Nový Peugeot e-Expert Hydrogen: Vodíková technologie u sériových vozů Peugeot

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen

Pro značku Peugeot je snížení lokálních emisí svých vozů prioritou. I proto se stává jedním z prvních výrobců, kteří už od roku 2021 zařadí do své nabídky sériových vozů v segmentu kompaktních užitkových vozů elektrickou verzi poháněnou vodíkovými palivovými články (hydrogen fuel cell).

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen doplňuje nabídku verzí se spalovacím a elektrickým motorem. Stává se nejnovějším symbolem strategie značky „Extended power of choice“, která dává každému zákazníkovi možnost vybrat si z široké nabídky pohonů ten, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám.

 Elektrická verze s vodíkovými palivovými články je potvrzením rychlého rozšiřování elektrifikované nabídky řady Peugeot Expert. V roce 2020 byl na trh uveden elektromobil e-Expert oceněný titulem International Van of The Year (Mezinárodní dodávka roku) a stal se tak šestým vozem značky Peugeot, který toto prestižní ocenění od roku 1992 získal.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí inovativní exkluzivní systém skupiny Stellantis „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric “, který tvoří:

  • palivové články vyrábějící díky vodíku v systému palivové nádrže elektřinu potřebnou k pohonu vozidla,
  • vysokonapěťová lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, a která v určitých fázích jízdy napájí i elektromotor.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí:

  • jízdu bez lokálních emisí CO2;
  • schopnost doplnit vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km podle certifikačního protokolu WLTP[1];
  • nabíjecí zásuvku pro vysokonapěťovou baterii;
  • 2 délky (standardní a prodloužená – L2 a L3) se stejnými charakteristikami objemu nákladového prostoru jako verze se spalovacím nebo elektrickým motorem;
  • objem nákladového prostoru až 6,1 m³;
  • užitečné zatížení až 1 100 kg;
  • hmotnost přívěsu až 1 000 kg.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen se vyznačuje silnou osobností, schopností zcela tiché jízdy bez omezení vjezdu do center měst, nulovými emisemi CO2 a absencí kompromisů z hlediska užitných vlastností. Představuje mobilitu, která dokáže uspokojit potřeby firemních zákazníků i mnoha městských komunit usilujících o zachování kvality života jejich obyvatel.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen bude nejprve nabízen firemním zákazníkům (přímý prodej) ve Francii a Německu, první vozy budou dodány na konci roku 2021. Bude se vyrábět ve Valenciennes ve Francii, následná přestavba bude probíhat ve specializovaném centru Stellantis v německém Rüsselsheimu, které se věnuje vodíkové technologii.

Trh a zákazníci

Segment kompaktních dodávek představuje v Evropě více než 750 000 vozidel ročně. Peugeot Expert od svého uvedení na trh v roce 2016 každoročně zvyšuje svůj tržní podíl.

Technologie vodíkových palivových článků kombinuje elektrický pohon se schopností doplnit vodík za 3 minuty s následným dojezdem více než 400 km podle WLTP[2]. Je odpovědí na stále komplexnější potřeby firemních zákazníků a zaručuje také větší svobodu.

Tato technologie zajišťuje:

  • větší dojezd, což je zásadní vzhledem k tomu, že se většina kompaktních dodávek pohybuje v příměstských oblastech a hustě obydlených centrech měst, kde je potřeba bezemisních řešení stále naléhavější;
  • plné zachování jedné ze základních funkcí lehkých užitkových vozidel, kterou je přeprava objemných a těžkých předmětů;
  • bezprecedentní logistickou flexibilitu a optimalizaci využití.

Peugeot e-Expert Hydrogen je navržen jako „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, který kombinuje výhody vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu. Vodík obsažený v nádrži zásobuje palivový článek, který vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozidla na dlouhé vzdálenosti, zatímco vysokonapěťová baterie poskytuje mimo jiné energii potřebnou k zajištění dynamických vlastností. Celý systém je do vozidla zabudován tak, aby to nebylo na úkor objemu nebo užitečného zatížení.

Vodík se v současné době stává jedním z hlavních pilířů přechodu na nové zdroje energií a v tomto směru bylo oznámeno mnoho mezinárodních projektů. Ekosystém se rozvíjí zejména v Evropě, přičemž se investice Evropské aliance pro čistý vodík[3] do podpory tohoto řešení odhadují na 60 miliard €. Díky těmto vládním plánům se v Evropě neustále zvyšuje počet vodíkových stanic. Značka Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby mohla poskytovat balíčky nabídek.

Technologie nové generace

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je postavený na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie.  Jedná se o plně elektrický vůz kombinující dva zdroje elektrické energie umístěné ve vozidle. Tuto technologii tvoří:

  • Vodíkové palivové články umístěné v motorovém prostoru v přední části vozidla, které dodávají elektromotoru elektrickou energii vzniklou rekombinací vodíku obsaženého v nádrži a kyslíku ve vzduchu. Výfukovým potrubím vypouští pouze vodní páru.
  • Elektromotor s permanentními magnety o maximálním výkonu 100 kW a maximálním točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí je umístěno na přední nápravě a je podobné hnacímu ústrojí modelu Peugeot e-Expert, pro který je typická zejména převodovka (reduktor) přizpůsobená potřebám zátěže užitkových vozů.
  • Vysokonapěťová lithium-iontová baterie umístěná pod sedadly kabiny, která má kapacitu 10,5 kWh a výkon 90 kW.
  • Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umístěná v motorovém prostoru.
  • Nádržový systém sestávající ze 3 zásobníků vodíku pod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg pod tlakem 700 barů.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí dojezd více než 400 km podle WLTP[4], z toho přibližně 50 km zajišťuje vysokonapěťová baterie.

Plnění vodíkem je rychlé a snadné, trvá pouhé tři minuty. Plnící hrdlo je umístěno na levém zadním blatníku. Vysokonapěťová baterie (10,5 kWh) se dobíjí prostřednictvím nabíjecí zásuvky na levém předním blatníku. Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umožňuje následující doby nabíjení:

  • přes Wall Box 11 kW (32 A): plné nabití za méně než hodinu,
  • přes zesílenou zásuvku (16 A): plné nabití za 3 hodiny,
  • přes standardní zásuvku (8 A): plné nabití za 6 hodin.

Jednotlivé fáze fungování systému „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ jsou následující:

  • při rozjezdu a nízké rychlosti: potřebnou energii dodává elektromotoru pouze vysokonapěťová baterie;
  • při ustálené rychlosti: energii dodávají přímo elektromotoru palivové články;
  • při akceleraci, předjíždění nebo stoupání: energii elektromotoru dodávají společně palivové články a vysokonapěťová baterie;
  • při brzdění a zpomalování elektromotor dobíjí vysokonapěťovou baterii.

Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování vozu, což zajišťuje okamžitou reakci, bez vibrací, bez hluku, bez řazení rychlostí, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí systému je vodní pára odváděná výfukovým potrubím.

Pro zajištění bezpečnosti chodců se ve městě do rychlosti 30 km/h ozývá zvukový signál, který signalizuje přítomnost vozidla při jízdě vpřed a vzad. Uživatelům dodává jistotu záruka na vysokonapěťovou baterii poskytovaná na 8 let nebo 160 000 km na minimálně 70 % kapacity.

Funkčnost bez kompromisů

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen kombinuje kompaktní vnější rozměry s velkou nosností. Umístění vodíkových nádrží pod podlahou umožňuje zachovat objem zavazadlového prostoru, který je ve všech ohledech stejný jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Toto umístění rovněž zajišťuje bezpečnost a zároveň díky optimálnímu rozložení hmotnosti také potěšení z řízení a radost z jízdy.

Díky specifickému nastavení tlumičů a pružin je zajištěn vysoký komfort odpružení zaručující nejlepší výkon při jízdě s prázdným i naloženým vozem. Řidič nového vozu Peugeot e-Expert Hydrogen se bude ve všech situacích cítit pohodlně, a to díky speciálně seřízenému posilovači řízení, který usnadňuje jízdu, současně byl zachován průměr otáčení[5] 12,4 m.

K dispozici jsou dvě verze dodávky nový Peugeot e-Expert Hydrogen:

  • standardní (L2) 495 cm,
  • prodloužená (L3) 530 cm.

Užitný objem až 6,1 m³, stejně jako prostor pro řidiče a spolujezdce ve dvoumístné kabině je identický jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Maximální užitečné zatížení 1 100 kg je specifické pro e-Expert Hydrogen. Tažná síla zůstává zachována, s možností tažení přívěsu o hmotnosti až 1 000 kg.

Pro zjednodušení nabídky je pro nový Peugeot e-Expert Hydrogen k dispozici pouze jedna úroveň výbavy. Zahrnuje všechny potřebné komfortní a bezpečnostní prvky:

  • 2 samostatná sedadla v kabině;
  • 2 posuvné dveře;
  • 17″ kola;
  • Elektrická parkovací brzda s asistentem pro rozjezd ve svahu (Hill Assist);
  • Manuální klimatizace;
  • Visiopark 1, couvací kamera 180°;
  • Dotykový středový 7″ displej se systémem Peugeot Connect (navigace TomTom 3D, Bluetooth a kompatibilita s Mirror Screen včetně protokolů Apple CarPlay™ a Android Auto™).

Next Gen e-Van Hydrogen by Peugeot

Nový Peugeot e-Expert si zachovává propracovaný, mohutný a atraktivní styl verzí se spalovacím motorem a doplňuje ho o několik charakteristických prvků.

Exteriér vozu:

  • nápis „e-Expert Hydrogen“ vzadu;
  • kryt hrdla plnění vodíkem na levém zadním blatníku;
  • elektrická nabíjecí zásuvka na levém předním blatníku;
  • specifická střední část masky chladiče;
  • o 40 mm vyšší zavěšení.

Interiér vozu:

  • analogový přístrojový panel s barevnou matricí uzpůsobený pro použitou technologii;
  • specifická grafika centrálního dotykového displeje s on-line 3D navigací TomTom Traffic;
  • nový ovladač automatické převodovky „e-Toggle“;
  • ovladač režimu jízdy pro přepínání mezi režimy Eco, Normal nebo Power;
  • elektrická parkovací brzda.

Kabina nového Peugeotu e-Expert Hydrogen

Na úrovni místa řidiče došlo k přepracování středové konzoly, do které je nyní zabudován:

  • nový dokonale integrovaný a ergonomický ovladač převodovky „e-Toggle“, který nyní umožňuje přístup k funkcím Park / Reverse / Neutral / Drive a Brake;
  • přepínač mezi 3 jízdními režimy Eco / Normal / Power;
  • ovladač elektrické parkovací brzdy;
  • odkládací přihrádka v horní části;
  • boční úložná síť na držáku elektrické parkovací brzdy.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit:

  • Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu;
  • Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz;
  • Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů.

K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie:

  • mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem;
  • vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato automatická funkce uvolňuje prostor na podlaze a současně přináší komfort a bezpečnost při každodenním používání.

Přístrojový panel získal nový vzhled. Objevily se informace potřebné pro ovládání elektromobilu s palivovými články:

  • powermetr pro zobrazení spotřeby (Eco, optimalizace energie nebo Power, maximální výkon nebo Charge, rekuperace energie);
  • ukazatel množství vodíku;
  • ukazatel úrovně nabití baterie;
  • barevná matrice pro zobrazení informací palubního počítače a dojezdu.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je prvním sériově vyráběným vozem značky Peugeot, který nabízí elektrickou verzi s vodíkovými palivovými články. Tímto novým vozem, který dokonale ztělesňuje strategii „Extended power of choice“, jde Peugeot v elektrifikaci svých modelů zase o krok dál.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je technologicky inovativní, v souladu s očekáváním a potřebami zákazníků, bez kompromisů v oblasti užitných vlastností nebo potěšení z jízdy a samozřejmě bez lokálních emisí CO2.

[1] V současné době probíhá homologace

[2] V současné době probíhá homologace

[3] European Clean Hydrogen Alliance

[4] V současné době probíhá homologace

[5] Standardní stopový průměr

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Z letošní Green Rally si Peugeot potřetí v řadě odvezl zlatý pohár

Z letošní Green Rally si Peugeot...

V rámci Barum Czech Rally Zlín se už šestým rokem odehrála doprovodná soutěž Green Rally pro vozy s elektrickým a hybridním pohonem. Tato ecoRally sice není zařazena do národního...