 24,3 m (Citaro L/LÜ) a 22,9 m (Citaro G/GÜ) ještě výhodnější než dosud.

Řidič a cestující těží kromě toho z velkého jízdního komfortu: maximální dráha propružení byla nyní zvýšena o více než třetinu z dosavadních 70 mm na 94 mm, objem vzduchových pružin stoupnul na každém měchu o více než 10 % na 10,5 dm3, a vlastní frekvence byla výrazně snížena. Výsledkem je na nízkopodlažní autobus neobvykle bezpečné, klidné a komfortní jízdní chování.

Mercedes-Benz Citaro výběrově s regulací klopení/klonění karoserie

U městských/linkových autobusů Mercedes-Benz Citaro je možné nově zlepšit jízdní chování i komfort ještě dále výběrově dodávanou regulací klopení/klonění. U tohoto systému jsou elektronicky řízeny charakteristické křivky tlumičů na přední a střední nápravě v závislosti na jízdní situaci a zatížení. Znamená to při brždění nebo dynamické jízdě v zatáčkách zvýšenou bezpečnost díky silnému tlumení. V jiných jízdních situacích vede měkčí tlumení ke zvýšenému pohodlí. Kromě toho se redukuje a rychleji omezuje klopení stejně jako zdvihové pohyby konstrukce, právě u kloubového autobusu velmi citelně. Redukované změny zatížení kol schrání navíc také silnice. Společně s nezávislým zavěšením kol na přední nápravě to vede k jízdnímu komfortu, který v kloubových autobusech nastavuje nová měřítka.

Mercedes-Benz Citaro LE – „Low Entry“ s nízkopodlažní konstrukcí až ke 2. dveřím

Doplňující modelová řada Citaro LE (Low Entry) předjímá vizuální a technické změny na Citaru. Pojem „Low Entry“ naznačuje: od předku vozu až po prostředek včetně stedního nástupu jsou autobusy této kategorie planohodnotné nízkopodlažní autobusy, které se zvedají za druhými vstupními dveřmi jako vysokopodlažní vozidla. Tento smíšený princip vede na jedné straně k vysokému komfortu při nástupu a jízdě pro osoby s omezenou pohyblivostí. Na druhé straně umožňuje nekomplikovanou, ekonomickou montáž agregátů, stejně úspornou jako snadno udržovatelnou.

Nový autobus Citaro LE proto kombinuje přednosti nízkopodlažních i vysokopodlažních autobusů. Oba městské/linkové autobusy, Citaro LE a Citaro, jsou až po prostor 2. dvěří téměř totožné. U hnacího ústrojí na zádi autobusu Citaro LE se jedná rovněž o osvědčený a ekonomický sériový výrobek: motor, převodovka a hnací náprava pocházejí včetně nosné konstrukce podvozku z linkového autobusu Integro.

Díky střeše, která se zdvíhá od středu vozu, má Citaro LE i v zadní části místa ke stání. Je však zvýšený pouze tam, kde je to nutné a smysluplné: díky převzetí sériového trupu vozu Citaro v přední části vzniká v nových variantách Low Entry jak vepředu, tak také vzadu příjemný a harmonický pocit prostoru.

Nově uspořádaný, elegantní vnější vzhled autobusu Mercedes-Benz Citaro LE

Typický pro autobus Citaro LE je štíhlý vzhled vyvolaný zvýšením střechy od středu vozu o 310 mm. Boční výběžky vytvářejí harmonický přechod mezi přední a zadní částí vozu. Zvýšená nástavba střechy je obložena umělou hmotou vyztuženou skelným vláknem a lehce stupňována do stran, což autobus rovněž opticky zvyšuje. Vzadu ústí zvýšená střecha elegantním pohybem do nově utvářené zadní stěny. Tvar zádi odpovídá nové druhé generaci autobusů Citaro, čelní partie autobusů je stejná.

Pokud je nástup do autobusu Citaro LE pouze 320 mm (vepředu) příp. 340 mm (uprostřed) nad úrovní vozovky, pak následují u výběrově dodávaných třetích dveří za zadní nápravou po nástupním schodu s výškou rovněž pouhých 340 mm tři ploché schůdky s výškou vždy 200 mm až ke středové uličce.

Pozvolný přechod z přední do zadní části vozu v autobusu Citaro LE

Také v prostoru pro cestující ukazuje autobus Citaro LE – pokud jde o sedadla a uspořádání – svoji úzkou spřízněnost s Citarem. Linková varianta autobusu Citaro LE má však ještě nově koncipované osazení sedadly speciálně pro tuto oblast použití. Typický je pro Citaro LE měkký, obloukovitý přechod od nízkopodlažní přední části vozu do zvýšené zadní části. V příčném kanálu tohoto co do formy zdařilého přechodu je samozřejmě nápis se značkou.

Před zadní nápravou vedou dva ploché schůdky vysouké pouze 200 mm do oblasti se zvýšenou podlahou na zádi. Podlaha zde stoupá maximálně o sedm stupňů, výška ke stání činí díky zvýšené střeše minimálně 1,90 m. DVyšší podlaha a maximálně 200 mm vysoké podesty vedou v zadní části k velmi homogennímu uspořádání sedadel: všichni cestující sedí ve směru jízdy, sedadla se postupně zvyšují podobně jako například v divadle.

Komfortní a ekonomická zadní náprava z cestovního autobusu v autobusu Citaro LE

Do detailu přepracovaný prostor řidiče stejně jako nová, komfortní a bezpečná přední náprava s nezávislým zavěšením kol v autobusu Citaro LE jsou totožné s Citarem. Jako zadní náprava je však kvůli vysokopodlažnímu konceptu využita hypoidní náprava HO6, která se kromě jiného již před lety osvědčila v autobusech Mercedes-Benz Integro, Tourismo a Travego.

Velkým plus hypoidní nápravy v porovnání s portálovou nápravou u autobusů s průchozí nízkou podlahou je jednostupňový převod v diferenciálu uspořádaném uprostřed s příslušně nízkými vnitřními třecími odpory a z toho vyplývající příznivou spotřebou. Současně klesá hlučnost. Velkorysé prostory kolem zadní nápravy autobusu Citaro LE umožňují kromě toho komfortní odporužení na úrovni cestovního autobusu.

Úsporné motory Euro 4/5 se snadnou údržbou a dieselovou technologií Blue-Tec také v autobuse Mercedes-Benz Citaro LE

Hnací ústrojí autobusu Citaro LE používá sériové komponenty z nízkopodlažního autobusu Citaro a z linkového autobusu Integro. Na rozdíl od Citara jsou motory v autobuse Citaro LE namontovány uprostřed zádi pro mimořádně snadnou údržbu. Základním motorem je řadový šestiválec OM 457 hLA se zdvihovým objemem 12 l v provedení Euro 4/5. Agregát namontovaný jako ležící je k dispozici ve výkonnostních stupních 220 kW (299 HP) a 260 kW (354 HP). Automatická převodovka autobusu Mercedes-Benz Citaro LE pochází podobně jako u Citara zcela podle požadavku zákazníka od firem ZF a Voith.

Tři varianty autobusu Citaro LE pro městskou i linkovou dopravu

Program autobusu Citaro LE se skládá z dvounápravových městských a linkových autobusů. Městský autobus Citaro LE je nabízen v délce 12 m a dvěma nebo třemi dveřmi. Obě linkové varianty Citaro LE Ü (délka 12 m) a Citaro LE MÜ (délka 13,1 m) mají dvoje nástupní dveře. Městský autobus Mercedes-Benz Citaro LE může přepravovat maximálně 101 osob, v autobuse Citaro LE Ü je to 83 osob.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....