Od 301 po novou 308: Deset generací nejdelší produktové řady v historii značky Peugeot

Nový Peugeot 308 přišel na evropský trh[1] v září 2021 jako další vůz „trojkové řady“, která je v historii značky Peugeot nejrozsáhlejší. V roce 1932 se jako první objevil model Peugeot 301 a do příchodu nového Peugeotu 308 se vystřídalo 10 generací, v nichž se odrazilo 90 let automobilové historie a technického pokroku. Jedna číslovka v řadě chybí, a to Peugeot 303, který nikdy neexistoval. Z časové řady se vymyká Peugeot 309, který se objevil mezi modely 305 a 306. Od roku 2000 získaly vozy této řady dva tituly Auto roku. „Trojková série“ zanechala také nepřehlédnutelnou stopu v rallye.

Prototype Peugeot 305 V6 photographié en studio en 1982. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

304 Berline de 1979 photographiée en studio en 1982. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Modely Peugeot řady 3 by se daly charakterizovat jako kompaktní vozy spadající velikostně do kategorií od malých sedanů po rodinné automobily. Již 90 let probíhá výroba všech těchto vozidel nebo jejich částí v legendárním závodě Peugeot v Sochaux. Výjimku tvořil Peugeot 309, který se vyráběl v závodě v Poissy, a nový Peugeot 308, který se vyrábí v Mulhouse.

Na počátku 30. let, uprostřed hospodářské krize, zareagovala značka Peugeot na požadavky náročných zákazníků a představila model Peugeot 301. Ten se pak v letech 1932–1936 prodával jako sedan, limuzína, kupé, kabriolet a roadster. Poháněl ho motor o objemu 1 465 cm3 a výkonu 35 koní. Vozů Peugeot 301 se vyrobilo celkem 70 500.

V roce 1936 jej vystřídal Peugeot 302, kterého se do roku 1938 vyrobilo 25 100 exemplářů. Byla to doba, kdy automobilky objevovaly aerodynamiku vozů a model 302 byl toho příkladem. Jeho světlomety byly zabudovány za mřížkou masky chladiče, přední část byla zeštíhlená a odpovídala stylu převzatého z modelu Peugeot 402, nazývaného „vřeteno ze Sochaux“. Toto řešení bylo velmi úspěšné, a proto se značka rozhodla použít stejnou linii pro svou „střední“ řadu, kterou Peugeot 302 reprezentoval. Vůz dokázal jet na tuto dobu neuvěřitelnou rychlostí 100 km/h.

Peugeot 309 GTI 16 garée sur une route de campagne en 1989. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Vývoj trojkové řady přerušila válka, a proto Peugeot 303 nikdy nevznikl. Produktová řada byla zastavena na tři desetiletí až do příchodu modelu Peugeot 304, který byl představen v roce 1969 na pařížském autosalonu. Vůz byl k dispozici jako sedan, kupé, kabriolet i jako osobní a užitkové (prosklené) kombi. Cílem modelu Peugeot 304, který si zachoval technický základ Peugeotu 204, bylo obsadit segment střední třídy. Od modelu 204 se však 304 lišil tím, že jeho přední část měla svislou mřížku chladiče a ve verzi sedan byl o 15 cm delší (414 cm oproti 399 cm – verze kombi je však delší pouze o 2 cm, délka činí 399 cm oproti 397 cm u vozu Peugeot 204). Z modelu 204 si Peugeot 304 zachoval rozvor a střední část karoserie. Záď se ovšem prodloužila. Modernizovaná přední část s lichoběžníkovými světlomety se podobala přídi vozu Peugeot 504. Model 304 byl působivě prostorný, což bylo u rodinného sedanu klíčové kritérium.

Mezi roky 1969 a 1979 byl Peugeot 304 vyroben v počtu téměř 1 200 000 kusů, takže byl komerčně velmi úspěšný. V letech 1970–1972 se prodával také na trhu v USA. Pro americký trh byl však příliš malý a prodalo se pouze 4 000 kusů. V roce 1973 prošel faceliftem. O dva roky později se však se přestaly prodávat verze kupé a kabriolet, sedan zůstal v prodeji až do roku 1979.

Peugeot 305 byl uveden na evropský trh v roce 1977 jako nástupce modelu Peugeot 304. K dispozici byly dvě verze karoserie: čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi se zvláštním prvkem v podobě sklopné zadní lavice. Toto kombi, navržené ve spolupráci se studiem Pininfarina, bylo k dispozici i v užitkové verzi. Peugeot 305 převzal zmodernizovanou platformu vozu Peugeot 304, stejně jako jeho benzinový motor o objemu 1,3 litru. Od svých zahraničních konkurentů se odlišoval zejména pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a čtyřmi nezávisle zavěšenými koly. Peugeot 305 se na trhu rychle prosadil díky své vynikající jízdní stabilitě, prostornému interiéru a komfortu na úrovni vyšších segmentů. V součtu všech karosářských verzí ho bylo vyrobeno více než 1,6 milionu kusů.

Sedan Peugeot 305 posloužil jako základ experimentálního programu VERA, jehož cílem bylo zlepšit hospodárnost vozů budoucí generace. První prototyp VERA 01, představený v roce 1981, měl o 20 % nižší hmotnost a o 30 % nižší aerodynamický odpor. Program VERA, který probíhal pět let a jehož záběr se rozšířil i na motory, měl značný vliv na vývoj modelů Peugeot 205, 405 a 605.

Prodeje Peugeotu 305 zpomalil příchod modelu Peugeot 309 v roce 1985. Třistapětka tak v roce 1989 definitivně ukončila svoji kariéru. Nicméně za jejího nástupce v modelové řadě nebyl považován zmíněný model 309, nýbrž Peugeot 405, který přišel v roce 1987.

Publicité pour une Peugeot 302 signée D. Bellon, et parue dans L’Illustration, 20 mars 1937. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Peugeot 309, vyráběný v letech 1985–1994 v Poissy, ve Španělsku a ve Velké Británii, byl prvním skutečným „kompaktem“ značky v moderním slova smyslu. Nejednalo se již o klasický čtyřdveřový tříprostorový sedan, jako byly modely 304 a 305, ale o pětidveřový hatchback. S délkou 405 cm byl o 19 cm kratší než model 305 (424 cm ve verzi sedan). Vůz byl inspirován modelem Talbot Horizon, ale měl vlastní styl i platformu. Dveře si však vypůjčil z Peugeotu 205, přední a zadní část měl prodlouženou a výklopná záď vytvářela skleněnou bublinu.

Model 309 byl uveden na trh v pětidveřové verzi a o dva roky později, v roce 1987, se začal nabízet také jako třídveřový. Tehdy byl představen také model 309 GTI s motorem převzatým z modelu 205 GTI. S tímto motorem o objemu 1,9 litru a výkonu 130 k Peugeot 309 GTI dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 8 vteřin a dosahoval maximální rychlosti 205 km/h. V roce 1989 dostal model 309 GTI motor MI16 o výkonu 160 koní z vozu Peugeot 405 a stal se z něj Peugeot 309 GTI 16, impozantní kompaktní sportovní vůz, k němuž měla konkurence velký respekt. Kariéra modelu 309 skončila v roce 1994. Do té doby se ho prodalo více než 1,6 milionu kusů.

[1] V České republice lze nový Peugeot 308 objednávat od září 2021. První vozy klientům budou dodány v březnu 2022.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Z letošní Green Rally si Peugeot potřetí v řadě odvezl zlatý pohár

Z letošní Green Rally si Peugeot...

V rámci Barum Czech Rally Zlín se už šestým rokem odehrála doprovodná soutěž Green Rally pro vozy s elektrickým a hybridním pohonem. Tato ecoRally sice není zařazena do národního...