Mercedes-Benz Zetros: s pohonem všech kol do těžkého terénu

Speciální vozidlo s osvědčenou velkosériovou technikou s nejvyšší úrovní průchodnosti terénem a příkladný jízdním komfortem i v terénu

V duchu hesla: hodně práce i mimo silnice

Mercedes-Benz Zetros: s pohonem všech kol do těžkého terénu

Nabídka terénních kapotových nákladních vozidel Mercedes-Benz Zetros, jejichž konstrukce široce využívá osvědčenou velkosériovou techniku, jež byla pečlivě přizpůsobena požadavkům na provoz v těžkém terénu, zahrnuje dvounápravová vozidla s pohonem všech kol a celkovou hmotností 16,5 nebo 18 tun, jakož i třínápravová vozidla s celkovou hmotností 25 nebo 27 tun. Užitečná hmotnost (bez nástavby) dosahuje u dvounápravových modelů téměř 10 tun, u třínápravových 16 tun.

Kompletní vozidlo i jednotlivé komponenty odpovídají náročným standardům kvality značky Mercedes-Benz a byly prověřeny nejrůznějšími simulacemi, testy na zkušebnách a jízdními zkouškami v nejtěžším terénu za extrémních letních i zimních podmínek. Zatímco kapotová kabina vozidel Mercedes-Benz Zetros byla nově vyvinuta, vychází hnací řetězec a podvozek především z modelových řad Actros a Axor. Aplikace stavebnicového systému přináší zákazníkům výhody v oblastech nákladů, servisu a kvality.

Vývoj vozidel Mercedes-Benz Zetros probíhal v závodě Wörth, který zajišťuje rovněž jejich výrobu na stejné lince, z níž sjíždějí také tři modelové řady Unimog a nízkopodlažní vozidla Econic.

Kapotová konstrukce je jednoznačně výhodnější volbou pro jízdu v terénu

U terénních vozidel vyniká kapotová konstrukce v mnoha ohledech nespornými přednostmi. V porovnání s bezkapotovou „trambusovou“ kabinou je vozidlo kompaktní a nižší, usnadňuje servis a v extrémních podmínkách nabízí výrazně lepší ovladatelnost a jízdní komfort. Z uvedeného pramení i menší zatížení řidiče při současně zvýšeném dopravním výkonu, jako důsledku vyšších realizovatelných rychlostí, delší doby provozu a kratší doby jízdy mezi jednotlivými stanovišti.

Není náhodou, že modelová řada Zetros vzbudila velký zájem právě u energetických a těžařských společností, jakož i u hasičských sborů a záchranných služeb, neboť vynikající jízdní komfort kapotového vozidla v terénu umožňuje řidiči dosahovat trvale rychlostí, které by bezkapotové vozidlo vydrželo jen po krátkou dobu. Tato výhoda vozidel Mercedes-Benz Zetros se projeví zejména v oblastech bezpečnosti posádky a ergonomie ovládání řidiči, ale také v časové efektivitě plnění pracovních úkolů. V podmínkách extrémního nasazení to je jednoznačně vhodnější a bezpečnější koncept v porovnání s bezkapotovými vozidly.

Hnací řetězec z osvědčených komponentů

Funkci hnacího řetězce plní osvědčené komponenty z velkosériově vyráběných nákladních vozidel Mercedes-Benz. Pod kapotou všech variant vozidel Mercedes-Benz Zetros pracuje řadový šestiválec OM 926 LA se zdvihovým objemem 7,2 litru, který dosahuje nejvyššího výkonu 240 kW (326 k) a maximálního točivého momentu 1300 N.m v rozmezí od 1200 do 1600 min-1. Mercedes-Benz dodává tento agregát v provedení Euro 5. Varianty Euro 3 jsou k dispozici na přání.

Zákazníci mají na výběr mezi dvěma variantami převodovek. Sériově se montuje devítistupňová převodovka G 131-9 (osm převodových stupňů vpřed + plazivý převod) s hydraulicko-pneumatickým řazením, na přání mohou být vozidla Mercedes-Benz Zetros vybavena také šestistupňovou samočinnou převodovkou Allison 3000 SP/PR.

Rozdělovací převodovku pro trvalý pohon všech kol tvoří již desetiletími prověřený agregát VG 1700, jehož terénní převod 1,690 je asi o pětinu kratší než u vozidel s pohonem všech kol modelových řad Actros a Axor (jejich terénní převod má hodnotu 1,403). To umožňuje jízdu velmi nízkými rychlostmi, což je extrémně důležité při sjíždění mimořádně příkrých svahů. Hnací síla se oproti silničním převodům všeobecně zvyšuje o cca 70 %. Mezinápravová rozvodovka rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu, resp. zadní nápravy, v poměru 1:3,21 a při aktivované uzávěrce diferenciálu v poměru 1:1.

Robustní nápravy s planetovými redukcemi v kolech zvětšují světlou výšku

Již po mnoho desetiletí se osvědčují a jsou oceňovány nápravy s kolovými planetovými redukcemi AL 7/HL 7, které jsou nepostradatelnou součástí vozidel stavebních řad Actros a Axor. Mercedes-Benz dodává vozidla Zetros sériově se třemi mechanickými uzávěrkami diferenciálů, které řidič může aktivovat praktickým otočným spínačem. Tento spínač zároveň stanovuje správné pořadí, v němž se mají uzávěrky připojovat s rostoucí obtížností průjezdu terénem. Nejprve se tedy zapíná uzávěrka mezinápravového diferenciálu, poté uzávěrka zadního diferenciálu a nakonec uzávěrka předního diferenciálu. Tím je sníženo riziko chyb při obsluze.

Sériově dodávaný stálý převod zadní nápravy (resp. zadních náprav) je v kombinaci s mechanickou převodovkou 5,33 (u vozidla se sériově montovanými pneumatikami 14,00 R 20 to odpovídá maximální rychlosti 94 km/h při jmenovitých otáčkách). Alternativně je k dispozici o trochu delší stálý převod zadní nápravy 4,83 (odpovídá největší rychlosti 103 km/h při jmenovitých otáčkách).

Samočinná převodovka na přání, ABS sériově

Ve spojení se samočinnou převodovkou Allison nabízí Mercedes-Benz sériově stálý převod zadní nápravy 7,73 (u vozidla se sériově montovanými pneumatikami 14,00 R 20 to odpovídá maximální rychlosti 105 km/h při jmenovitých otáčkách). Na přání je samočinná převodovka Allison 3000 SP/PR k dispozici také s delším stálým převodem 6,82 (největší rychlosti při jmenovitých otáčkách je pak 112 km/h).

Vozidla Mercedes-Benz Zetros jsou sériově vybavena pneumatikami 14,00 R 20, jejichž větší průměr zvyšuje světlou výšku vozidla o cca 75 mm v porovnání s největšími běžnými pneumatikami pro nákladní vozidla (13 R 22,5). Pneumatiky 14,00 R 20 se navíc vyznačují maximální nosností nápravy s jednoduchou montáží ve výši 9,0 tun, zatímco s pneumatikami 315 R 22,5 – rovněž s jednoduchou montáži – by to bylo jen 8,0 tun. Výrobní závod dodává vozidla Mercedes-Benz Zetros na přání se zařízením pro regulaci tlaku vzduchu v pneumatikách, které umožňuje měnit tlak vzduchu v pneumatikách za jízdy přímo z kabiny v závislosti na terénních podmínkách.

Co se týče brzdové soustavy, sází Mercedes-Benz Zetros na klasické bubnové brzdy na všech kolech, neboť jsou nenáročné na údržbu a splní nejvyšší požadavky i v nejobtížnějším terénu a za všech klimatických podmínek. Součástí sériové výbavy je protiblokovací systém ABS, který lze v terénu v případě potřeby vypnout, což je smysluplné například při jízdě ze svahu na štěrku nebo šotolině, aby se mohly před koly tvořit brzdné klíny.

Podvozek optimalizovaný pro jízdu v terénu

Přední i zadní nápravy jsou vedeny a odpruženy parabolickými pružinami ve spojení se stabilizátory a tlumiči, jejichž konstrukce je speciálně přizpůsobena požadavkům na dlouhé dráhy propružení a vysoký jízdní komfort během provozu v nejtěžším terénu. V nabídce jsou varianty podvozku s různými hodnotami maximálního zatížení náprav. Rozsáhlé úpravy jednotlivých komponentů a konstrukčních skupin zaručují vozidlům Mercedes-Benz Zetros brodivost až 0,8 metru v sériovém provedení, která může na přání dosahovat hodnoty až 1,2 metru.

Žebřinový rám vozidel Mercedes-Benz Zetros, k jehož podélníkům z otevřených profilů ve tvaru písmene C jsou přišroubovány příčníky tvořené rovněž otevřenými profily ve tvaru písmene C, je pevnější v ohybu (to je důležité při jízdě na silnici), avšak poddajnější ve zkrutu (výhoda v terénu). Rám odvozený z řady Actros byl pro náročnější provoz cíleně zesílen a modifikován. Celková konstrukce rámu umožňuje nejen odtažení, ale i nadzdvihnutí plně naloženého vozidla vpředu i vzadu.

Koncept pro snadnou montáž nástavby

Montážní systémy pro nástavby jsou u vozidel Mercedes-Benz Zetros stejná jako u vozidel Actros a Axor. Adaptace nejrůznějších systémů nástaveb nezpůsobuje tedy žádné dodatečné náklady. Hladký, rovný a extrémně zatížitelný rám je zároveň vhodným základem pro montáž nejrůznějších individuálních nástaveb navržených na míru potřebám zákazníka. Zesílená a šrouby vzájemně spojená přední část rámu vozidel Mercedes-Benz Zetros byla kromě toho koncipována pro montáž pomocných zařízení.

Dalekosáhlé využití velkosériově vyráběných komponentů Mercedes-Benz v konstrukci vozidel Zetros má pro provozovatele po celém světě výhody také v oblasti servisu a speciálně pak z hlediska zásobování náhradními díly. Více než 5000 servisů ve 160 zemích je zárukou snadné dostupnosti, tržních cen a rychlého a profesionálního servisu i v těch nejodlehlejších končinách světa.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....