Nová třída M značky Mercedes-Benz – bezpečnost na nejvyšší úrovni (podrobné seznámení)

U nové třídy M byla filozofie značky Mercedes-Benz nastavena tak, aby odpovídala jednotné bezpečnostní koncepci Real Life Safety, orientující se na reálný vznik a průběh nehod.

Základ systémů ochrany cestujících tvoří vysoce stabilní kabina spolu s přední a zadní deformační zónou vozu.

O dále zlepšenou jízdní a kondiční bezpečnost se v nové třídě M starají asistenční systémy známé především z třídy S a třídy E.

Filozofie koncepce bezpečnosti třídy M se dělí na čtyři fáze:

  • Bezpečná jízda: zabránění vzniku nebezpečí, včasné varování a podpora řidiče
  • Při vzniku nebezpečí: preventivní aktivace ochranných opatření
  • Při nehodě: ochrana podle charakteru havárie
  • Po nehodě: zabránění nejhoršímu a umožnění rychlé pomoci

Již u minulého modelu byla vysoká míra bezpečnosti náročnou detailní prací ve vývoji dále zdokonalena. Zvláště pak mnohá „skrytá“ řešení aplikovaná u vozů Mercedes-Benz přinesla měřitelné přednosti v reálném průběhu nehody. Pro zajištění účinnosti nových technických řešení nebo modernizaci stávajících systémů provádějí inženýři řadu crash testů, které jdou výrazně nad rámec předepsaných zkoušek jako např. test dopadu vozu na střechu a různé druhy převrácení. Na základě údajů čidel mapujících nebezpečí nehody tohoto typu dochází k aktivaci bočních a okenních airbagů a napínačů bezpečnostních pásů. V rámci vývoje třídy M bylo prověřeno na 36 různých takových případů zátěže vozu při nehodách, které vedou v reálných podmínkách k jeho následnému převrácení. K nim ještě patří celá řada simulací v rámci digitálních prototypů. Po tomto intenzivním programu vývoje má třída M potenciál absolvovat všechna mezinárodní hodnocení s těmi nejlepšími výsledky.

Ochrana chodců a cyklistů

Co nejvyšší míru ochrany zabezpečuje třída M také těm slabším účastníkům silniční dopravy jako jsou chodci nebo cyklisté. Kromě poddajných oblastí přední partie vozu, sklopných vnějších zrcátek a hladkých obrysů karosářských dílů se riziko poranění automobilem snižuje také díky kapotě motoru, u které je zvětšená mezera od dílů umístěných v motorovém prostoru. Navíc byla poprvé v segmentu vozů SUV použita jako součást sériové výbavy aktivní kapota. Ta pomáhá potlačit zrychlení chodce nebo cyklisty, který se dostal do střetu s automobilem, protože ho zachytí dříve.

„Elektronická deformační zóna“: další nárůst bezpečnosti třídy M

Nejlepší dopravní nehodou je dnes stejně jako dříve ta, ke které vůbec nedojde. Na tomto tak jednoduše znějícím konstatování, které je ale v přenosu do praxe o to složitější, pracují intenzivně inženýři z oblasti bezpečnosti v Mercedes Technology Center. Pro další vylepšení jízdní a kondiční bezpečnosti nové třídy M má velký přínos řada pasivních a aktivních asistenčních systémů:

  • ATTENTION ASSIST, varuje řidiče před únavou
  • Asistent rychlostního limitu, zobrazuje na kombinovaném přístroji dopravní značky
  • Varování před únikem tlaku v pneumatikách
  • Inteligent Light System se specifickými, pro různé dopravní a povětrnostní podmínky přizpůsobenými funkcemi osvětlení
  • Asistent pro noční vidění s rozpoznáváním osob
  • ADAPTIVE BRAKE s funkcí pro rozjezd do kopce nebo brzdění se suchými kotouči
  • Brzdový asistent BAS pro podporu řidiče při kritických brzdných manévrech
  • DISTRONIC PLUS a BAS PLUS
  • Asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu varuje řidiče, pokud vyznačený jízdní pruh nechtěně opouští. Aktivní asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu reaguje na takovou situaci zásahem na brzdách pro korekci směru jízdy
  • Asistent mrtvého úhlu varuje řidiče před automobily ve špatně kontrolovatelné oblasti tzv.“mrtvého úhlu“. Aktivní asistent mrtvého úhlu může cíleným zásahem brzd odvrátit možnou kolizi, pokud řidič sám na varování nezareaguje
  • Parkovací asistent se systémem PARKTRONIC dovede poznat vhodnou mezeru pro parkování a provede celý parkovací manévr tak, že řidič ovládá pouze brzdový a plynový pedál.
  • Kamera pro couvání např. v „Back-in“ modu s dynamickými pomocnými dráhami pro komplikované zajíždění do úzkých mezer pro parkování nebo při problémovém připojování přívěsu.
  • Adaptivní brzdové světlo varuje při nouzovém brzdění v závěsu jedoucí vozidla blikajícími brzdovými světly

Do bezpečnostní koncepce nové třídy M patří sériově dodávaná bezpečnostní funkce PRE-SAFE® s předvídavým účinkem, který využívá synergii aktivních a pasivních systémů tak, aby zmírnily silovou zátěž posádky havarovaného vozu až o 40 %. V závislosti na rozpoznání průběhu očekávané havárie mohou být spuštěna reversibilní opatření k preventivní ochraně cestujících:

  • Předepnutí bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce
  • Uzavření oken
  • Uzavření posuvné střechy
  • Upravení polohy sedadla spolujezdce (ve výbavě s paketem Memory)

Karoserie: schopnost vysoké absorpce energie při čelním nárazu

Vysoce stabilní kabina třídy M tvoří společně s přední a zadní deformační zónou účinný základ systémů ochrany cestujících. Práce v oblasti bezpečnosti se týkaly v první řadě redukce zatížení posádky. U čelních nárazů mohli inženýři realizovat homogennější zpoždění a tím snížit maxima zátěže. To se podařilo kromě jiného těmito opatřeními:

  • Provedením předního pomocného rámu jako nárazového elementu s cílenou deformací – například u ofsetového nárazu s možností přesunout tuto energii na přímo nezasaženou stranu vozu.
  • Novou hliníkovou traverzou převodovky s ofsetovou funkcí: během normálního provozu to je díl zamezující přenosu vibrací, který v případě čelního nárazu umožňuje, aby část energie v této oblasti absorboval střední tunel spojovacího hřídele (jenom u verze s naftovým motorem).
  • Kluznou rampou na brzdovém posilovači, aby se zabránilo zablokování posilovače brzd a tlumiče odpružení. Kromě toho se posilovač brzd natočí tak, aby se minimalizovalo nebezpečí zasunutí brzdového pedálu do kabiny.
  • Nárazovou mezerou se zabrání posunutí blatníku směrem ke dveřím řidiče, což znemožní vzpříčení dveří při nárazu a dveře se dají otevřít s vynaložením menší síly.
  • Vysokopevnostní ocelí v A-sloupcích se optimalizuje tuhost kabiny jak při čelním nárazu, tak v různých scénářích s převrácením vozu; při ofsetovém nárazu takto upravené sloupky umožňují většinou bezproblémové otevření dveří.
  • Vytaženým dveřním prahem se zabraňuje vniknutí kol do prostoru nohou v kabině.
  • Zlepšením přenosu energie i při relativně krátké přední části vozu; aktivací crash-boxu směrem k podélnímu nosníku, od kola k dveřnímu prahu a deformací pomocného rámu, se vzniklé síly přenáší přes celek motor/převodovka na tunel spojovacího hřídele.
  • Sloupek volantu se absorpcí nárazové energie zkrátí až o 100 milimetrů, takže dojde ke zvětšení prostoru pro pohlcení energie a zmírní se silové zatížení řidiče v partiích hlavy, šíje a hrudníku.

Ochrana při nárazu z boku inteligentní stavbou karoserie

Obdobně jako konstrukce přední části nové třídy M přesvědčuje o své bezpečnostní funkci také inteligentní struktura karoserie při bočních konfiguracích nárazu. Cílené rozdělení vysoké tuhosti a schopnost značné deformace má pozitivní vliv na příznivou kinematiku cestujících při nárazu z boku:

  • Střešní B sloupky, které jsou důležitými komponenty při bočních kolizích, jsou v dolní partii silně tvárné, v horní partii naopak velmi tuhé. Tak se potlačí jakékoliv intruze (proniknutí/vniknutí) ve spodní části vozu, zatímco v jeho horní části na vnější straně sloupků použitá vysokopevnostní ocel zabraňuje jejich nežádoucí zlomení. Kromě toho se tímto konstrukčním řešením zvětšuje stabilita kabiny při převrácení vozu.
  • Vyztužení podlahy dané nosnou strukturou provedenou v celé její šířce z materiálu s vysokou pevností a účinné zesílení příčníku sedadla řidiče redukují deformaci především při nárazu na sloup. Tak je ještě lépe zajištěn prostor pro přežití posádky a jejich snížené zatížení v oblasti hrudníku.
  • Geometrie a napojení sloupků na rám střechy z vysokopevnostního materiálu bylo optimalizováno pro dosažení co nejvyšší bezpečnosti při nárazu.

Bezpečné zakončení: zadní partie třídy M

V oblasti zádě třídy M chrání stabilní kabinu při nárazu cílená deformace, která minimalizuje silové zatížení cestujících. Důkazem mimořádné schopnosti zádě karoserie ochránit posádku vozu je test ověřující těsnost palivové nádrže. Při této zkoušce najíždí speciálně upravený vozík rychlostí 80 km/h na záď zkoušeného automobilu. Fatální náraz za těchto podmínek přestál palivový systém třídy M bez jakéhokoliv problému.

Několikadílné zadní podélné nosníky mají pro získání vyšší pevnosti, vyšší schopnosti pohltit energii a dosažení vhodných deformačních vlastností v celém rozsahu uzavřený průřez s odstupňovanou tloušťkou plechu (Tailored Blanks). Prohlubeň pro náhradní kolo je integrovanou součástí ocelové podlahy, ocelový nosník namáhaný na ohyb, který nese kryt nárazníků, je přes dva ocelové crashboxy propojený se strukturou zádě vozu.

Rozsáhlé zádržné systémy pro ještě účinnější ochranu cestujících

Systémy pasivní bezpečnosti poskytují společně s již v úvodu popsanými elektronickými nárazovými zónami a inteligentní konstrukcí karoserie maximální ochranný potenciál a staví v tomto směru třídu M do čela svého tržního segmentu. Přitom byla přehodnocena strategie aktivace jednotlivých funkcí. Systém může např. rozpoznat hrozící převrácení vozu při havárii a aktivovat hlavový, boční a okenní airbag nebo napínač bezpečnostního pásu podle potřeby. Novými velkoplošnými bočními a okenními airbagy s prodlouženým zakrytím jsou cestující při nárazu chráněni od ramen až po pánev homogenním a tedy bezpečnějším prostředím.

Přídavný potenciál ochrany získali i cestující v zadní části vozu napínači bezpečnostních pasů a omezovačem jejich síly na obou vnějších sedadlech. Integrací na přání dodaného thorax-airbagu v polohovatelných opěradlech je umožněna nejoptimálnější pozice airbagu při jakékoliv poloze opěradla.

Komponenty systémů pasivní ochrany v přehledu:

  • Adaptivní, dvoustupňové airbagy pro řidiče a spolujezdce
  • Kolenní airbag pro řidiče
  • Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce (kombinace thorax/pelvis airbagů – hrudní/pánevní)
  • Boční airbagy na přání v zadní řadě sedadel
  • Okenní airbagy chránící obě řady sedadel od A až k C sloupkům
  • Tříbodové bezpečnostní pásy na všech pěti sedadlech
  • Na předních sedadlech pyrotechnický mechanismus napínače bezpečnostních pásů, konstantní udržování jejich mezní síly a jejich elektricky reversibilní navíjení, na zadních vnějších sedadlech pak napínač pásů a jednostupňový omezovač síly
  • Bezpečnostní uchycení dětské sedačky ISOFIX
  • Výškově seřiditelný bezpečnostní pás pro řidiče a spolujezdce
  • Kontrolní zobrazení bezpečnostního pásu na kombinovaném displeji pro cestující na zadních sedadlech
  • Automatická identifikace dětské sedačky AKSE (na přání) s deaktivací airbagu spolujezdce při použití speciálních dětských sedaček Mercedes-Benz
  • Speciálně, pro případ nárazu zezadu, vyvinutý pasivní systém opěrky hlavy zmírňuje silové zatížení sedící osoby

Cestující chrání třída M i po havárii

V rámci funkce POST-SAFE® chrání nová třída M cestující i po havárii aktivací různých systémů, které místo havárie zabezpečují. Při havárii většího rozsahu se pro upozornění ostatních účastníků provozu automaticky zapínají varovné blikače. Zároveň dochází k odjištění dveří, aby záchranáři měli pokud možno bezproblémový přístup k cestujícím ve voze. Částečným otevřením dveřních oken je možné kabinu po aktivaci zádržných systémů lépe vyvětrat.

Při zjištěném nárazu odpojí centrální řízení palivový systém, aby se snížilo nebezpečí požáru. Po zjištění polohy pístů ve válcích motoru, dojde k otevření vstřikovacích ventilů válců, kde probíhá komprese a odlehčí oblasti vysokého tlaku paliva přímým vypuštěním zbytku paliva do spalovacího prostoru. Také tímto krokem se sníží riziko požáru. Ze stejného důvodu jsou všechny modely třídy M na relevantních místech vybaveny zesíleným palivovým potrubím.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....