Mercedes-AMG přijímá výzvu automobilové budoucnosti a v modelu SLS AMG E-CELL představuje aktuální stav vývoje fascinujícího supersportovního vozu poháněného vyspělou technikou s nulovými emisemi.
Výkladní skříň technického know-how společnosti AMG disponuje mimořádným výkonovým potenciálem dokumentovaným hodnotami nejvyššího výkonu 392 kW a točivého momentu 880 N.m. Kupé s křídlovými dveřmi a elektrickým pohonem je součástí značkové strategie „AMG Performance 2015“ zaměřené na průběžné snižování spotřeby paliva a emisí.
Prostřednictvím prototypu SLS AMG E-CELL
– umožňuje Mercedes-AMG široké veřejnosti nahlédnout do svého aktuálního vývojového projektu zaměřeného na výkonný supersportovní vůz s nulovými lokálními emisemi. Mimořádně atraktivní kupé s křídlovými dveřmi, lakované fluoreskujícím odstínem „AMG lumilectric magno“, naznačuje možnost případné malosériové výroby, přičemž zároveň symbolizuje inovační sílu a vývojové kompetence značky vysoce výkonných vozů AMG.
„Společenskou odpovědnost bereme vážně a s modelem SLS AMG E-CELL představujeme další milník naší strategie ‚AMG Performance 2015‘. Naším cílem je v příštích letech průběžně snižovat spotřebu paliva a emise nových modelů a zároveň zvyšovat výkonové parametry, které patří mezi hlavní hodnoty značky AMG,“ říká Ola Källenius, který je od 1. července 2010 předsedou představenstva společnosti Mercedes-AMG GmbH. Výrobce vysokovýkonných automobilů Mercedes-Benz AMG prezentuje v modelu SLS AMG E-CELL naprosto inovativní řešení pohonu supersportovních vozů, a řadí se tak mezi průkopníky v tomto tržním segmentu.
Pokrokové poháněcí ústrojí technického prototypu překonává veškerá očekávání.
Zdrojem mohutné hnací síly jsou čtyři synchronní elektromotory s nejvyšším celkovým výkonem 392 kW a maximálním točivým momentem 880 N.m. Čtyři kompaktní elektromotory dosahují maximálních otáček 12 000 1/min a jsou umístěny v blízkosti kol, čímž se výrazně snižuje velikost neodpružených hmot v porovnání s motory uloženými v nábojích kol. Hnací sílu přenáší vždy jedna převodovka na každé nápravě.
Fantastické zrychlení
Co se týče dynamiky, stanovuje elektricky poháněný SLS AMG E-CELL nová výkonová měřítka. Kupé s křídlovými dveřmi absolvuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,0 sekundy, a dosahuje tak téměř stejně vysoké úrovně jako SLS AMG poháněné motorem AMG V8 6,3 litru o výkonu 420 kW (571 k), které zrychlí z klidu „na sto“ za 3,8 sekundy.
Řidiče nadchnou okamžité reakce na pohyby proudového pedálu a lineární průběh výkonu. Na rozdíl od spalovacího motoru vytváří elektromotor točivý moment bez prodlevy a jeho maximální hodnota je k dispozici prakticky od nulových otáček. Ke spontánnímu nárůstu točivého momentu a mohutné akceleraci bez jakéhokoli přerušování toku hnací síly dochází při běhu motoru, který je zcela prost veškerých vibrací. Čtyři motory, čtyři kola – to znamená inteligentní a trvalý pohon všech kol, který elektricky poháněnému kupé SLS garantuje jízdní dynamiku na nejvyšší úrovni a zároveň nejlepší možnou aktivní bezpečnost. Tím je zajištěna i perfektní trakce čtyř poháněných kol při jakýchkoli povětrnostních podmínkách.
Takto „elektrifikováno“ zprostředkovává speciální kupé s křídlovými dveřmi naprosto nový pocit z řízení supersportovního vozu, které nemůže nechat nikoho chladným – a to již ve stádiu prototypu. Zkrátka: i SLS AMG E-CELL je skutečně pravým AMG.
Lithium-iontový vysokonapěťový akumulátor 400 V/40 A.h
Kupé SLS AMG E-CELL je vybaveno kapalinou chlazeným lithium-iontovým vysokonapěťovým akumulátorem s modulární konstrukcí, který pojme 48 kWh elektrické energie a disponuje kapacitou 40 A.h. Maximální výkon akumulátoru složeného z 324 lithium-ion-polymerových článků činí 480 kW, což je absolutně nejvyšší hodnota v automobilovém odvětví. Technickým předpokladem pro tuto pozoruhodnou výkonnost je také inteligentní paralelní zapojení jednotlivých akumulátorových modulů, které navíc maximalizuje také bezpečnost, spolehlivost a životnost akumulátoru. Za jízdy je 400V akumulátor dobíjen prostřednictvím cílené rekuperace kinetické energie při brzdění.
Přehled nejdůležitějších technických údajů SLS AMG E-CELL:
Nejvyšší výkon | 392 kW |
Točivý moment | 880 N.m |
0 – 100 km/h | 4,0 s |
Jmenovitá kapacita | 40 A.h (při 400 V) |
Energetická kapacita | 3 x 16 kWh = 48 kWh |
Výkonné elektronické řízení a efektivní chlazení všech komponentů
Výkonné elektronické řízení přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťového akumulátoru na střídavý proud nezbytný pro napájení synchronních elektromotorů a za všech provozních podmínek reguluje toky elektrické energie. Dva nízkoteplotní chladicí okruhy udržují u čtyř elektromotorů a výkonové elektroniky vyrovnanou provozní teplotu. Samostatný nízkoteplotní okruh je zodpovědný za chlazení lithium-iontového vysokonapěťového akumulátoru. Při nízkých vnějších teplotách je akumulátor rychle uveden na provozní teplotu pomocí elektrických topných elementů, z čehož profituje celková životnost akumulátoru. Při extrémně vysokých vnějších teplotách může být chladicí okruh akumulátoru navíc ochlazován klimatizací.
Optimální rozložení hmotnosti a nízké těžiště
Čistě elektrický pohon byl již zohledněn ve fázi návrhu koncepce kupé s křídlovými dveřmi. Jeho uspořádání nabízí optimální předpoklady pro integraci výkonného poháněcího ústrojí s nulovými emisemi. Čtyři elektromotory a dvě převodovky tak mohou být ve vozidle umístěny co nejblíže ke čtyřem kolům a co nejníže u vozovky. To samé platí pro vysokonapěťový akumulátor s modulární konstrukcí, který je rozdělen na tři části, uložené před dělicí stěnou mezi přídí a interiérem, ve středovém tunelu a za sedadly. Výhodou tohoto řešení je nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti, což jsou ideální předpoklady pro optimální ovladatelnost a jízdní vlastnosti, které elektricky poháněné kupé SLS AMG E-CELL sdílí se svým sesterským modelem poháněným zážehovým motorem.
Uložení komponentů poháněcího ústrojí nevyžaduje žádné změny v lehké konstrukci hliníkového prostorového rámu kupé s křídlovými dveřmi. Nejsou zapotřebí ani žádné kompromisy v oblasti pasivní bezpečnosti nebo jízdního komfortu na dlouhých cestách, který je pro vozy značky Mercedes-Benz příslovečný.
Nová konstrukce přední nápravy s horizontálně umístěnými pružicími vzpěrami typu pushrod
Přidaný pohon předních kol si vyžádal novou konstrukci přední nápravy. Na rozdíl od sériově vyráběného modelu SLS s motorem AMG V8, vybaveného lichoběžníkovou nápravou, zde musely svisle umístěné pružicí vzpěry udělat místo pro hnací hřídele. SLS AMG E-CELL proto používá koncepci přední nápravy známou z mnoha závodních vozů, tedy s prostorově uspořádanými rameny, od kterých je pohyb kol přenášen na horizontálně uložené pružiny a tlumiče soustavou vahadel a vzpěr typu pushrod.
Díky náročné konstrukci přední nápravy důkladně osvědčené v motoristickém sportu je potřebná agilita a jízdní dynamika modelu SLS AMG E-CELL na stejně vysoké úrovni jako u varianty V8. Další odlišností je elektrohydraulický parametrický posilovač hřebenového řízení místo hydraulického.
Brzdová soustava AMG s kotouči z keramického kompozitu pro perfektní zpomalení
Prototyp zpomaluje pomocí brzdové soustavy AMG s kotouči z keramického kompozitu na všech kolech, která se pro sériově vyráběný model dodává na přání. Její silnou stránkou jsou nejkratší možné brzdné dráhy, precizní modulace brzdného účinku a maximální odolnost vůči vadnutí i při extrémních podmínkách. Třecí plochy velkoryse dimenzovaných kotoučů – vpředu 402 x 39 mm, vzadu 360 x 32 mm – jsou vyrobeny z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny a spojeny s hliníkovými středy.
V porovnání s konvenčními brzdovými kotouči z šedé litiny jsou keramické brzdové kotouče celkově o 40 procent lehčí. Snížení neodpružených hmot zvyšuje nejen jízdní dynamiku a agilitu, ale zároveň zlepšuje také jízdní komfort a přilnavost. Zmenšení rotujících hmot na přední nápravě má za následek také ještě rychlejší reakce vozu na řízení, což se projevuje především v rychle projížděných zatáčkách na dálnicích. Protiblokovací systém a ESP® jsou přizpůsobeny specifickým požadavkům trvalého pohonu všech kol.
Světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce a automaticky výsuvný přední spoiler
Puristický a fascinující design prototypu byl nepatrně, ale o to účinněji modifikován. Vpředu jsou ihned nápadné dynamicky tvarované světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce s integrovanými světlomety pro denní svícení. Jejich přínosem je optimalizace energetické účinnosti, protože v porovnání s běžnými bi-xenonovými světlomety spotřebují méně elektrické energie. V novém vzhledu se prezentuje také širší maska chladiče, která je opatřena příčnými lamelami místo kosočtvercové mřížky. V zájmu optimalizované aerodynamiky byly rovněž pozměněny otvory pro odvod vzduchu na kapotě motoru a na bocích karoserie. Veškeré ozdobné a ochranné prvky, které září u sériově vyráběných modelů SLS AMG chromem nebo stříbrným odstínem Shadow, jsou nyní matně černé.
Spodní část předního nárazníku je protažena víc dopředu a zajišťuje tak optimalizované proudění vzduchu pod podlahou vozidla. Výsledkem jsou nižší hodnoty aerodynamického odporu vzduchu a vztlaku. Tento efekt zesiluje pohyblivý přední spoiler, který se souběžně s automaticky výsuvným zadním přítlačným křídlem sníží od rychlosti 120 km/h o sedm centimetrů dolů a zvýší rychlost proudění vzduchu pod vozidlem. V oblasti zadní nápravy vstupuje vzduch do zadního difuzoru, který může být díky nepřítomnosti výfukové soustavy strmější. Zvýšený přítlak na zadní nápravě dále optimalizuje aerodynamickou rovnováhu. Na nových desetipaprskových kolech AMG z lehké slitiny s hladkými plochami jsou namontované pneumatiky s rozměrem 265/35 R 19 (vpředu) a 295/30 R 20 (vzadu).
Interiér s novými přístroji pro elektrický pohon
Proměna benzinového pohonu na elektrický si u supersportovního vozu vyžádala také provedení několika cílených úprav v interiéru. V novém designu se prezentuje především sdružený přístroj AMG a středová konzola. Nový sdružený přístroj AMG informuje o rychlosti jízdy, stavu nabití akumulátoru a pravděpodobném dojezdu. Do nově navržené středové konzoly je integrován velký dotykový displej s úhlopříčkou 25 cm, na němž mohou řidič a spolujezdec pohodlně ovládat veškeré funkce audiosystému, klimatizace a navigace, nebo sledovat informace o toku hnací síly čtyř elektromotorů.
V jednotce AMG Drive Unit nakloněné k řidiči se nalézá tlačítko pro spuštění motoru, ovládací prvky funkcí ESP®, paměťové funkce AMG a výsuvné spoilery na přídi a zádi. Pomocí tří nových tlačítek může řidič měnit jízdní režimy P, R a D jednoduchým dotykem. Parkovací poloha je automaticky aktivována také prostým vypnutím elektromotorů.
Vnitřní výbavě dominuje vysoce kvalitní čalounění kůží Nappa v černobílé kombinaci, která pokrývá nejen sportovní sedadla, sportovní volant obšitý kombinací kůže a Alcantary a vnitřní výplně dveří, ale také široký a daleko dozadu zasahující středový tunel mezi sedadly.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií