S modelem E 300 BLUETEC vstupuje vynálezce technologie BLUETEC do nové éry: po pozitivních zkušenostech od podzimu 2006 na americkém trhu je tato k životnímu prostředí ohleduplná technologie BLUETEC aplikovaná u naftových motorů nyní u jednoho modelu osobního vozu k dispozici také v Evropě.
Technikům Mercedesu se podařilo, při nezměněné příznivé spotřebě výrazně zredukovat emise a vyrovnat se s ekologickou emisní normou EU5. Inteligentní systém BLUETEC tak přiřazuje naftový motor k jednomu z nejčistších a neúčinnějších pohonů na světě.
K silným stránkám nového modelu E 300 BLUETEC, se kterým Mercedes-Benz startuje svojí BLUETEC – ofenzívu v Evropě, patří šetrnost k životnímu prostředí, radost z jízdy a komfort. Třída E vybavená nejmodernějším systémem řízení emisí, která vychází z osvědčených modelů se vznětovými motory CDI, přesvědčuje svými ekologickými, ekonomickými i dynamickými vlastnostmi: 3,0 litrový motor V6 o výkonu 155 kW/211 k s vysokým točivým momentem 540 Nm se spokojí se spotřebou 7,3 litrů nafty na 100 km a přitom emisní hodnoty překonávají již dnes evropské předpisy plánované pro „zítřek“. Nejvyšší rychlost modelu E 300 BLUETEC je 244 km/h a na stovku z klidu sprintuje během 7,2 sekund. Přitom je tento automobil s technologií BLUETEC – tak jako všechny modely Třídy E – garantem komfortního podvozku typického pro vozy Mercedes-Benz, příslovečně útulného prostředí kabiny a vysoké úrovně bezpečnosti.
Technologie BLUETEC vyvinutá koncernem DaimlerChrysler výrazně snižuje emise automobilů poháněných naftovými motory, zvláště pak co se týká oxidů dusíku. Tady sledují inženýři z technologického centra Mercedes-Benz různé strategie. V prvním kroku dochází u E 300 BLUETEC k redukci tvorby oxidů dusíku optimalizací pracovních procesů uvnitř motoru.
Mezi tato opatření patří mimo jiné:
- Snížení kompresního poměru na 16,5:1
- Využití speciálních piezo-vstřikovačů s nižším hydraulickým průtokem
- Optimalizované provedení turbodmychadla s variabilní geometrií statorových lopatek turbíny
- Optimalizované řízení recirkulace spalin s jejich zvýšeným podílem v sání
- Použití keramických žhavících svíček, které zaručují rychlý studený start při snížené kompresi
Zásahy týkající se poměrů uvnitř motoru doplňuje efektivní, na konkrétní motor speciálně odladěný systém úpravy výfukových plynů. Patří k němu oxidační katalyzátor, který snižuje obsah oxidu uhelnatého (CO) a nespálených uhlovodíků (HC) a dále pak filtr pevných částic pracující bez aditiv. Vylepšený zásobníkový katalyzátor NOx s patentovaným on-board generováním čpavku je kombinován s přídavným katalyzátorem SCR, což přináší další snížení množství NOx. Tato úprava výfukových plynů pracuje bez dalších provozních prostředků.
BLUETEC – ofenzíva se již osvědčila
Se zavedením technologie BLUETEC u osobních vozů započal Mercedes-Benz v USA již v říjnu 2006, kdy na trh přišel na světě dosud ojedinělý osobní vůz využívající tuto pokrokovou technologii – model E 320 BLUETEC. Od roku 2008 hodlá Mercedes-Benz zavést další V6-BLUETEC modely ve třídách GL-, M- a R. Tuto důslednou angažovanost odměnili také automobiloví novináři, kteří Mercedesu E 320 BLUETEC přisoudili titul „2007 World Green Car“. Porota složená ze zástupců 22 zemí ohodnotila BLUETEC jako představitele nové technologie, která umožňuje dospět k výrazně čistšímu naftovému motoru.
BLUETEC přichází v úvahu i u užitkových automobilů. Tato technologie se používá již od počátku roku 2005 a v současnosti je k dispozici pro všechny modelové řady nákladních automobilů s hvězdou na přídi. DaimlerChrysler již prodal více než 60 000 nákladních vozů a autobusů, které se mohou chlubit redukcí škodlivých emisí dosaženou tímto pokrokovým řešením.
BLUETEC – základ pro snížení CO2
V současné diskusi o aktuálních a budoucích limitech emisí automobilů je často přehlíženo, že množství oxidu uhličitého (CO2) nemá nic společného s obvyklými limitními hodnotami emisí. Jaké množství CO2 automobil produkuje je v přímé souvislosti se spotřebou paliva. Údaje jako 140 g CO2/km nejsou nic jiného než alternativou hodnot spotřeby. V tomto případě odpovídají u motoru naftového spotřebě kolem 5,3 l/100 km, u motoru benzínového pak 5,9 l/100 km. Tyto hodnoty automobil dosáhne i když se jeho spaliny dostanou do ovzduší bez katalytické úpravy a bez filtrace.
V protikladu k hodnotám CO2 je možné komponenty ve spalinách jako oxidy dusíku, oxid uhelnatý, uhlovodíky a zbytky hoření ve formě částic jejich dodatečnou úpravou redukovat – částečně až na hranici prokazatelnosti. Tady je místo pro inovativní, modulární systém očisty spalin BLUETEC. Ten u automobilů s naftovým motorem vytváří předpoklad vozu ohleduplného k životnímu prostředí a je schopen se vyrovnat i s limity plánovanými pro budoucnost. Kromě vozu E 300 BLUETEC budou i všechny další modely vybavené technologií BLUETEC splňovat od roku 2011 požadavky normy EU5. BLUETEC tak vytváří důležitý základ pro redukci emisí CO2.
Aktuální a připravené limity škodlivin vozů s naftovými motory v EU*
CO(g/km) | NOx(g/km) | HC+NOx(g/km) | částice(g/km) | |
EURO 4Všechny nové vozyod 1.1.2006 | 0,50 | 0,25 | 0,30 | 0,025 |
EURO 5Všechny nové vozyod 1.1.2011 | 0,50 | 0,18 | 0,23 | 0,005 |
EURO 6Všechny nové vozy od 1.9.2015 | 0,50 | 0,08 | 0,17 | 0,005 |
*Skupina M1, vozy určené pro dopravu osob s nejvíce osmi místy k sezení kromě sedadla pro řidiče, povolená celková hmotnost do 2500 kg, způsob testování podle NEFZ 2000.
Tak jako v ostatních zemích je i v České republice systém BlueTec nabízen již od počátku roku 2005 v nákladních automobilech a Mercedes-Benz je tak jedinou značkou, která má s tímto systémem již více než 2,5leté zkušenosti. Příchod modelu E 300 BLEUETEC na trh je v ČR plánován ve stejném období jako v ostatních evropských zemích. Naopak pouze v ČR bude pro E 300 BLUETEC, stejně jako pro ostatní modely Třídy E platit zvýhodnění „6 let nebo 120.000km = servisní prohlídky zdarma“.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií