Active Body Control (ABC) u Mercedesu

Po dvacet let trvajícím výzkumu a vývoji prezentuje nyní Mercedes–Benz poprvé aktivně regulovaný podvozek, se kterým je jízda ještě bezpečnější a komfortnější. Tento systém s označením Active Body Control (ABC) je součástí standardní výbavy nového Mercedesu–Coupé CL, jehož sériová výroba se rozběhne koncem roku 1999.

Active Body Control (ABC) u Mercedesu

Nový milník v podvozkové technice – vyřešení cílového konfliktu mezi bezpečnou jízdou a jízdním komfortem: vyšší míra bezpečnosti při průjezdu zatáčkou a rychlém vyhýbacím manévru, aktivní přizpůsobení odpružení a tlumení aktuální jízdní situaci, volba mezi dynamikou sportovního vozu a komfortem limuzíny zprostředkovaná ovladačem.

Odborníci pokládají tento nově vyvinutý systém značky Mercedes-Benz za významný technický milník řešící dosavadní cílový konflikt odladění podvozku pro bezpečnou jízdu, jízdní dynamiku a jízdní komfort. Active Body Control tak výrazně převyšuje dosavadní pasivní systémy využívající kombinaci klasických prvků pružina – tlumič pérování.


Active Body Control patří na špičku dalších důležitých technických inovací jako jsou protiblokovací systém brzd (ABS) , systém regulace prokluzu (ASR), 4matic (pohon všech kol) nebo systém stability (Electronic Stability Program), které měly svoji premiéru také u osobních vozů Mercedes-Benz a v minulých letech se značnou měrou podílely na zvýšení bezpečnosti silničního provozu.


Aktivní podvozek bleskurychle přizpůsobuje odpružení karoserie aktuální jízdní situaci prostřednictvím vysokotlakového kapalinového systému, náročné sensoriky a výkonných procesorů. Tímto způsobem snižuje Active Body Control pohyby karoserie při rozjezdu, jízdě v zatáčce a během brždění až o 68%. Zatáčky projíždí nový Mercedes-Benz CL se silně potlačeným náklonem karoserie a při rychlém vyhýbacím manévru se úroveň jeho aktivní bezpečnosti oproti automobilům s konvenční technikou podvozku dále zvýšila. Během slalomového testu je dynamické naklánění karoserie podle jízdní situace až o 50% nižší, než u předchůdce modelu CL s pasivním odpružením a tlumením. Zároveň dosahuje nové špičkové kupé Mercedes-Benz s Active Body Control přibližně obdobně vysoký komfort třídy S, sériově vybavené vzduchovým odpružením AIRmatic.


Dva programy pro různé charakteristiky podvozku: žádané odladění podvozku může řidič nového modelu CL dosáhnout příslušným voličem na středovém panelu. Zatímco program „Komfort“ dává vozu kupé jízdní komfort limuzíny, v poloze voliče „Sport“ systém přechází na odladění podvozku velmi podobné sportovnímu vozu. Oproti programu „Komfort“ se naklánění karosérie potlačuje o dalších asi 27%, což znamená její téměř dokonalou kompenzaci.


Aktivní kontrola polohy karoserie je založena na spolehlivé spolupráci elektronických, hydraulických a mechanických prvků. Polohu karoserie a její zrychlení sledují čidla, takže elektronická řídící jednotka je stále zásobována novými údaji. Náročná senzorika Active Body Control rozezná pohyby karoserie již v jejích počátcích a ty během zlomku sekundy koriguje.


Kapalinou přestavitelné písty v pružících jednotkách


Korekce pružící síly se děje prostřednictvím kapalinou přestavitelných pístů v pružících jednotkách. Tyto tzv. plunžry jsou umístěny mezi vinutými pružinami a karosérií a na základě příkazů řídící jednotky vytvářejí přídavnou sílu ovlivňující účinek pružiny podle zjištěných pohybů karoserie. Pro tento regulační proces dává elektronická jednotka k dispozici aktuální hodnoty každých 10ms.


Regulační rozsah Active Body Control je omezen na pohyby karoserie do nejvýše 5 Hz. To jsou kmity, které se běžně vyskytují při přejezdu nerovností na vozovce, při brždění nebo během jízdy v zatáčce. Pro kmity kol vyšší frekvence používá Mercedes-Benz obdobně jako dříve pasivní plynokapalinové tlumiče pérování a vinuté pružiny, které jsou však odladěny daleko více směrem k vyššímu komfortu. Na jízdní komfort mají pozitivní vliv také chybějící stabilizátory přední a zadní nápravy, které bylo možno díky aktivní regulaci podvozku vypustit.


Nový Active Body Control je spojen s 20 let trvajícími výzkumnými a vývojovými pracemi. Po vynálezu první aktivní regulační pružící jednotky v roce 1978, představil Mercedes-Benz o devět let později první výzkumný vůz vybavený touto technikou. Poté následovaly studijní vozy a prototypy jako například studie sportovního vozu C 112 z roku 1991, která měla velký ohlas. Svoje schopnosti prokázal Active Body Control také v závodním voze skupiny C a autobusu „Innovisia“ výzkumného zaměření.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na dovolenou v obytném voze

Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nedávno rozšířila kapacitu vozového parku na 2 500 vozů, ve kterém nechybí ani pojízdný “rodinný hotel” Fiat Ducato. Oproti vozům s obytnou vestavbou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak na to radí HoppyGo.

Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí přes 1 800 vozů, a kromě obytných karavanů, sportovních kupé a dalších speciálů také více než 30 kabrioletů. K dispozici jsou i modely jako Ford...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019 Víkend v barvách značky Mercedes-Benz

LEGENDY 2019 Víkend v barvách značky...

Automobilová slavnost opět v celém areálu Výstaviště Praha v Holešovicích Termín konání: 17. – 19. května 2019 Poutavá expozice nejvýznamnějšího a tradičního partnera značky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ultramid® od společnosti BASF představuje inovaci pro palivové články

Ultramid® od společnosti BASF...

Technický plast Ultramid® se úspěšně používá při výrobě palivových článků Toto řešení je standardem v novém vozidle Mercedes GLC F-CELL Ultramid® obstojí i v požadavcích na čistotu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...