V roce 2010 byl u koncepčního vozu SR1 poprvé představen Peugeot i-Cockpit®. Následně tuto inovaci převzal v roce 2012 Peugeot 208 a od té doby si ji pořídilo do svého vozu více než 1,8 milionu zákazníků.
PEUGEOT FRACTAL je elektrické městské kupé
– které představuje cestu, jakou by se Peugeot i-Cockpit® mohl dále ubírat. Vývoj se soustředil na další smyslový vjem. Dosud Peugeot i-Cockpit® při řízení zapojoval zejména zrak a hmat řidiče, elektrické kupé Peugeot Fractal přidal do centra pozornosti i sluch. Zrak symbolizuje vyvýšený přístrojový panel, hmat se konkretizoval kompaktním volantem a dotykovým displejem. Nyní je dosud nevídaným způsobem pomocí zpracování zvuku stimulován sluch. Sluchové vnímání informací nyní ještě více obohacuje zážitek z jízdy.
Peugeot Fractal nabízí rovněž zvukový podpis, který se se rozezvučí ihned po otevření dveří pomocí mobilně propojených hodinek. Tvůrcem zvukového projevu vozu je zvukový designér Amon Tobin. Řízení elektrokupé se stává jedinečným zážitkem plným vzruchů.
Současné uvedení řady vozů, jejichž názvy končí osmičkou
– a uspořádání interiéru Peugeot i-Cockpit® vdechlo značce novou dynamiku. Peugeot i-Cockpit® je typickým prvkem našich vozů. Zcela proměňuje řízení. To je nyní instinktivnější, a zesiluje pocity při řízení. Peugeot i-Cockpit® si získal již mnoho zákazníků, kteří s ním objevují novou radost z řízení. Peugeot Fractal zkoumá nové možnosti díky přidání zvukového rozměru. Informace se rozrůstají a roste i potěšení z jízdy.
Peugeot Fractal v kostce
Peugeot Fractal je prospektivní studií i-Cockpitu, která se zaměřuje na sluchové vnímání. Sluch je tak po zraku a hmatu třetím smyslem, na který se klade při vývoji důraz. Řízení se vyvíjí a je instinktivnější pro jedinečný zážitek za volantem.
StelLab, výzkumná laboratoř skupiny PSA Peugeot Citroën, vyvinula inovativní akustický systém 9.1.2. Ten spojuje vysoce kvalitní zvukový systém 9.1 a infrabasové reproduktory zabudované do opěradla každého sedadla. Díky akustickému systému 9.1.2 je řízení instinktivnější. Informace jsou bohatší o využití zvuku. Tato přídavná složka i-Cockpitu je charakterizována rozložením zvuku do prostoru a dynamizací zvuku.
Peugeot Fractal nabízí vnější a vnitřní zvukovou identitu, která byla poprvé vyvinuta ve spolupráci se zvukovým designérem Amonem Tobinem. Ve městě se tak vůz pohybuje v harmonii se svým okolím. Vyvýšený přístrojový panel vozu Peugeot Fractal využívá holografický displej s vysokým rozlišením a polykarbonátovou lamelu nakloněnou v úhlu 45°. Řidič si může přizpůsobit zobrazení podle potřeby. Polykarbonátová lamela poskytuje další informace s hloubkovým efektem. Peugeot Fractal funguje jako laboratoř nápadů, která zkoumá nové postupy výroby a designu. Více než 80 % plochy kabiny představují díly vytvořené 3D tiskem. Plochy pohlcující zvuk byly vytvořeny generativním designem, což je proces umožňující vytvořit ideální díl.
Elektromotory, jejichž celkový výkon dosahuje 150 kW/204 k
– jsou umístěny na přední a zadní nápravě a napájí je lithium-iontová baterie o výkonu 40 kWh. Dojezd ve smíšeném režimu dosahuje 450 km. Díky variabilní světlé výšce se vůz dokáže přizpůsobit různému typu terénu. Pro jízdu na dálnici je výška nastavena na 7 cm, což zlepšuje aerodynamiku ve prospěch zvýšení životnosti baterie. Ve městě může světlá výška dosáhnout až 11 cm, což vozu usnadňuje vjezdy na parkoviště a zpomalovací prahy.
Po městě se elektrokupé Peugeot Fractal
– pohybuje s obdivuhodnou lehkostí a ve zvukovém souznění se svým prostředím. Vůz je extrémně kompaktní. S délkou 381 cm a šířkou 117 cm je předurčen pro městský provoz. Pro usnadnění manévrů jsou 19“ kola Tall&Narrow umístěna do rohů, přední a zadní převis tak činí pouze 52 cm.
Přirozeně vyvážený Peugeot Fractal využívá elektropohon, který přinesl zcela novou architekturu vozu. Každý prvek je umístěn naprosto efektivně. Lithium-iontové baterie tak naleznete v centrálním tunelu, což umožnilo snížit těžiště a lépe rozložit hmotnost. Baterie slouží k napájení obou elektromotorů – každý o výkonu 75 kW / 102 k, jeden na přední, druhý na zadní nápravě. Tento pohon zlepšuje aerodynamiku vozu. Toto zlepšení demonstrují menší otvory na přední straně, objem vzduchu nutného pro napájení a chlazení motoru je totiž menší.
Peugeot Fractal byl stvořen do městského provozu, což je zřetelné již z křivek vozu. Dynamické linie se táhnou přes celou karoserii bez jakékoliv nerovnosti. Dojem vitality a energie vozu posiluje „Coupe Franche“ – ostré oddělení jasně bílé a matně černé v místě kloubu závěsu dveří. Střechu vozu lze sejmout a přeměnit kupé v kabriolet. Na zadní straně vozu je světelná lišta přesahující před spojler, která informuje o stavu indukčního nabíjení baterie díky animaci typu „equalizer“. Jakmile se vůz dá do pohybu, lišta tvořená LED diodami plní funkci zadních světel. Vpředu sahá světelný podpis od masky chladiče přes světlomety. Ukrývá rovněž směrovku, v níž světlo přebíhá z jednoho rohu do druhého.
Peugeot Fractal, pro nějž je město přirozeným prostředím, se vyznačuje velmi nízkou hlučností
Tu zaručuje elektromotor podpořený pneumatikami Tall&Narrow s úzkým běhounem. Pro maximální akustický výkon jsou do lopatek kol zabudovány klíny snižující aerodynamický hluk. Tyto prvky, které se inspirovaly zvukově izolovanými kabinami, snižují intenzitu zvukových vln a tím jejich úroveň hluku, kdy vlny přeskakují z jedné plochy na druhou. Vzhledem k tomu, že tyto prvky nelze vyrobit klasickým způsobem, vyrábí se metodou 3D tisku. Peugeot Fractal přináší specifický zvukový podpis, kterým chrání ostatní účastníky silničního provozu, zejména chodce a cyklisty. Chodec chystající se vkročit do vozovky, aniž by se rozhlédnul, je tak na přítomnost vozu Peugeot Fractal upozorněn.
Tento koncepční vůz rovněž usnadňuje každodenní život majitele díky hodinkám „Samsung Gear S“, které mu poskytují průběžné informace o stavu baterie, procesu dobíjení, teplotě v kabině a venkovní teplotě. Řidič může jedním stisknutím tlačítka na hodinkách otevřít dveře a přizpůsobit prostředí kabiny podle vlastních parametrů. Takto lze nastavit například i klimatizaci a HiFi systém.
Peugeot i-Cockpit® nabízí jedinečný zážitek
– v němž se snoubí instinktivní ergonomie s nebývalou atmosférou. Výběr materiálů je inspirován rozhlasovými a nahrávacími studii: na palubní desce, dveřních výplních a skořepinových sedadlech je použitý tmavý dub. V celém interiéru se vyskytují měděné prvky připomínající audio konektory a akustický komfort zvyšují anechoické prvky vyrobené 3D tiskem. Sedadla jsou potažena 3D látkou a bílou kůží.
Pro zajištění stálé kontroly nad vozidlem je řidič usazen v sedadle, které mu poskytuje kinestetickou zpětnou vazbu. Ruce instinktivně uchopí kompaktní volant, do jehož obou paprsků jsou zabudovány „touch pady“. Tyto dotykové displeje, které se ovládají palcem, řídí funkce a doplňky vozu.
V ose zraku řidiče se nachází vyvýšený přístrojový panel využívající holografické zobrazení a polykarbonátovou lamelu umístěnou v úhlu 45°. Zobrazení na 12,3“ HD digitálním displeji si může přizpůsobit dle vlastních potřeb. Nakloněná polykarbonátová lamela odráží s hloubkovým efektem doplňující informace 7,7“ displeje „Amoled“. Po obou stranách volantu jsou na dosah ruky přepínače „toggle switches“ umístěné na dvou obloucích. Oblouk na pravé straně slouží rovněž ke spuštění elektromotoru. Do středově konzoly je zabudován 7,7“ dotykový displej Amoled sloužící k ovládání všech funkcí vozu Peugeot Fractal. Cestující na zadních sedadlech mají také k dispozici panel, na kterém mohou nastavit teplotu a klimatizaci v zadní části vozu.
Peugeot Fractal slouží jako laboratoř nápadů
Při jeho koncipování byl využit 3D tisk pro vytvoření tvarů, které jiným postupem nelze získat. Takto vyrobené díly představují více než 80 % vnitřních povrchů a nabízejí kombinaci nového stylu a reálné funkčnosti. Paprsky kompaktního volantu procházejí připojovací kabely touch padů. Zvukově izolované plochy, které zabírají v kabině více než 15 m², byly vyrobeny generativním designem. Výkon výpočtů dnešních počítačů umožňuje zkoumat všechny možné varianty tvarů a struktur daného dílu. Generativní design vytváří pomocí algoritmů efektivní tvary, výsledkem je ideální díl. Peugeot Fractal díky tomu používá přesné množství materiálu potřebné pro zajištění akustické účinnosti. Toto je poprvé, kdy koncepční vůz začleňuje do své koncepce takto intenzivně zvuk. Inovativní přístup vozu Peugeot Fractal je i v tom, že využívá materiály, které se poprvé objevily u konceptu Onyx. 3D tisk a využití generativního designu dovádí účinnost na nejvyšší úroveň.
Inovativní využití zvuku pro instinktivnější řízení
Tato prospektivní studie i-Cockpitu věnuje sluchu stejnou pozornost jako zraku a hmatu. Člověk totiž při pohybu ve svém prostředí využívá právě tyto tři smysly. Inovace vozu Peugeot Fractal spočívá ve využití akustického zařízení 9.1.2 a akustického designu. Řidič dostává stále více informací o svém vozu, což vyžaduje stále více pozornosti. Akustická ergonomie posiluje interakce s kabinou Peugeot i-Cockpit® a odlehčuje zrakovou pozornost. Díky rozložení zdrojů zvuku do prostoru může řidič lépe absorbovat informace a pro jejich porozumění potřebuje menší úsilí.
StelLab je výzkumná laboratoř skupiny PSA Peugeot Citroën
– která vyvinula systém 9.1.2 a související software pro dokonalý poslech. Technologie zpracování zvuku simuluje sluchový systém lidského ucha. Zvukové zdroje jsou vytvářeny virtuálně a jejich lokalizace je dynamizována, čímž se informace, která je přenášena k řidiči, obohacuje o další rozměr. V případě jízdy za využití navigace vychází hlas z určité vzdálenosti v přední části vozu. S tím, jak se vůz pohybuje, se zdroj přibližuje směrem ke kabině a vychyluje se do směru, kam má vůz odbočit. Na úrovni křižovatky je v kabině, v těsné blízkosti řidiče, kterého tak upozorní na potřebu okamžité změny směru. Díky prostorového rozložení se zvuk přizpůsobí struktuře vozu a jeho pohybu. Systém, který vyvinula laboratoř StelLab, samostatně konfiguruje jednotlivé zdroje zvuku podle toho, zda Peugeot Fractal jede v režimu kupé, nebo kabriolet. Pro využití celého svého potenciálu je zařízení 9.1.2 tvořeno systémem 9.1, který vepředu zahrnuje tři vysokotónové reproduktory, dva tweetery, dva woofery a jeden subwoofer a vzadu dva vysokotónové reproduktory, dva tweetery a jeden woofer. Membrány reproduktorů tvoří lněná vlákna, což zaručuje věrnost zvuku. Membrány vyvinula známá francouzská firma FOCAS, která se specializuje na audio systémy.
U vozu Peugeot Fractal je v opěradle každého sedadla umístěn dvoukanálový infrabasový reproduktor, což je světová premiéra
Tato revoluční výbava vysvětluje název systému 9.1.2. Infrabasový reproduktor, který vyvinula nově se rozvíjející americká firma SUBPAC, nabízí nový smyslový zážitek. Basy se nepřenášejí vzduchem, ale přes pevná tělesa. Akustické vlny se tak dostávají do vnitřního ucha posluchače přes jeho organismus. Na cestujícího tak basy působí zcela novým způsobem, je do zvuku plně ponořen, aniž by rušil své okolí.
Akustický rozměr vozu Peugeot Fractal vytváří rovněž elektropohon
– jehož zvukový projev je naprosto odlišný od spalovacího motoru. „Hlas“ vozu je dílem brazilského akustického designéra Amona Tobina. Vnější zvukový podpis vozu Peugeot Fractal umožňuje harmonické soužití s ostatními účastníky silničního provozu, zejména chodci a cyklisty, kteří jsou upozorněni na přítomnost vozidla zvuky, jež se liší podle toho, zda vůz zrychluje, zpomaluje nebo jede stabilní rychlostí. V kabině se identita značky projevuje zcela novou audio koncepcí, která propůjčuje zvuk funkcím, jako je zapalování, směrovky a výstražná světla, zapnutí světlometů a jednotlivé funkce navigace.
Peugeot Fractal je výsledkem setkání umělců, kteří zkoumají nové možnosti vyjádření. Dali spolu s designéry dohromady naše inspirační zdroje. Styl je inspirovaný zvukem, návrh je inspirován liniemi a materiály vozu Peugeot Fractal. Způsob, jakým prostorové rozložení zvuku a kvalita zařízení přispívá k řízení, je ve výtvoru Amona Tobina zcela evidentní. Jedinečný Peugeot Fractal je výsledkem dialogu mezi tímto umělcem a týmem designérů Peugeot.
Výkonný elektropohon
Elektropohon nabízí kromě optimalizace aerodynamiky i funkce, které jsou v tomto segmentu zcela nové. Celkovou rovnováhu vozu Peugeot Fractal zajišťuje lithium-iontová baterie zabudovaná do středového tunelu. Došlo tak k novému rozložení hmotnosti a snížení těžiště.
Baterie s výkonem 40 kWh napájí dva elektromotory – každý o 75 kW / 102 k – umístěné na přední a zadní nápravě. Dojezd vozu Peugeot Fractal je 450 km ve smíšeném režimu. Systém řídí výkon podle situace na silnici. Výkon 150 kW / 204 k se rozděluje podle přilnavosti povrchu, aby se optimalizovala mobilita a rekuperace energie. Liší se i převodové poměry elektromotorů, které tak zohledňují přesun hmotnosti. Během zrychlení z 0 na 100 km/hod se nejprve využije motor umístěný na zadní nápravě a při rychlosti nad 100 km/hod se postupně zapojí motor na přední nápravě.
Elektropohon působí na všechna 4 kola, což zajišťuje vynikající účinnost ve městě a stabilitu při vysoké rychlosti. Pneumatické pružiny automaticky nebo na pokyn řidiče mění světlou výšku vozidla mezi 7 a 11 cm. Nejnižší výška optimalizuje aerodynamiku a prodlužuje dojezd vozu. Nastavení na vyšší polohu usnadňuje jízdu po městě, především přejezdy přes retardéry a vjezdy na parkoviště. Díky nízké hmotnosti vozu, která je pouhých 1000 kg, dosahuje Peugeot Fractal zrychlení z 0 na 100 km/hod za 6,8 s, zrychlení na 1000 m s pevným startem je 28,8 s.
Peugeot Fractal nabízí výhledovou studii uspořádání interiéru Peugeot i-Cockpit®
– za účelem zajištění instinktivnějšího řízení a zážitku z jízdy. Dosud Peugeot i-Cockpit® při řízení zapojoval zejména zrak a hmat řidiče, elektrické kupé Peugeot Fractal přidal do centra pozornosti i sluch.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas