Rudolf Uhlenhaut vyvinul SLR-Coupé pro silniční provoz.
Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling – to jsou muži, kteří vytvářeli historii automobilových závodů. Uprostřed padesátých let seděli za volantem jednoho z nejúspěšnějších závodních vozů všech dob: Mercedes-Benz 300 SLR.
Osm válců, 2982 kubických centimetrů, až 310 k a rychlost přes 300 km/h – taková je stručná charakteristika tohoto stříbrného šípu, který v roce 1955 při všech důležitých závodech projel vítězně cílem: Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy, Eilfelrennen nebo Grand Prix Švédska.
Na základě tohoto vítězného vozu zkonstruoval Rudolf Uhlenhaut (1906-1989), tehdejší šéf zkušebny osobních automobilů, který měl na starosti také vývoj vozů Mercedes-Benz pro automobilový sport, silniční verzi závodního Coupé vyráběného od roku 1954. Tento model 300 SLR-Coupé, známý v automobilové branži spíš jako „Uhlenhautovo kupé“, spojoval s úspěšným závodním vozem jak příbuzný design tak i technika. Na silnici se objevil koncem roku 1955.
Charakteristickým pro nové kupé byla dynamicky ztvárněná karoserie s protaženou přední částí v oblasti chladiče, značný vliv na jeho vzhled měla také mohutná, do strany vyvedená výfuková potrubí, markantní výstupy vzduchu pro chlazení a v neposlední řadě i drátěná kola. Výraznou eleganci mu dodávala také kabina se zaoblenými panoramatickými skly. Tento “rychlý cestovní vůz“, jak Uhlenhaut svojí automobilovou kreaci nazýval, dělal svému jménu čest: vážil pouhých 1117 kg jeho výkon měl hodnotu 310 k a při testovacích jízdách se s rychlostí dostal až na 290 km/h. (Údaj továrny: 284 km/h). Dvousedadlové kupé tak bylo svého času nejrychlejším automobilem určeným pro veřejné komunikace a jedním z nejvíce vzrušujících vozů, které kdy Mercedes-Benz vyrobil.
Ovšem SLR-Coupé se nikdy nedostalo do sériové výroby. Podle názoru tehdejšího vedení stuttgartské automobilky nebyla doba pro takto ostře vyhraněný vůz Gran Turismo zralá, takže vůz brzy upadl v zapomnění. Nahrála tomu i skutečnost, že značka s trojcípou hvězdou se v roce 1955 s automobilovým sportem rozloučila. Kupé, které bylo jako prototyp vyrobeno ve dvou exemplářích, se přesto stalo automobilovou legendou.
Mercedes-Benz SLR McLaren: nejmodernější technika ze závodních vozů pro silnici
Nový Mercedes-Benz SLR McLaren, který oslaví na podzim 2003 svoji světovou premiéru, je pokračováním mýtu SLR vzbuzující vášeň pro supersportovní vůz Mercedes-Benz, který ve svých počátcích sahá hluboko do minulosti. S typickými stylistickými prvky modelu SLR v moderní interpretaci a s designem inspirovaným aktuálním stříbrným šípem formule-1 boří nový Gran Turismo 21.století mosty mezi tradicí a budoucností. Obdobně jako svého času fascinující SLR-Coupé z roku 1955 přenáší na silnici nejmodernější závodní techniku.
Mercedes-Benz a partner z formule 1 – McLaren, tak dokumentují svojí kompetenci a zkušenosti z vývoje, konstrukce a výroby vysokovýkonných sportovních vozů. Zde dochází ke spojení know-how a vědomostí, které se uplatňují nejen jako nová technická řešení přinášející vysoké výkony a jízdní suverenitu, ale dávající vozu také vysokou míru bezpečnosti a schopnost zařadit se do běžného provozu. Na těchto základech vznikl mimořádně charismatický automobil, který vytváří v každém směru pro Mercedes typickou syntézu legendy a inovace.
Uhlíková vlákna a keramika: nejmodernější materiály pro karoserii a brzdy
Příkladem pro přenos technologie z formule 1 do vývoje sportovního vozu je sériové využití progresivních materiálů na bázi uhlíku (karbonfiber) pro výrobu podvozku a karoserie. Díky nim získal nový Mercedes-Benz SLR McLaren dosud u silničního vozu nevídanou tuhost a pevnost. Obdobně příkladná je také bezpečnost cestujících, neboť díky speciálně vyvinuté struktuře s použitím uhlíkových kompozitů vykazuje tento Gran Turismo mezi vozy své třídy špičkové hodnoty absorpce nárazové energie.
Také brzdy tohoto vysokovýkonného sportovního vozu jsou zhotoveny z nového kompozitního materiálu: vlákny vyztužená keramika dodala brzdám vysokou tepelnou odolnost, vynikající stabilitu a dlouhou životnost.
Pro nové kupé byl určen osmiválec do V s moderní technologií přeplňování kompresorem vyvinutý u Mercedes-Benz AMG. Tento motor vyráběný zcela individuálně garantuje suverénní hodnoty točivého momentu i výkonu v celém rozsahu otáček.
Design s již tradičními čtyřmi světlomety a s elementy převzatými z vozu formule 1
Legenda SLR přichází s dlouhou přední částí a krátkou zádí, větracími otvory v předních blatnících a markantním krátkým výfukovým potrubím vyvedeným do boku. Ke sportovnímu Mercedesu patří také dveře, vyklápějící se směrem vzhůru. Design se čtyřmi světlomety uplatňovaný u stuttgartské značky od roku 1995, je u SLR v nově interpretované konfiguraci.
Na karoserii nového vozu se objevila řada prvků připomínající mistrovský stříbrný šíp McLaren-Mercedes formule 1. Patří k nim například šípový střed čela masky s trojcípou hvězdou Mercedesu, který dává kapotě motoru výrazně dynamický vzhled. Působivá jsou také dvojitá křídla předního spoileru, která nemají pouze funkci identifikačního znaku nového Mercedesu. Jejich pomocí je optimalizována aerodynamika a řeší se i účinné chlazení motoru.
Také výstupy vzduchu na bocích, rozdělené dvojicí profilů ve tvaru křídel, nejsou pouhou vzpomínkou na legendární závodní vůz z roku 1955, ale jako již tehdy slouží k odsávání vzduchu z motorového prostoru.
Poněkud odlišně od svého předchůdce je u SLR vyřešena záď. Zatímco tehdy se její boční profil rychle svažoval, nyní si zachovává svojí výšku i za kabinou. Zvětšuje se tak prostor pro zavazadla, ale hlavně dochází k optimalizaci proudění vzduchu, kdy se potlačují vztlakové síly působící na zadní nápravu a snižuje se i součinitel odporu vzduchu. Spolu se šestikanálovým difuzorem v zadním nárazníku ovlivňuje aerodynamika také této části karoserie pozitivně jízdní vlastnosti vozu.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií