Mercedes-Benz přichází s novou generací čtyřválců

Čtyři nově vyvinuté benzínové motory s výkony až 141 kW (192 k) budou k dispozici od července letošního roku ve třídě C a následně v dalších modelových řadách Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz přichází s novou generací čtyřválců

Vysoce moderní nové motory Mercedes-Benz jsou ve všech důležitých oblastech vývoje automobilových motorů výrazným krokem vpřed, jak ve snížené spotřebě paliva, v charakteristice točivého momentu, ve zvýšeném výkonu, v úspoře hmotnosti tak i v podstatně klidnějším a vyrovnanějším a tichém chodu motoru. Ve výběru jsou čtyři varianty avantgardního motoru o objemu 1,8 litru – všechny vybavené pozoruhodným systémem TWINPULSE obsahující přeplňování kompresorem, chlazení stlačeného vzduchu, použití čtyř ventilů ve válci, natáčení obou vačkových hřídelí, dvojici vyrovnávacích hřídelí nebo funkci dovolující přizpůsobit dynamiku jízdy nárokům řidiče, což zaručuje mimořádný požitek z jízdy při minimální spotřebě paliva a tichém komfortním chodu.

Mercedes-Benz přichází s novou generací čtyřválců
Mercedes-Benz přichází s novou generací čtyřválců
Mercedes-Benz přichází s novou generací čtyřválců

Výkonové spektrum nových čtyřválcových Mercedesů sahá od 105 do 141 kW (od 143 k do 192 k). Poprvé se v nabídce značky Mercedes-Benz objeví koncem roku 2002 také 125 kW (170 k) motor s přímým vstřikem benzínu. Jedná se o vůbec první motor tohoto druhu na světě, který kombinuje pro budoucnost velmi slibný přímý vstřik benzínu s přeplňováním kompresorem a dvojicí vyrovnávacích hřídelí pro potlačení účinků setrvačných sil klikového mechanismu. Označení CGI (Stratified Charged Gasoline Injection) na zádi modelů Mercedes-Benz poukazuje na využití této progresivní motorové techniky.

Přímý vstřik benzínu umožňuje oproti srovnatelným předchozím motorům modelů třídy C ušetřit více než 19 procent paliva – a to i přes dosažení vyššího výkonu. Na ujetí 100 km se model C 200 CGI spokojí se 7,8 l benzínu (kombinovaná spotřeba). Již od otáček 1500/min má tento motor s přímým vstřikem paliva k dispozici přes 75 % maximální hodnoty točivého momentu. Svoje pozoruhodné maximum 250 Nm si udržuje od 3000 do 4500 ot/min.


Obdobné porovnání s předchozími modely ukazuje, že také ostatní tři nové čtyřválce Mercedesu s konvenčním vstřikem benzínu do sacího kanálu plní všechny předpoklady pro značně hospodárný provoz a požitek z dynamické jízdy: nový C 180 KOMPRESSOR zrychluje z nuly na 100 km/h během 9,7 s a dosahuje nejvyšší rychlost 222 km/h. Jeho kombinovaná spotřeba je přitom pouze 8,4 l/100 km. U nového modelu C 200 KOMPRESSOR je dosažena úspora ve spotřebě oproti předchozímu provedení o více než 11 procent. Jeho čtyřválcový agregát se s maximem točivého momentu vyšplhal až na 240 Nm.


Nejvýkonnější variantu s výkonem 141 kW (192 k) a točivým momentem 260 Nm nového čtyřválcového motoru s označením C 230 KOMPRESSOR vyvinul Mercedes-Benz pro sportovní kupé třídy C.


Snížení spotřeby nových čtyřválcových motorů Mercedes je důsledkem především přesunutím provozního režimu do oblasti otáček s optimální termodynamickou účinností. Na výborné dynamice motorů nové generace má svůj podíl přeplňování kompresorem, jehož pomocí byl získán značný točivý moment prakticky již od volnoběžných otáček, který umožnil prodloužení celkového převodu až o 13 procent. Kompresor u nových motorů má větší průtok vzduchu a zvýšenou účinnost. Na straně sání i na straně výfuku kompresoru pracují speciální širokopásmové tlumiče hluku.


V systému TWINPULSE jsou pod klikovým mechanismem motoru dvě vyvažovací hřídele, které rotují vůči sobě v obráceném smyslu s dvojnásobnou rychlostí oproti otáčkám klikového hřídele a zajišťují tak odstranění rušivých vibrací a v této objemové třídě nezvykle klidný chod motorů.


Důsledkem použití kompresoru a nejmodernější techniky u nových čtyřválcových motorů Mercedes je jejich akustický komfort na úrovni šestiválce při hospodárnosti čtyřválce a ještě vyšší jízdní výkony při snížené spotřebě paliva.


Hlava válců vyrobená z vysokopevnostní slitiny hliníku je u všech verzí nových motorů Mercedesu vybavená dvěma plynule přestavitelnými vačkovými hřídeli a šestnácti ventily. Zcela nově vyvinutý mechanismus s integrovaným řídícím ventilem umožňuje plynulé nastavení pro každý pracovní režim optimálního časování ventilů, což se příznivě projevuje při plném zatížení na točivém momentu, spotřebě paliva a emisích škodlivin ve výfuku. Ventily ovládají vahadla s otočným elementem na stykové ploše, jinak je ventilová vůle vymezována hydraulicky.


Příznivou spotřebu paliva spalováním chudé směsi u nových motorů zabezpečuje nově vyvinutý NOx zásobníkový katalyzátor, který během spalování chudé směsi oxidy dusíku pohlcuje a v krátké regenerační fázi je opět uvolňuje, aby z nich mohl vzniknout za pomoci ostatních komponentů ve výfuku neškodný dusík. Díky této technice, kterou Mercedes-Benz kombinuje ještě se zaváděním části spalin z výfuku do sání a vefukováním sekundárního vzduchu, splňuje model C 200 CGI zcela bezpečně limity připravené ekologické normy EU-4.


Palivo je do válců u nových motorů Mercedes-Benz vstřikováno pod tlakem podle jízdního režimu, od 50 do 120 barů, zatím co u čtyřválcového motoru s běžnou vstřikovací technikou je tlak pro vstřik pouhých 3,8 barů. Motor CGI dostal dvojici sacích kanálů, aby palivová směs shořela rychle a pokud možno dokonale. Jedna větev zdvojeného sacího potrubí byla ještě navíc vybavena elektrickou stavitelnou klapkou způsobující vhodné víření nasávaného vzduchu.


Mimořádně příjemnou a dynamickou jízdu zabezpečuje nově vyvinutá technika, která je schopna rozeznat způsob jízdy řidiče a přizpůsobit mu i charakteristiku rozvinutí hnací síly motoru. Sedí-li za volantem řidič se sportovními ambicemi, postará se elektronika, aby vůz v souladu s jeho individuálním očekáváním „šel dobře za plynovým pedálem“. Jestli však počítač zjistí, že vůz řídí někdo, kdo spíš preferuje jízdní komfort, dojde k adaptaci charakteristiky řídící elektroniky tak, aby se motor tomuto stylu jízdy přizpůsobil.


Systém sleduje velice přesně pohyby plynového pedálu, stále zaznamenává zrychlovací manévry a podle těchto hodnot adaptuje charakteristiku pedálu. To se děje kontinuálně v malých krocích, takže jízda se nedostane do nesouladu s očekáváním řidiče. Při sportovním způsobu jízdy se charakteristika pedálu mění tak, aby se při jeho stejné dráze škrtící klapka otevírala víc než je běžné. Motor tak reaguje spontánně na všechna přání řidiče a jeho výkon potřebný pro maximální zrychlení se dosáhne rychleji. Při jízdním stylu upřednostňujícím komfort zvolí elektronika u této funkce plošší charakteristiku. Škrtící klapka se při stejné dráze pedálu otevírá pomaleji a vůz zrychluje „mírněji“.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....