U počátku celé akce s firmou Mercedes-Benz byl ing. Zdeněk Zátka, ředitel prodeje společnosti Ferona, kterého jsme požádali o rozhovor.
Čím vším se Ferona zabývá?
Ferona je tradiční česká firma, jejíž počátky datujeme do období před 160 lety, kdy byla založena panem Bondy firma Fera,a.s. Ferona jako taková vznikla znárodněním obchodů s hutním materiálem po roce 1948. Koncentrace, která v zahraničí probíhá postupně, se tu uskutečnila jednorázově ve velkém předstihu. Dnes je Ferona akciovou společností s ryze českým kapitálem. Zabývá se nákupem, úpravami, skladováním a prodejem hutních a železářských výrobků.
Naši zákazníci se většinou setkali s konkurencí při expanzi na západní trhy jako první. Pro ně jsou jednoznačně prioritní požadavky na kvalitu a na spolehlivost dodávek. To klade nároky na všechny činnosti naší firmy včetně dopravy.
Přechod ze státního podniku na privátní akciovou společnost s sebou jistě nesl nutné investiční náklady…
Naše první investice po roce 1990 směřovala do zastřešení poloviny skladové kapacity právě kvůli již zmíněným kvalitativním nárokům našich zákazníků. Druhým směrem v investicích byla doprava, která rovněž souvisí s požadavky zákazníků na kvalitu a včasnost dodávek.
Co musí splňovat dopravní prostředky ve Vaší firmě, abyste vyhověli požadavkům klientů?
Přeprava hutních materiálů má svá specifika. Materiál je vesměs delší než běžné provedení valníků a manipulace s tímto materiálem obtížná. Základní zadání pro obnovu našeho vozového parku znělo: Dodat zákazníkovi zboží bez problémů až na zem.
Obecně panuje názor, že za Mercedes-Benz v jakémkoli provedení zaplatí zákazník víc než za jinou značku…
Jako každá česká firma jsme i my měli problémy s kapitálem. Obnovit najednou 60 procent vozového parku je náročná investice. Při poptávce u našich výrobců jsme zjistili, že dnes již není tak propastný rozdíl mezi cenou českého a zahraničního výrobku. Zvítězila tedy naše potřeba získat automobily na investiční úvěr zprostředkovaný ze zahraničí. Vzhledem k úrokovým mírám jsme se rozhodli orientovat se na německé výrobce. Vedení Mercedes-Benz Bohemia pochopilo naše požadavky a snažilo se nám vyjít vstříc. Díky panu Bräutigamovi, panu Kuhntovi a panu Ewaldovi se nám podařilo tento netradiční kontrakt nakonec uzavřít.
Hrála kromě finančních podmínek a osobního přístupu roli i značka automobilů?
Samozřejmě. Automobily Mercedes-Benz předchází velmi dobrá pověst, navíc je společnost velmi stabilní a seriózní. Dnes můžeme jen potvrdit, že pověsti nelhaly. Po ročních zkušenostech oceňujeme především životnost a provozní náklady, které máme až o 30 procent nižší oproti minulosti. Automobily naše předpoklady splnily, navíc mají pozitivní vliv na výkonnost. Nejezdí příliš do servisů a řidiči získali velmi příjemné pracovní prostředí, které pozitivně ovlivňuje i jejich výkonnost a přístup k zákazníkům.
Sedmdesát vozidel se tedy podle Vašich slov osvědčilo. Co plánujete do budoucna?
Na začátek dalšího roku organizujeme nákup dalších dvaceti vozů, které jsou poněkud nestandardní. Mezi dnes jezdícími najdete klasické valníky a tahače. A protože využíváme krajní tonáže – lehké 5,5t řady 1317 a 25t řady 1834, schází nám střed někde okolo 10 tun. Hutní materiál je většinou dlouhý 7 až 8 metrů a na valník se spolu s hydraulickou rukou nedá umístit. Po diskusi s našimi dopraváky jsme se dopracovali k představě lehkého návěsu. Nyní jezdí dva prototypy se dvěma typy hydraulické ruky a na začátku roku bychom měli objednat zbylých 18 automobilů Atego s valníkovým návěsem a hydraulickou rukou.
Opět hodláte použít onu netradiční formu financování?
Vyzkoušeli jsme si to v prvém případě a nemáme žádný problém. Pravidelně splácíme, takže nic nestojí v cestě stejnému postupu.
převzato z Bohemia Intern – zima ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů Mercedes
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”