Mercedes-Benz Actros dokazuje své přednosti i v oblasti spotřeby

Predictive Powertrain Control (PPC) a FleetBoard ušetří ještě více nafty.

1mbespotr1000

Mercedes-Benz Actros je v současnosti v Evropě

– s 23 procenty podílu na trhu, nejprodávanějším těžkým nákladním vozidlem s celkovou hmotností 16 tun a vyšší. V České republice jsou nákladní automobily značky Mercedes-Benz v hmotnostní kategorii nad 6 tun již 13 let jedničkou na trhu. V Německu si samotný Actros udržuje suverénní vedoucí pozici s tržním podílem cca 40 procent. Důvodem tak velké obliby u podnikatelů v dopravě je mimo jiné jeho enormní hospodárnost a vysoká úroveň bezpečnosti. Přesvědčivé jsou už jen jeho hodnoty spotřeby paliva: Actros s emisní technikou Euro VI spotřebuje až o pět procent paliva méně než předchozí model s Euro V. V kombinaci s předvídavým tempomatem Predictive Powertrain Control (PPC) lze úsporu paliva zvýšit o dalších pět procent.

O více než 11 procent nižší spotřeba v porovnání s konkurenty

Ještě přesvědčivější jsou výsledky srovnání vozidel Actros s konkurencí. V cca 750 srovnávacích testech ve spotřebě paliva v různých vozových parcích a v reálném provozu – zvaných Fuel Duel – vychází spotřeba paliva v průměru o 11 procent nižší. A více než 90 procent všech duelů vyhrává Mercedes-Benz Actros.

Nejnovější příklad pochází ze Soestu u Dortmundu. Actros 1845 LS (Euro VI) nastoupil u firmy Meiberg Transporte proti srovnatelnému konkurentovi a po dobu dvou týdnů plnil jeho přepravní úkoly. Šéf firmy Dirk Meiberg k tomu říká: „Nechtěli jsme žádné hodnoty z prospektu, nýbrž otestovat v každodenním provozu, co dokáže Mercedes v porovnání s našimi stávajícími tahači, které v průměru spotřebují 29,5 l/100 km.“ Actros to přitom neměl snadné, protože spotřeba paliva nejlepšího nákladního vozidla ve vozovém parku byla – i díky výhodné technice Euro V – výrazně pod průměrem spedice. Spotřeba paliva referenčního nákladního vozidla v souboji Fuel Duel činila 26,9 l/100 km. Tuto hodnotu musel Actros v dvoutýdenním duelu překonat.

O sedm procent nižší spotřeba paliva v souboji Fuel Duel

V souboji Fuel Duel u dopravce Meiberg spotřeboval Actros 1845 LS po ujetí 4972,7 km průměrně 25,0 l nafty na 100 km. Spotřeba paliva tak byla o 1,9 l/100 km, resp. sedm procent pod úrovní referenčního vozidla. Při ujeté vzdálenosti 120 000 km za rok vychází úspora 2280 litrů paliva a snížení emisí CO2 o šest tun.

Fuel Duel v 22 evropských zemích s 90 vozidly Actros

Fuel Duel probíhá vždy podle stejných pravidel. Řidič příslušného vozového parku je důkladně proškolen a zpočátku doprovázen profesionálním školitelem, resp. zkušeným zaměstnancem prodejního oddělení Mercedes-Benz. Poté jezdí po dobu dvou týdnů na svých obvyklých trasách s Actrosem, podporován telematickou službou FleetBoard. Účastníci soubojů Fuel Duel s hvězdou mají identickou konfiguraci. Vozidla jsou většinou vybavena kabinou StreamSpace a systémy PPC a FleetBoard. Rozpoznávacím znakem je nepřehlédnutelné akční polepení vozidel. V rámci akce Fuel Duel, kterou uvedlo v život před dvěma roky nizozemské zastoupení značky Mercedes-Benz, jezdí dnes 90 vozidel Actros ve 22 zemích. Výjimkou není ani Česká republika, kde se Actrosy v rámci Fuel Duel prezentují od března 2014. Do konce roku 2014 podstoupilo deset Actrosů v různých specifikacích celkem 32 duelů s konkurenčními vozidly přímo v provozu u zákazníků. Výsledky byly jednoznačné: průměrná úspora činila 8,86%, čož je přibližně 2,63 litrů na 100 km.

Poprvé na cestách se systémy Mercedes Powershift 3 a PPC

Actros 1845 LS jezdil v Německu po dobu dvou týdnů také pro dopravní společnost Meiberg a v chladírenském návěsu přepravoval každý den 33 palet s bednami čerstvého masa z Heiligenstadtu do Dortmundu.

První den byl řidič detailně zasvěcen do ovládání vozidla a poprvé se mohl seznámit s režimem Economy standardně dodávaného systému automatizovaného řazení Mercedes Powershift 3. Úplnou novinkou byl pro řidiče také předvídavý tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). Protože PPC zná nejen topografii trasy, ale i přesnou hmotnost vozidla a v tempomatu nastavený rozsah rychlostí, vypočte rychleji než jakýkoli řidič optimální převodový stupeň a řadí přesně ve správný okamžik.

Systém FleetBoard udělil řidiči společnosti Meiberg známku velmi dobře

Řidič společnosti Meiberg mohl rychle zjistit, jak hospodárně jel s vozidlem Actros 1845 LS, pomocí telematické služby FleetBoard. Za tím účelem byla zaznamenávána veškerá data vozidla, od fází akcelerace a brzdění přes rozsahy rychlostí a postupy řazení až po požadavky na výkon v různých výkonových oblastech.

Každodenní vyhodnocení měl na starosti profesionální poradce Fabian Eisenhauer z týmu Profitraining & Beratung Deutschland v závodě Wörth. Podle jeho propočtů odpovídala charakteristika řazení jednotlivých převodových stupňů hospodárnému způsobu řízení v 96,6 procenta všech uskutečněných řadicích úkonů. Eisenhauer proto hodnotil řidiče velmi pozitivně: „Tady seděl za volantem skutečný profesionál. Na stupnici hodnocení FleetBoardu, sahající od 1 do 10, obdržel známku 9,67.“

Toto hodnocení zná i řidič, protože FleetBoard ho informuje komplexně a detailně na displeji nákladního vozidla – podle přání buď souhrnně za delší časové období, denně, nebo i jen za poslední ujetou trasu. Přitom se dozví nejen známku za svůj způsob řízení, ale může si nechat zobrazit i veškeré provozní údaje vozidla a pokyny, jak řídit ještě hospodárněji.

Faktory úspěchu: vyšší úroveň hospodárnosti a bezpečnosti

Fabian Eisenhauer pracuje již pět let jako profesionální poradce, dříve byl profesionálním školitelem. Zná tedy svou práci a ví, že dobří řidiči jsou stále vzácnější a že je řidičů vůbec čím dál, tím méně. Proto je také stále důležitější, aby technika vozidel maximálně usnadňovala řidičům jejich práci. A to jak v oblasti bezpečnosti, tak v oblasti hospodárnosti.

Actros dostal od vývojových inženýrů Mercedes-Benz na cestu skvělé předpoklady v obou oblastech, nezbytných pro úspěch. To dokazuje i 13 andělů strážných v jeho výbavě, od asistenta pro udržování bezpečného odstupu, přes stabilizační systém ESP a asistenta pro udržování vozidla ve svém jízdním pruhu až po brzdového asistenta Active Brake Assist 3, který v případě potřeby zahájí automaticky nouzové brzdění před jedoucí i stojící překážkou.

 

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na dovolenou v obytném voze

Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nedávno rozšířila kapacitu vozového parku na 2 500 vozů, ve kterém nechybí ani pojízdný “rodinný hotel” Fiat Ducato. Oproti vozům s obytnou vestavbou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak na to radí HoppyGo.

Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí přes 1 800 vozů, a kromě obytných karavanů, sportovních kupé a dalších speciálů také více než 30 kabrioletů. K dispozici jsou i modely jako Ford...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019 Víkend v barvách značky Mercedes-Benz

LEGENDY 2019 Víkend v barvách značky...

Automobilová slavnost opět v celém areálu Výstaviště Praha v Holešovicích Termín konání: 17. – 19. května 2019 Poutavá expozice nejvýznamnějšího a tradičního partnera značky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ultramid® od společnosti BASF představuje inovaci pro palivové články

Ultramid® od společnosti BASF...

Technický plast Ultramid® se úspěšně používá při výrobě palivových článků Toto řešení je standardem v novém vozidle Mercedes GLC F-CELL Ultramid® obstojí i v požadavcích na čistotu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...