Inovativní a mnohostranné Sports Utility Coupé (SUC) do města i na venkov ukazuje, jak emocionální může být budoucí kompaktní SUC značky Mercedes-Benz.
Nové vývojové centrum Mercedes-Benz zahrnuje také kompletní designérské studio
– v němž budou pod vedením hlavního studia v Sindelfingenu vznikat designérské modely a koncepty mobility, které zohledňují místní kulturu a trendy. Toto nové Advanced Design Studio ve vývojovém centru Daimler v Pekingu tím odpovídá již etablované strategii společnosti Daimler AG. Celkem pět center po celém světě plní roli „seizmografu“, který usměrňuje vývoj specifických řešení pro jednotlivé trhy. Takto získávané poznatky budou využívány k navrhování technické koncepce a designu budoucích modelů.
Koncepční vůz G-Code
– ztělesňuje moderní luxus v kompaktním formátu. G-Code dokonale odpovídá současnému chápání designu v Číně. G-Code je jak krásný, tak i inteligentní, a interpretuje tak typický styl kupé Mercedesu. Studie okamžitě zaujme svým profilem ve stylu kupé, dynamicky ladnými tvary bočních oken a extrémně sportovními proporcemi. SUC je navíc předurčeno k jízdě v asijských megaměstech svými kompaktními rozměry, rozsáhlou výbavou asistenčními a kamerovými systémy a variabilním hybridním systémem s možností vnějšího nabíjení a dlouhým elektrickým dojezdem. Technika elektronického pohonu všech kol s „digitálním spojovacím hřídelem“ zároveň zaručuje mimořádně sportovní a zároveň hospodárné provozní vlastnosti na silnici i v terénu.
Designéři studie G-Code
– se nechali inspirovat moderním životním stylem a vášní pro elektroniku mladších vrstev asijské společnosti. Podle výzkumů společnosti Daimler AG bude tato generace v budoucnosti upřednostňovat především pohodlné a sportovní crossovery. G-Code zároveň přináší nový automobilový trend, v němž je hlavní pozornost zaměřena jak na nové technologie, tak i na velmi kvalitní, klasické řemeslné umění a design.
Studie G-Code Mercedes-Benz
– s délkou 4,10 metru a 2+2místným interiérem je vybaveno dveřmi, které se otvírají proti sobě, a zaujme svou siluetou ve stylu kupé, štíhlým pasem, svalnatými podběhy kol a nepřerušovanou plochou oken bez viditelných střešních sloupků A. Tato průběžná prosklená plocha se podobá prosklení kabiny motorového člunu a propůjčuje studii G-Code s šířkou 1,90 metru a výškou 1,50 metru atraktivní horizontální členění a dojem dynamického pohybu již u stojícího vozidla. Střecha s integrovanými výsuvnými střešními nosiči se u tohoto řešení doslova vznáší nad tělesem karoserie s napjatými plochami a signalizuje lehkost automobilového bytí.
Při pohledu z profilu jsou kromě markantních „svalů“, které se pnou od světlometů až k zádi a propůjčují bočním stěnám puristický a ladný vzhled, nápadná také 21“ kola z lehké slitiny se štíhlými paprsky z uhlíkového kompozitu. Jejich vzhled zajímavým způsobem oživuje harmonický profil studie G-Code.
Krátké převisy karoserie vpředu a vzadu, zvýšená světlá výška a ochranné hliníkové kryty spodní části karoserie vpředu a vzadu poukazují na praktické vlastnosti, které studie G-Code převzala od vozů SUV. Kompaktní SUC má díky uvedeným kolům na silnici robustní postoj, který nenechává nikoho na pochybách, že řidiče čeká velké potěšení a radost z jízdy. Studie tím dává už na první pohled najevo své sportovní ambice při jízdě na silnici i v terénu.
Digitální svět v masce chladiče: inspirace warpovým pohonem
Kdo by neznal legendární vesmírnou loď Enterprise z televizního seriálu Star Trek a řady filmů? Středem pozornosti byl vždy warpový pohon ve spodní poháněcí gondole s holografickým, většinou modrým světlem pulzujícím otvorem. Podobně futuristicky navrhli designéři příď studie G-Code. Místo běžné lamelové masky chladiče obklopuje centrální hvězdu a dvě chromované lamely v masce chladiče velkoplošný displej. Motor je chlazen inovativním přívodem vzduchu bočními a spodními otvory na přídi. Integrovaný displej svým komplexním a mnohovrstevnatým uspořádáním hvězd vizualizuje okolí aktuální provozní režim studie G-Code:
- Klidový stav zaparkovaného vozu G-Code je signalizován měkce pulzujícím modrým světlem.
- V režimu čistě elektrického pohonu HYBRID eDrive září digitální miniaturní hvězdy v masce chladiče modře a pohybují se od vnějšího okraje displeje k vnitřnímu. Vzniká vizuální dojem pomyslného tunelu v přídi vozidla, který se neustále otvírá.
- V kombinovaném režimu pohonu HYBRID eco zůstává směr pohybu miniaturních hvězd zachován, barva se však změní ve fialový odstín.
- Naproti tomu v režimu HYBRID sport přejde barva ve výraznou červenou a směr pohybu miniaturních hvězd se obrátí. Nyní vzniká dojem, že G-Code trvale vyzařuje pomyslnou energii směrem do okolí.
Atraktivní vnější detaily demonstrují high-tech
Mezi další přitažlivé prvky na přídi patří kromě inovativní masky chladiče také světlomety LED, které se po zapnutí vysunou jako objektiv digitálního fotoaparátu a rozložení světla mění v závislosti na jízdní a dopravní situaci. Pozornost ostatních účastníků silničního provozu zaručují světla pro denní svícení v podobě stilizovaného „G“. Výsuvné jsou také dvě kamery v malých aerodynamických prvcích v horní části střešních sloupků A, které nahrazují klasická vnější zpětná zrcátka a po zaparkování studie G-Code se zcela zasunou zpět do střešních sloupků A. Pás světel s diodami LED na zádi v celé šířce vozu G-Code plní různými způsoby osvětlení funkce ukazatelů směru, zpětného světlometu a brzdových světel.
G-Code je navzdory kompaktním rozměrům 2+2místným vozem s vysokou úrovní variability.
Interiér vizualizuje záměr designérů spojit praktické přednosti vozů SUV s emocemi sportovního vozu. Specialisté na interiéry přitom záměrně prolínají digitální i analogové světy. Kombinace klasických prvků s nejmodernější high-tech umožňuje cestujícím ještě autentičtěji prožívat jízdu ve voze G-Code.
Velkým zážitkem je už samotné nastupování do studie G-Code.
Díky otvírání dveří proti sobě a chybějícímu střešnímu sloupku B vzniká nerušený přístup do interiéru pro řidiče, spolujezdce vpředu i cestující vzadu. Pozoruhodný je i další postup. Poté, co řidič s nejvyšším komfortem usedne do svého sedadla a aktivuje vozidlo prostřednictvím chytrého telefonu, vysunou se pedály a přístrojová deska ze svých klidových pozic do polohy, která je pro řidiče z hlediska ergonomie optimální. Následně se jako motýl rozvine v přístrojové desce uložený volant a společně s integrovaným průhledovým displejem se přemístí rovněž do dokonalé polohy. Na závěr nastupovacího ceremoniálu se z přístrojové desky vysunou výdechy ventilační soustavy a multifunkční informační displej. Širokoúhlý displej zabírá téměř celou šířku přístrojové desky a zaručuje dokonalý přehled o různých funkcích vozidla a multimediálních systémech, které lze všechny intuitivně ovládat. Na krajích širokoúhlého displeje jsou promítány obrazy ze zpětných kamer. Jakmile řidič vypne G-Code chytrým telefonem, vrátí se všechny součásti interiéru do své klidové polohy, aby bylo zaručeno pohodlné a ergonomické vystupování z vozu.
G-Code samozřejmě disponuje nejinovativnějšími asistenčními systémy
– s možností sledování okolí v rozsahu 360° prostřednictvím 3D kamer, radarových senzorů, infračervených skenerů, dat GPS a intenzivní výměny dat s dopravní infrastrukturou i ostatními vozidly v okolí. Potenciálně kritické jízdní a dopravní situace jsou rozpoznávány už v samotném zárodku a automaticky vyřešeny.
Interiér studie G-Code signalizuje markantní kontrast mezi tmavými a bílými oblastmi.
Pro toto barevné řešení existují, kromě stylistického půvabu, také technické důvody. Zatímco černé komponenty, mezi něž patří speciální podlahová krytina odolná vůči znečištění nebo rámy sedadel z uhlíkového kompozitu, mají vizualizovat stabilitu, odolnost nebo účelnost, bílé části interiéru, jako jsou potahy sedadel a loketních opěrek z měkké kůže, demonstrují komfort i příjemnou pohodu. Kontrastní interiér vyzařuje moderní luxus a zároveň je optimálním jevištěm pro inscenaci jednotlivých jízdních programů hybridního pohonu. Podobně jako v případě zobrazení na displeji v masce chladiče se mění i osvětlení v interiéru. Velký širokoúhlý displej přitom opakuje motiv hvězd i barevné pojetí z přídě.
Středová konzola vytváří harmonické spojení mezi digitálním a analogovým světem. Nápadná je na ní především nabíjecí stanice, která propojuje osobní chytrý telefon s vozem G-Code a umožňuje jeho spuštění a vypnutí, stejně jako další komunikaci. V závislosti na osobní konfiguraci ukazuje centrální displej nejrůznější funkce mobilního telefonu. Z analogového světa pocházejí ovládací prvky, jako jsou velmi kvalitně zpracované a klasicky tvarované spínače, tlačítka a otočné ovladače, což platí i pro madla z hliníku.
Velmi kvalitní sedadla
– připomínají výtvarné plastiky svou skořepinovou konstrukcí a kombinací uhlíkového kompozitu s kůží. Sedadla jsou navíc vybavena prostorovými skenery těla, které sledují důležité tělesné funkce a na přání zobrazují na centrálním displeji zdravotní stav všech cestujících. V závislosti na zjištěných hodnotách jsou v sedadlech automaticky aktivovány masážní, vyhřívací nebo chladicí funkce, které již v počátečním stádiu odstraňují únavu nebo svalové napětí. Tím je zaručeno pohodlné cestování i na delší vzdálenosti.
Zdravotní program podporuje
– klimatizace, která přirozeně čistí nasávaný venkovní vzduch prostřednictvím fotosyntetického odstraňování emisí, následně vzduch ionizuje a do interiéru přivádí vzduch prostý alergenních látek a nežádoucích částic. V případě potřeby je do interiéru přiváděn kyslík, který vzniká při syntéze vodíku v systému řízení pohonu, aby dodatečně osvěžil cestující. Tím ztrácí svou nepříjemnou stránku dokonce i popojíždění v městském provozu asijských aglomerací.
G-Code poskytuje dostatek místa až čtyřem osobám
– a navíc disponuje dostatečným prostorem pro přepravu zavazadel. V této souvislosti je nutné zmínit dva miniaturní skládací skútry pod dvojitou podlahou zavazadlového prostoru, které jsou za jízdy nabíjeny, aby po zaparkování vozu G-Code poskytly dodatečnou mobilitu v městských oblastech.
Vše v pohybu: vizionářská technika pohonu
Technické vize studie G-Code mají sice fantastické rysy a nepředstavují tedy snahu o zavedení konkrétní budoucí techniky do velkosériové výroby, jak tomu bývá u výzkumných vozidel Mercedes-Benz. G-Code ovšem popisuje směr vývoje, který by jednou mohl být našimi vnuky považován za aktuální stav techniky. Kompaktní SUC, stejně jako již představené studie Ener-G-Force a GT 6, si proto nečiní žádné nároky na realizaci v dohledné době.
G-Code má dva nezávisle ovládané zdroje hnací síly. Vpředu je kompaktní, velmi moderní, přeplňovaný spalovací motor, který spaluje vodík a pohání výhradně přední kola. Zadní nápravu pohání elektromotor, jehož hnací síla je přenášena individuálně na zadní kola prostřednictvím dvojité lamelové spojky.
G-Code je zajímavý rovněž decentralizovaným získáváním elektrické energie.
Kromě již klasické rekuperace kinetické energie nebo možnosti vnějšího nabíjení bude SUC budoucnosti odebírat elektrickou energii také z technicky vyspělého laku karoserie „Multivoltaik Silver“. Ten funguje na jedné straně jako obrovský solární článek s vynikající účinností, a na druhé straně se „Multivoltaik Silver“ nabíjí také elektrostaticky, působením pohybujícího se vzduchu za jízdy nebo přirozeného větru u stojícího vozidla. Tento elektrický náboj je odebírán a používán rovněž k systéze metanu a vodíku. Výrobu elektrické energie nakonec doplňuje také speciální podvozek „Power on the move“. Jak pružiny, tak i tlumiče pracují hydraulicky a jsou propojeny centrální jednotkou. Pohybem pružin a tlumičů se mění proudění hydraulické kapaliny, která pohání kompaktní generátor elektrické energie.
Nový pohon všech kol s „digitálním spojovacím hřídelem“
V závislosti na zvoleném programu může být G-Code poháněn pouze spalovacím motorem, jehož hnací síla je přenášena na přední kola, nebo čistě elektricky jako vůz s pohonem zadních kol, popřípadě variabilně v režimu pohonu všech kol. Řízení tohoto inovativního systému pohonu všech kol zajišťuje zcela nově konfigurovaný systém, který v závislosti na jízdní situaci vzájemně propojuje oba zdroje hnací síly. Řízení hnacího řetězce přitom plní funkci „digitálního spojovacího hřídele“ mezi přední a zadní nápravou. Hospodárnost přitom není jediným parametrem, podle něhož je určován smysluplný druh pohonu pro danou situaci. Zohledňovány jsou například také parametry jízdní dynamiky s cílem zvýšit aktivní bezpečnost nebo podélnou a příčnou dynamiku v programu HYBRID sport. Řídicí jednotka zároveň zaručuje řidiči vždy předvídatelné a neměnné jízdní vlastnosti, nezávisle na aktivním režimu pohonu předních, zadních nebo všech kol.
Systém řízení jízdní dynamiky HYBRID select nabízí tři specifické režimy:
- V režimu HYBRID eDrive jezdí G-Code pokud možno čistě elektricky. V tomto režimu se strategie řízení soustředí na co nejvyšší energetickou účinnost a maximální komfort pohonu.
- Aktivuje-li řidič režim HYBRID eco, klade systém důraz na maximálně hospodárnou jízdu v hybridním režimu při nejvyšší úrovni komfortu pohonu. Digitální modulace zvuku akusticky vyrovnává střídavé nebo současné používání elektromotoru a spalovacího motoru a vytváří v interiéru tlumené prostředí s příjemnou zvukovou kulisou.
- V režimu HYBRID sport se G-Code pro cestující promění v kompaktní sportovní vůz. A aby bylo dosaženo nejvyšší podélné i příčné dynamiky, podporuje elektromotor při akceleraci spalovací motor. Při rychlé jízdě zatáčkami výrazně zvyšuje agilitu funkce variabilního rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola elektricky poháněné zadní nápravy. Díky digitální modulaci zvuku slyší cestující zvukový projev výkonného sportovního vozu vybaveného klapkami ve výfukové soustavě.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”