Náležitá pozornost věnovaná bezpečnosti už od začátku vývoje, náročné testy probíhají ve zkušebnách i na silnicích a výrobu zajišťují vybraní specialisté.
Práce inženýrů Mercedes-Benz začíná sestavením souboru vývojových zadání již dva roky před výrobou prvního vozu nulté série konvenčního „nechráněného“ modelu.
Základem pro vývoj speciální ochrany
– jsou v této rané fázi datové soubory z konstrukce a výroby, které již popisují budoucí model ve všech jednotlivostech. Inženýři tato data využívají k tomu, aby zjistili, na jaká místa skeletu karoserie mohou umístit ochranné prvky. To je především otázka místa. Ocelové a plastové pancéřování je instalováno tak, aby nebylo na pohled nápadné a aby v porovnání s velkosériově vyráběnými modely nedošlo ke zhoršení užitných vlastností – například aby bylo nadále zaručeno pohodlné nastupování včetně velkorysého prostorového komfortu uvnitř vozu.
Stejně tak pečlivě pracují vývojáři na tom, aby konstrukčními opatřeními připravili techniku na zatížení plynoucí z vyšší hmotnosti pancéřovaného vozu. Chráněný prostor pro posádku proto tvoří komplexní celek, který umožňuje přenášet síly působící na pneumatiky přes kola, ložiska, komponenty náprav a výztuhy karoserie do stabilního a odolného pancéřování.
Kromě toho musí být již při konstrukci zohledněny požadavky na dostupnost za účelem údržby a servisních prací. Z toho důvodu musí mít servisní technici volný přístup ke všem důležitým partiím vozidla bez ohledu na pancéřování. Vývojáři pancéřovaných vozů rovněž zvažují, jak smysluplně využívat procesů v sériové výrobě a podle potřeby navrhují u jednotlivých dílů speciální řešení, pokud by standardní díly nesplňovaly jejich nároky.
Pro Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard
– zkonstruovali vývojáři nově 550 ocelových dílů, k nimž přidali celou řadu komponentů z mimořádně odolných plastů a skla. Všechny tyto díly tvoří ve skeletu karoserie Pullmanu uzavřenou samonosnou „schránku“. Struktura vozidla je tím dále zpevněna, což se odráží v mimořádné odolnosti a dlouhé životnosti.
Náročné prověřování ve zkušebně
Experti značky Mercedes-Benz na pancéřované vozy se však nechtějí spoléhat jen na teorii. Proto se konstrukční opatření podrobují ve všech modelech Guard rozsáhlým speciálním praktickým zkouškám. Ve zkušebnách jsou vozidla zatěžována až na maximum vybranými prostředky v průběžně kontrolovaných pod-mínkách, aby byly odhaleny a odstraněny i ty nejmenší slabiny.
Na hydropulzní zkušební stolici jde například o jízdní komfort, jízdní bezpečnost a dlouhou životnost, přičemž používané metody znamenají pro zkušební vzorky skutečnou zátěž. Kola zkoušených vozidel jsou umístěna na čtyřech hydraulicky pohyblivých válcích, které simulují rázy od nerovné silnice. Ty přenášejí na kola náhodně vyvolávaná kmitání nebo imitují i skoky na překážky s ostrými hranami. Cílem je nalézt správnou konfiguraci nastavení pro maximální kontakt s vozovkou, a tím i maximální jízdní bezpečnost. Zároveň je součástí zkoušek pečlivá optimalizace detailů, jako je jemné naladění tlumičů a ložisek náprav.
Naproti tomu v klimatickém kanálu se všechno točí kolem teplot. Při rychlosti větru až 100 km/h a teplotách až plus 50 °C nebo minus 30 °C při 100% relativní vlhkosti vzduchu vzniká vražedné klima, s nímž se lze sotva setkat v nějakém koutu země dosažitelném po silnici. Cílem je zaručit cestujícím pohodlí a maximální komfort i za extrémních klimatických podmínek.
Úkolem dalších simulací je zajistit, aby elektronické systémy vozidel nebyly rušeny vnějšími vlivy a aby akustický komfort uvnitř vozidel odpovídal nárokům Mercedesu.
Stále ještě platí, že nic není náročnější než každodenní provoz.
Proto modely Mercedes-Benz Guard ujedou stovky tisíc kilometrů v mnoha částech světa, aby byla prověřena jejich praktická způsobilost ve všech myslitelných klimatických situacích a na všech druzích silnic. Vozy jsou bezohledně hnány po špatných cestách, stále znovu otloukány o různé překážky a trápeny výmoly. Snáší extrémní manévry při testovacích a zkušebních jízdách na svazích Großglockneru, na uzavřených zkušebních polygonech nebo v rozpáleném texaském Laredu. Při všech těchto útrapách jde technikům o komfort řízení, naladění podvozku, brzd a elektronických regulačních systémů.
Ve výrobě modelů Mercedes-Benz Guard dominuje ruční práce
Modely Guard vznikají v dokonale promyšleném propojení sériové výroby a vlastní uzavřené výrobní linky pro modely Guard. Základ karoserie modelu S-Guard získá svou vnější podobu v plně automatizované sériové výrobě ve standardní kvalitě s maximální rozměrovou přesností. Naproti tomu specifické pancéřování je instalováno ve vlastní manufaktuře, v níž pečlivě vybraní specialisté montují pancéřované modely Mercedes-Benz. Zde už dominuje ruční práce.
Totéž platí i pro výrobu mnoha stovek ocelových prvků modelů Guard. Technik vyřezává každý díl podle předlohy paprskem vody pod tlakem 3000 barů z desek speciálních vysoce legovaných ocelí různých velikostí a tlouštěk, jejichž vlastnosti byly zdokonalovány po dlouhá desetiletí.
Ohýbání těchto ocelových dílů vyžaduje velký cit a zkušenosti v zacházení s tvrdou a houževnatou speciální ocelí, která je při tomto procesu mimořádně nepoddajná. U lisů se speciálně vyvinutými ohýbacími nástroji a přípravky sedí odborníci, kteří podrobně znají strukturu oceli a přizpůsobují tomu svou práci. Jde tu o desetiny milimetru, protože volného místa je nedostatek. Opatrně provedou první ohnutí, výsledek pečlivě zkontrolují pomocí speciálně zhotovených měřicích šablon a kalibrů, a následně dokončují ohýbání tak dlouho, dokud nejsou s výsledkem spokojeni.
Některé díly jsou následně ručně svařovány do větších montážních celků a dále kompletně zušlechtěny. Struktura oceli se při tom změní tak, že už ji opakovaně nebude možné tvářet. Teprve pak splňuje vysoké nároky na balistickou odolnost.
Následně specialisté namontují do skeletu karoserie ochranné komponenty. Další nezbytné zpevnění kompletní základní struktury vozidla provedou opět montéři vyškolení speciálně pro modely Guard. Týká se to mimo jiné vyztužené podlahy, zesílených bodů pro upevnění podvozkových komponentů, úchytů pro pancéřování podlahy, krytů pro oblast tunelu a dalších dílů. Mezi jednotlivými výrobními kroky procházejí modely Guard opakovaně kontrolou ve vlastní měřicí budově. Nakonec se karoserie vrací zpět na linku sériové výroby, kde je nalakována v souladu s vysokými standardy kvality značky Mercedes-Benz v oblastech laku a protikorozní ochrany.
Po lakování
– se montuje motor, podvozek a interiér, opět náročnou ruční prací. Výsledkem je nejen kompletně chráněný vnitřní prostor pro cestující, ale také všechny provozně důležité agregáty. Zároveň je zaručena vysoká úroveň kvality značky Mercedes-Benz.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií