Jeden z nejstarších Mercedes-Benz klubů na světě vznikl před 50. lety v České republice

Mercedes-Benz klub, který byl založen roku 1963 v České republice, je nejstarším oficiálním klubem této značky na evropské pevnině.

Velké oslavy k padesátiletému jubileu se budou konat v Praze od 23. do 25. května.

Zájem o účast na setkání starých i nových mercedesů je mimořádný. Dosud se přihlásilo více než sto posádek. Pro účastníky setkání bude připravený pestrý program, jízda večerní Prahou i okolím, spanilá jízda nebo závěrečný galavečer. Nejzajímavější vozy Mercedes-Benz budou hodnotit na výstavě v sobotu 25. května ve Stodůlkách účastníci akce, ale také návštěvníci z řad veřejnosti.

Mercedes-Benz klub České republiky

– byl založen pod tehdejším názvem Mercedes klub Praha v roce 1963 v jedné malostranské restauraci sedmi nadšenými majiteli vozů Mercedes-Benz.

MUDr. Jaroslav Větvička, předseda Mercedes-Benz klubu České republiky říká:

„Podnětem byla jako u většiny tehdy zakládaných klubů vzájemná technická pomoc, společné mototuristické akce a zejména chuť sdílet s ostatními nadšenci zálibu v technice a historii značky s trojcípou hvězdou ve znaku,“.

V roce 1965 navázal Mercedes klub Praha kontakt s pracovníky mateřské továrny Daimler Benz AG ve Stuttgartu. Němci tehdy dost dobře netušili, proč se mercedesům a zvláště těm historickým v Čechách tak dobře daří. Náhradní díly i technické informace byly tehdy nesrovnatelně hůře dostupné a v poměru daleko dražší než dnes. Proto byl kontakt mezi majiteli vozů stejné značky a následné zájmové aktivity logickým důsledkem. Hlavní roli však sehrála určitá nepsaná výjimečnost mercedesů a malá osobní vzpoura proti nejvíce prosazovaným a dostupným autům vyrobeným v zemích socialistického tábora. V 60. letech totiž postupně vyhasínal záporný nádech trojcípé hvězdy spojované s německou nacistickou nadvládou v protektorátu Čechy a Morava. Vozy Mercedes spíše manifestovaly úspěch nově se rodící západoněmecké demokracie a prudce rostoucí životní úroveň tamních obyvatel.

První velkou a dobře dokumentovanou akcí Mercedes klubu Praha

– byl brněnský sjezd u příležitosti mezinárodního strojírenského veletrhu v roce 1969, který se pravidelně opakoval. „Průjezd dlouhé kolony historických i nových mercedesů Brnem a zaplněné parkoviště na výstavišti byly tak šokující, že tehdejšího předsedu klubu Ladislava Válka odvedli a téměř celý den vyslýchali na tehdejším Sboru národní bezpečnosti,“ uvádí MUDr. Jaroslav Větvička. V polovině osmdesátých let měl klub již více než 600 členů. Přestože byl oficiálně vedený pod Svazarmem jako jeho 419. základní organizace, nebyl nazýván jinak než Mercedes klub a také byl podle toho různými přáteli armády nahlížen. „Koluje řada historek, jak byl na pověstných výročních schůzích Svazarmu klub označován jako ideově nesprávný a proto byly do jeho činnosti zaváděny takzvané branné prvky, jako například střelba, házení granátem či letecké modelářství,“ říká předseda klubu.

Po sametové revoluci

– nastal úbytek členů klubu v souvislosti s podnikáním, dobrým přístupem k náhradním dílům a k technické podpoře. Těsně po roce 1989 téměř ustaly styky klubu s mateřskou firmou. Teprve po převzetí generálního zastoupení přímo stuttgartskou společností vznikly opět nové impulzy. Byly organizovány společné jízdy pro zákazníky nebo členy klubu a dokonce i společné plesy. „Přišli mladí nadšenci, pro které je vůz Mercedes-Benz z 60., 70. a dnes už i 80. let tím, co pro ty starší představoval mercedes předválečný. Na dnešních srazech a jízdách jsou k vidění vzácné a cenné vozy, například nejstarší klubové vozidlo – Benz 10/30 z roku 1914 Františka Moučky, kabriolet 320 Faeton Miroslava Eliáše nebo sportovní kabriolet 230 typu A Václava Černohouse,“ vyjmenovává MUDr. Jaroslav Větvička. Z novějších vozů je zajímavostí například 220 Sb z roku 1965, kterému se říká „velké křídlo“. Šlo o služební vozidlo československé ambasády v Turecku, které vozilo tehdejšího ambasadora Alexandera Dubčeka. Pohledný kabriolet 200 B lang z roku 1934 Karla Rinda v roce 1998 vezl na Václavském náměstí Miku Häkinnena, Davida Coultharda a Dominika Haška.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....