Po úspěšných aktivitách při ochraně cestujících se bude stuttgartská automobilka v budoucnosti více věnovat předvídání a zabránění havárií. Mercedes-Benz vyvíjí inteligentní asistenční systémy, které prostřednictvím stereokamer a radarových čidel sledují okolí automobilu, s předstihem situaci interpretují a řidiče včas varují nebo při akutním nebezpečí automaticky zasahují.
„Prostřednictvím systému PRE-SAFE® jsme před několika lety automobilu propůjčili reflexy, do budoucnosti mu dáme schopnost vidění a myšlení“, říká Dr.Thomas Weber, zodpovědný v představenstvu DaimlerChrysler za výzkum a vývoj. „Pro nás je odjakživa samozřejmostí vypořádat se i s těmi nejtěžšími kolizemi. Ovšem ještě lepší a inteligentnější je nehodám zabránit. Tady pracujeme v partnerském zájmu všech účastníků dopravy.“
Při dalším vývoji bezpečnosti se bude Mercedes-Benz i nadále orientovat podle reálného průběhu nehod a podle poznatků vlastního výzkumu kolizí. Středem zájmu jsou křižovatky, místa napojování jízdních pruhů a stavební úseky, kde se v Německu odehrává asi třetina nehod s těžkými následky. K dalším prioritám při vývoji nových asistenčních systémů řidiče patří taková témata jako je únava, rychlost a vybočení z jízdní dráhy, které jsou rovněž častou příčinou kolizí. Ochranu cestujících hodlá Mercedes-Benz dále zdokonalit preventivními opatřeními a propojením aktivní a pasivní bezpečnosti.
Již řadu let přispívají systémy vyvinuté stuttgartskou značkou ke zvýšení bezpečnosti v dopravě. Samotný vynález funkce ESP® zabraňující nebezpečí smyku a umožňující lepší zvládnutí kritických jízdních situací, výrazně ovlivnil bezpečnost na silnicích. Nejnovější vyhodnocení statistiky nehod v Německu potvrzuje, že od sériového zavedení ESP® osobní vozy Mercedes měly daleko méně nehod než modely jiných značek. Podíl na nehodách všech typů se u nových vozů Mercedes snížil od roku 1999 o více než 42 procent. Pokud by všechny osobní automobily byly vybaveny systémem ESP®, ročně by se v Německu zabránilo minimálně 20 000 nehod. Elektronický systém stability směru jízdy ESP® tak dnes patří vedle bezpečnostních pásů, airbagu a protiblokovací funkce ABS k nejdůležitějším bezpečnostním systémům moderních osobních vozů. Tuto techniku však má dnes v Evropě pouze asi 40 procent nových automobilů.
Také brzdový asistent (BAS), se kterým jako první na světě přišel Mercedes-Benz v roce 1996, se ukázal jako systém účinně zabraňující vzniku nehod. Po jeho sériovém zavedení se snížil počet kolizí vozů Mercedes-Benz o osm procent, zatímco u ostatních značek zůstaly havárie zhruba na stejné úrovni. Díky funkci brzdového asistentu se snížil také podíl těžkých nehod chodců o 13 procent.
Systém PRE-SAFE®-Bremse se osvědčil jako „elektronická nárazová zóna“
Při vývoji dalších asistenčních systémů řidiče se Mercedes-Benz orientuje i nadále na reálný průběh nehod a s uplatněním nových technologií ještě intenzivněji na fáze před hrozící kolizí. Inženýři ze Sindelfingenu vyvíjejí systémy mapující okolí vozu, varují řidiče a dále ho podporují. Zároveň aktivují preventivní opatření chránící cestující.
Období „vidících“ automobilů začalo v roce 2005, kdy Mercedes-Benz vyvinul a měl k dispozici brzdový asistent PLUS a PRE-SAFE®-Bremse (2006). Oba tyto systémy využívají radarová čidla, která zjišťují vzdálenost od vpředu jedoucího automobilu a rozpoznají hrozící nebezpečí nárazu. BAS PLUS varuje řidiče a adekvátně této situaci přizpůsobuje tlak v brzdovém systému: pokud řidič na varování nereaguje, zasahuje PRE-SAFE®-Bremse a vůz automaticky zabrzdí. Pomocí tohoto autonomního brždění se výrazně snižuje nárazová rychlost a systém působí jako „elektronická nárazová zóna“, která cestujícím poskytuje vyšší úroveň ochrany. Při testech prováděných německým autoklubem ADAC bylo zjištěno, že díky systému PRE-SAFE®-Bremse se silové zatížení posádky snížilo až o 45 procent.
Nyní je ve zkušebním stadiu další stupeň systému PRE-SAFE®-Bremse, který automaticky vyvolá plný brzdný výkon v případě, že kolizi nelze zabránit. Tímto zásahem se důsledky nárazu dají ještě zmírnit.
Asistent pro křižovatky předem zjišťuje nebezpečí nehody
Kromě zmíněných asistenčních systémů míří do osobních vozů Mercedes-Benz asistenční funkce pracující na základě údajů z videokamer. Ty jsou umístěné na vnitřní straně čelního skla a sledují jízdní dráhu. Zaznamenají vpředu jedoucí vozidla, přecházející chodce nebo cyklisty a „čtou“ dopravní značky. Výkonné počítače vyhodnocují obrázky v reálném čase a řidiče tak mohou včas upozornit na hrozící nebezpečí.
Touto technologií získává Mercedes-Benz dohled nad křižovatkami, kde jsou nehody nejčastější. Tady se odehrává asi 30 procent všech těžkých kolizí, které jsou zaznamenány v Německu. Systém Mercedesu, který je ve stadiu prototypu, využívá stereokameru, jež rozpozná automobily, cyklisty nebo chodce blížící se ke křižovatce. Podle pohybu, vzdálenosti a rychlosti dovede tento systém určit pravděpodobný směr pohybu zachycených objektů a z toho plynoucí možnost kolize. Testy ukázaly, že touto technikou budoucnosti je možné v případě z boku rychle jedoucího cyklisty toto nebezpečí zjistit dvě až tři sekundy před hrozící srážkou. Je tak získán cenný čas pro varování řidiče, který dostává možnost nehodě zabránit.
Asistenční systém Mercedesu využívající videokameru bude moci také upozorňovat řidiče na dodržování předepsané rychlosti. „Přečte“ dopravní značky a jejich obrázek se objeví na displeji přístrojové desky. Později mohou být v tomto systému zahrnuty také značky o přednosti v jízdě nebo obrázky světelné signalizace.
Asistent jízdní dráhy využívá brzdové impulzy
Vybočení z jízdní dráhy je v Německu příčinou každé šesté dopravní nehody s těžkými následky. Více než třetina všech usmrcených účastníků silniční dopravy je připisována právě na konto tohoto typu selhání. Vývojáři značky Mercedes-Benz pracují na asistenčním systému, který varuje řidiče před nechtěným opuštěním jízdní dráhy a při aktuálním nebezpečí nehody vůz automaticky zavede zpět do původního směru.
V tomto případě sledují kamery značení na silnici, zároveň také jak se chová vůz a jak reaguje řidič. Jakmile automobil opouští jízdní dráhu, řidiče na tuto skutečnost upozorní vibrace ve volantu. Pokud není od řidiče žádná odezva a řidič na toto decentní varování nereaguje, asistent jízdní dráhy zásahem na brzdách jednotlivých kol vrátí vůz do původního směru. Tento autonomní brzdový zásah je okamžitě deaktivován, jakmile se řízení opět ujme řidič.
Asistent mrtvého úhlu pro bezpečnou změnu jízdního pruhu
Další nově vyvíjený asistenční systém Mercedesu zajišťuje větší bezpečnost při změně jízdního pruhu. Ten využívá šest radarových čidel pro blízkou vzdálenost, která sledují oblast obou boků a zádě automobilu. Mohou tak zjistit jestli se v paralelním jízdním pruhu nepohybuje jiné vozidlo, které díky „mrtvému úhlu“ zpětného zrcátka nemůže řidič zahlédnout. Nastane-li taková situace, rozsvítí se na ploše zpětného zrcátka červený varovný signál. Pokud řidič toto upozornění přehlédne a pro změnu jízdního pruhu zapne ukazatele směru, k optickému varování se přidá ještě hlasitý akustický signál.
Zjištěná únava aktivuje varování před nebezpečím mikrospánku
Nová tematická oblast, se kterou inženýři Mercedesu specializovaní na bezpečnost pokračují při řešení problémů souvisejících s předcházením dopravních nehod, má označení zjišťování únavy. Různé studie vycházejí z toho, že 10 až 20 procent těžkých nehod jde na konto únavy řidiče. Podle průzkumu jedné německé pojišťovny je únava příčinou každé čtvrté dopravní nehody s následkem smrti, ke které dojde na dálnici.
Cílem odborníků ze Sindelfingenu je vyvinout takový asistenční systém, který by včas únavu řidiče rozpoznal a varoval ho před pokračováním v jízdě. V rámci průzkumu v praxi hledá tým expertů Mercedesu různé možnosti, jak únavu spolehlivě rozpoznat již v jejích počátcích. Na takovém testu se dosud podílelo asi 250 řidičů, kteří v jeho průběhu najeli kolem 400 000 kilometrů.
Vysílačka varuje před nebezpečím z automobilu do automobilu
Další impulzy pro zlepšení bezpečnosti na silnicích očekává Mercedes-Benz od komunikace automobilu s automobilem, která je nyní v Německu testována ve velkém měřítku. Stuttgartská automobilka se na tomto společném projektu německého průmyslu podílí.
Komunikace z automobilu do automobilu, která je založená na technice WLAN (Wireless Local Area Network), umožňuje rychlé a včasné varování před hrozícím nebezpečím. Řidič je informován o tom, že za příští zatáčkou číhá mlha, náledí nebo jiná překážka. Automobily jsou jak vysílačkou, tak přijímačem nebo prostředníkem a předávají tyto zprávy jako štafetový kolík dál. Ke zjištění kritických situací slouží vlastní palubní systémy jako ABS a ESP®. Pro budoucnost se zvažuje i komunikace mezi automobilem a vysílačkami na okraji vozovky, což by vedlo k možnosti optimalizovat plynulost provozu a zamezit dopravním zácpám.
Radarová čidla analyzují velikost a hmotnost potencionálního účastníka střetu
Prostřednictvím komunikace mezi automobily se nabízí možnost dále zvýšit bezpečnost cestujících. Nedá-li se střetu zabránit, může být výměna údajů mezi automobily využita k tomu, aby se napínače bezpečnostních pásů, airbagy a další ochranné funkce využily cíleně pro optimální zvládnutí aktuální situace. Bezprostředně před kolizí by si automobily mohly vyměnit údaje o typu, hmotnosti nebo rozměrech, které jsou pro aktivaci potřebných bezpečnostních systémů posádky důležité.
Také údaje radarových čidel, které jsou pro různé modely Mercedesu k dispozici, mohou být v blízké budoucnosti využity pro předběžnou analýzu předpokládaného střetu. Systém např. „vidí“, zda se k oblasti kolize blíží nákladní vůz, autobus nebo vůz osobní a může následky hrozícího nárazu předběžně vypočítat, což by umožnilo aktivaci odpovídajících bezpečnostních funkcí. Protože každý zlomek vteřiny je důležitý pro to, aby se cestující v automobilu na náraz co nejlépe připravili, je předběžná analýza střetu dalším krokem k větší bezpečnosti posádky a důležitým doplněním osvědčeného PRE-CRASH® systému.
Těmito a ještě dalšími novinkami vyvíjenými automobilkou Mercedes-Benz pokračuje její dlouhodobá angažovanost ke zlepšení bezpečnosti automobilu. V popředí je třeba vidět princip bezpečnostní filozofie Mercedesu, který formuloval již Béla Barényi: přijít s dobře připraveným příspěvkem pro zlepšení bezpečnosti na silnicích a každým novým vynálezem se přiblížit k cíli, kterým je jízda bez nehody.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií