Jubilejní 30. ročník Rallye Dakar odstartuje v portugalském hlavním městě Lisabonu, podobně jako v předešlých dvou letech.
Po technických a administrativních přejímkách čekají účastníky rallye dvě evropské etapy (kamiony jedou pouze tu první). Když pořadatelé plánovali trasu, jejich cílem bylo připravit ji tak, aby cesta Afrikou byla nejen různorodá, ale také více závodnická. Itinerář Rallye Dakar 2008 tak obsahuje delší rychlostní zkoušky, než tomu bylo v roce 2007. Jestliže ročník 2007 přinesl 4300 km v porovnání se sezónou 2006 s 4800 km, pak v roce 2008 čeká závodníky 5 736 km měřených úseků v různých terénech. Jedná se tak o nejdelší trasu od roku 2002.
Portugalsko – Mezi přáteli
Na dobré si člověk hodně rychle a snadno zvykne. Přesně to se stalo pořadatelům a závodníkům dakarské rallye, když loni podruhé startovali z Lisabonu. Město bílých zdí nabídlo všem to nejlepší – kvalitní služby a hlavně neuvěřitelné nadšení místních lidí. Z Lisabonu se tedy startovalo už 2x (2006, 2007) a na území Portugalska se odjely celkem 4 etapy.
Etapa 1 – Sobota 5.1.2008 – Lisboa – Portimao
- Přejezd: 104 km
- Speciálka: 120 km
- Přejezd: 262 km
- Celkem: 486 km
Hned v první etapě čeká na závodníky novinka v rychlostní zkoušce: někteří z nich si určitě vzpomenou, jak rychle tu uvízli v písku. Tentokrát zkomplikuje střídání písečných překážek s pevným povrchem život každému. Závodníci si můžou vyzkoušet své „kličkovací“ schopnosti.
——————————————————————————–
Etapa 2 – Neděle 6.1.2008 – Portimao – Málaga
- Přejezd: 15 km
- Speciálka: 60 km
- Přejezd: 460 km
- Celkem: 535 km
Tato etapa je stejná jako v minulém ročníku. Terén jako stvořený pro milovníky horské turistiky. Tady by se klidně mohl jet závod mistrovství světa horských kol: vítejte na horách! Trasa je klikatá, povrch poměrně dost tvrdý. Závodníci budou muset zpomalovat, trať může být sem-tam vlhká. Jeden špatný pohyb na téhle „WRC“ cestě a všecko může špatně dopadnout. Po dlouhém spojovacím úseku do Malagy si unavená těla odpočinou na nočním přejezdu do Afriky. Kamiony se této rychlostní zkoušky neúčastní.
Brána do Afriky: Maroko. Tady se celá dakarská karavana poprvé dotkne africké pevniny a závodníci poprvé okusí zrádný písek a členitý terén. A zkušení vědí, že je třeba si dávat pozor už na startu první ze čtyř marockých etap. Dokážou být totiž pěkně bolavé. Například dvounásobný vítěz Hiroshi Masuoka udělal v roce 2006 tak šílený kotrmelec, až si všichni oddychli, že přežil. A to věděl, co ho čeká: vždyť v letech 1994 – 2004 11x(!) úspěšně dojel do cíle rallye. Před rokem Rus Vladimír Čagin, který se netajil tím, že chce dosáhnout rekordního počtu vítězství, obrátil svůj Kamaz do příkopu – na stejné cestě! Maroko nabízí vskutku bohaté menu – ať už jde o gastronomii nebo terén. Letošní marocká část bude delší a střídat se budou pomalé, písečné úseky s rychlejšími. Závodníci, kteří už Dakar jeli, říkají, že kromě řidičského a navigačního talentu je třeba mít i hodně velký kus štěstí – a trpělivosti. Obojího bylo pořadatelům při přípravě trasy a jejím testování dopřáno: když se jim zlomila vodní pumpa, museli auto vléct, aby v nejbližší (30 km vzdálené) garáži zjistili, že bude trvat celý den, než ji opraví. Krátce na to se jim zlomila přední náprava, když do cíle dne měli téměř 200 km. Ještě, že nejeli na čas… Stejně, jako v posledním ročníku, se v Maroku pojede dvěma trasami: jedna bude vyhrazena pro auta a kamióny, druhá pro motorky. Motorkářská část bude užší a techničtější – a tedy rovněž bezpečnější: nebude možné tolik předjíždět. Účastníci pouštní rallye navštívili Maroko celkem 12x (1993-6, 1998-99, 2001-2, 2004-7) a odjelo se tu 40 etap.
Etapa 3 – Pondělí 7.1.2008 / Nador – Er Rachidia
- Přejezd: 182 km
- Speciálka: 372 km
- Přejezd: 163 km
- Celkem: 717 km
Neprofesionální přístup v téhle etapě prostě fungovat nebude! Závodníci se ocitnou přímo v „epicentru“. V Maroku je klasicky čeká různorodý terén: už v první africké etapě bude několik off-roadových úseků. Po 160 společných kilometrech pojedou kvůli bezpečnosti motorkáři jinou trasou než auta a kamióny.
——————————————————————————–
Etapa 4 – Úterý 8.1.2008 / Er Rachidia – Ouarzazate
- Přejezd: 29 km
- Speciálka: 356 km
- Přejezd: 199 km
- Celkem: 584 km
Opět oddělená etapa – a novinka v roce 2008. Po úzkých cestách v kopcích můžou motorkáři ukázat, co v nich je – výhodu budou mít trialoví specialisté. V bivaku v Zagoře to bude jejich první noc bez asistence. Auta a kamióny pojedou trasou, kterou se běžně na Dakaru nejezdí, a do bivaku v Ouarzazatu dorazí se všemi asistenčními týmy.
——————————————————————————–
Etapa 5 – Středa 9.1.2008 / Ouarzazate – Guelmim
- Přejezd: 188 km
- Speciálka: 498 km
- Přejezd: 148 km
- Celkem: 834 km
Pátá etapa je výzva! První část je dost tvrdá, pak bude potřeba být hodně opatrný: následuje totiž dlouhá pasáž dunami, kde i ti nejrychlejší můžou jet skoro tři čtvrtě hodiny. A konec měřeného úseku otestuje ostražitost všech: kdo tady bude mít pocit, že je to těžké, bude ho mít už pořád. Několikahodinové rozdíly v umístění tu nejsou výjimkou…
——————————————————————————–
Etapa 6 – Čtvrtek 10.1.2008 / Guelmim – Smara
- Přejezd: 66 km
- Speciálka: 454 km
- Přejezd: 105 km
- Celkem: 625 km
Zapnout kamery, vytáhnout foťáky! Závodníci pojedou po mořském pobřeží – naposledy se v Africe takhle jelo před 10 lety! Super představení na 25 kilometrech pláže. Každý si tu najde to své, „nejbarevnější“ etapa celé rallye. WRC specialisté budou vrnět blahem na extra upravených úsecích, píseční surfaři si užijí off-roadovou jízdu malými dunami.
Mauretánie – Poušť, kam se podíváš: Cesta Mauretánií je pro „dakaráky“ vždycky zkouška ohněm – a to už od roku 1983. V písku se totiž může stát naprosto cokoliv. Krajina se mění každou chvílí a závodníci můžou „v pohodě“ zapomenout na navigaci – v té době už jsou doslova upečení a jsou rádi, že můžou dýchat. Rozdíly mezi jednotlivými posádkami se tady měří na hodiny a na cestě z Ataru do Nouakchottu, přes Nemu a Ayoun-El-Atrous, mají někdy i „jedničky“ pěkné bolení hlavy. Například v roce 2004 favorit kategorie motorek Cyril Després zabloudil blízko Tidjikji. Tady se asi hodinu „toulal“ a pak pochopil, že na sen o vítězství si ještě bude muset počkat. Když pořadatelé připravovali trasu 30. ročníku, její mauretánskou část si fakt užili – horko, dlouhé úseky písečných dun, moskyti. Ti, kdo už Dakar jeli, vědí, že nejvíc se nadřou řidičovy ruce a navigátorova pozornost. Což si pořadatelé vyzkoušeli na vlastní kůži – v etapách Mauretánií se ztratíte, jakoby nic. A přesto, že máte nejlepší satelitní mapy a přístroje, zakufrujete v ten nejnevhodnější moment. Dakarský „cirkus“ projel Mauretánií 19x (1983, 1985-8, 1990-1, 1993-9, 2001-2, 2004-7) a to na 87 etapách.
Etapa 7 – Pátek 11.1.2008 / Smara – Atâr
- Přejezd: 198 km
- Speciálka: 619 km
- Přejezd: 12 km
- Celkem: 829 km
Všichni udělají dobře, když si na tuhle etapu našetří hodně sil – hned po vstupu do Mauretánie je čeká nejdelší rychlostní zkouška z celé rallye. Brzký ranní start s dlouhým přejezdem k začátku měřeného úseku je jen drobnůstka. Uprostřed speciálky, a pak i na jejím konci, v srdci písečných dun – tohle bude boj pro každého. Asistenční vozy nesmí přenocovat v bivaku v Ataru, takže by všichni měli jet – eufemisticky řečeno – opatrně.
——————————————————————————–
Etapa 8 – Sobota 12.1.2008 / Atâr – Nouakchott
- Přejezd: 44 km
- Speciálka: 450 km
- Přejezd: 37 km
- Celkem: 531 km
Trocha kamení k svačince a pak hlavní chod – písek! K hlavní části rychlostní zkoušky vede záludná cesta. Zazářit můžou všechna navigátorská esa. Ostatní riskují, že se ztratí, když zaváhají. Taková je „cena dne“.
——————————————————————————–
Etapa 9 – Pondělí 14.1.2008 / Nouakchott – Nouhadibou
- Přejezd: 37 km
- Speciálka: 525 km
- Přejezd: 86 km
- Celkem: 648 km
Zpátky do sedla! A pojede se klasickým mauretánským terénem: z 80 % písek. Bez lopat a vyprošťovacích plechů (i když někdy nejsou plechové J) ani ránu. Záležet bude na tom, jak si závodníci poradí v rychlostní zkoušce – ta totiž může být rozhodující, co se týče umístění v rallye. A ještě informace – naposledy jel Dakar Nouhadibouem v roce 1994.
——————————————————————————–
Etapa 10 – Úterý 15.1.2008 / Nouhadibou – Atâr
- Přejezd: 111 km
- Speciálka: 552 km
- Přejezd: 22 km
- Celkem: 685 km
Už podruhé v Ataru. Závodníci budou ještě jednou testovat své schopnosti kličkování velbloudí trávou. I ti nejlepší pískoví specialisté budou muset být hodně trpěliví. Odměna bude sladká – příjezd do konce etapy je pastvou pro oči. A nebo taky pastí pro neopatrné…
——————————————————————————–
Etapa 11 – Středa 16.1.2008 / Atâr – Tidjikja
- Přejezd: 35 km
- Speciálka: 524 km
- Přejezd: 133 km
- Celkem: 692 km
Na cestě do Tidjikji bude denní příděl písku menší než obvykle. A motorkáři si navíc užijí vzácnou chvilku pohodlí – na konci měřeného úseku budou mít bivak sami pro sebe. Ostatní vozy pojedou do Tidjikji. Na dvou kolech, nebo na čtyřech, všichni se musí snažit poškodit své vozy co nejmíň – v cíli totiž nebudou asistenční týmy.
——————————————————————————–
Etapa 12 – Čtvrtek 17.1.2008 / Tidjikja – Kiffa
- Přejezd: 131 km
- Speciálka: 398 km
- Přejezd: 2 km
- Celkem: 531 km
Dakar je pouštní rallye. Z toho vyplývá, že závodníci písek milují J. Ale vždy ocení, když je trasa trochu členitá. Na poměrně nové cestě do Kiffy můžou předvést svůj talent. Některé technické úseky je totiž přinutí zpomalit.
——————————————————————————–
Etapa 13 – Pátek 18.1.2008 / Kiffa – Kiffa
- Přejezd: 25 km
- Speciálka: 484 km
- Přejezd: 6 km
- Celkem: 515 km
Kiffská etapa má tvar smyčky. Chytit se do ní může každý – ty na špičce nevyjímaje. Kromě toho, že závodníky čekají poslední duny letošní rallye, a výstup přes známou Négu, tady bude také hodně dlouhých off-road úseků – místní terén neznají ani dakarští matadoři. Minimální chyba může způsobit maximální škody.
——————————————————————————–
Etapa 14 – Sobota 19.1.2008 / Kiffa – Saint-Louis
- Přejezd: 326 km
- Speciálka: 301 km
- Přejezd: 130 km
- Celkem: 757 km
Na konci dne budou mít závodníci „v rukách“ (ale vlastně v celém těle) téměř 800 km. Na osmé, a poslední, mauretánské „erzetě“ pojedou zase v písku, který budou střídat různě členité úseky. Jen nejstarší účastníci Rallye Dakar poznají, že už jsou v cíli v Saint-Louis – naposledy tudy totiž rallye projela v roce 1997.
Senegal – Konečně v cíli. Senegal a Dakar. Hlavní město je symbolem rallye. I proto je nejtěžší automobilová soutěž světa po Dakaru pojmenována. Příjezd do cíle je vždycky velká sláva, kterou si užívají všichni dakarští – závodníci i místní. A ačkoli je Dakar ideální „konečnou“ tři týdny trvajícího nezapomenutelného dobrodružství, dostat se až sem není tak jednoduché, jak by se mohlo po tolika odjetých kilometrech zdát. Všichni si určitě pamatujete, jak motorkář Marc Coma, už vlastně jasný vítěz posledního ročníku, havaroval na prvních senegalských kilometrech. Nepřekonatelných 27 „konečných“ v Senegalu (1979-91, 1993-02, 2004-7) při celkovém součtu 80 etap.
Etapa 15 – Neděle 20.1.2008 / Saint-Louis – Dakar
- Přejezd: 239 km
- Speciálka: 23 km
- Přejezd: 42 km
- Celkem: 304 km
Cokoli se stalo od chvíle, kdy byla rallye odstartována – ať už dobrého nebo zlého, jedno je jisté: tady končí. Na dlouhém přejezdu do Dakaru si závodníci a všichni ostatní vychutnávají senegalské „uvítací výbory“. Veškeré emoce se teď soustředí na poslední závod kolem Růžového jezera a na předávání cen.
——————————————————————————–
Přehled etap – Rallye Dakar 2008:
Datum | Start | Cíl | Přejezd | Speciálka | Přejezd | Celkem |
5.1. | Lisboa | Portimao | 104 km | 120 km | 262 km | 486 km |
6.1. | Portimao | Málaga | 15 km | 60 km | 460 km | 535 km |
7.1. | Nador | Er Rachidia | 182 km | 372 km | 163 km | 717 km |
8.1. | Er Rachidia | Ouarzazate | 29 km | 356 km | 199 km | 584 km |
9.1. | Ouarzazate | Guelmim | 188 km | 498 km | 148 km | 834 km |
10.1 | Guelmim | Smara | 66 km | 454 km | 105 km | 625 km |
11.1. | Smara | Atâr | 198 km | 619 km | 12 km | 829 km |
12.1. | Atâr | Nouakchott | 44 km | 450 km | 37 km | 531 km |
13.1. | Volný den | |||||
14.1. | Nouakchott | Nouhadibou | 37 km | 525 km | 86 km | 648 km |
15.1. | Nouhadibou | Atâr | 111 km | 552 km | 22 km | 685 km |
16.1. | Atâr | Tidjikja | 35 km | 524 km | 133 km | 692 km |
17.1. | Tidjikja | Kiffa | 131 km | 398 km | 2 km | 531 km |
18.1. | Kiffa | Kiffa | 25 km | 484 km | 6 km | 515 km |
19.1. | Kiffa | Saint-Louis | 326 km | 301 km | 130 km | 757 km |
20.1. | Saint-Louis | Dakar | 239 km | 23 km | 42 km | 304 km |
Celkem | Lisboa | Dakar | 1 730 km | 5 736 km | 1 807 km | 9 273 km |
Zdroj: www.dakar.com, Čro1 – Radiožurnál, Loprais Tatra Team