Active Body Control (ABC) u Mercedesu

Po dvacet let trvajícím výzkumu a vývoji prezentuje nyní Mercedes–Benz poprvé aktivně regulovaný podvozek, se kterým je jízda ještě bezpečnější a komfortnější. Tento systém s označením Active Body Control (ABC) je součástí standardní výbavy nového Mercedesu–Coupé CL, jehož sériová výroba se rozběhne koncem roku 1999.

Active Body Control (ABC) u Mercedesu

Nový milník v podvozkové technice – vyřešení cílového konfliktu mezi bezpečnou jízdou a jízdním komfortem: vyšší míra bezpečnosti při průjezdu zatáčkou a rychlém vyhýbacím manévru, aktivní přizpůsobení odpružení a tlumení aktuální jízdní situaci, volba mezi dynamikou sportovního vozu a komfortem limuzíny zprostředkovaná ovladačem.

Odborníci pokládají tento nově vyvinutý systém značky Mercedes-Benz za významný technický milník řešící dosavadní cílový konflikt odladění podvozku pro bezpečnou jízdu, jízdní dynamiku a jízdní komfort. Active Body Control tak výrazně převyšuje dosavadní pasivní systémy využívající kombinaci klasických prvků pružina – tlumič pérování.


Active Body Control patří na špičku dalších důležitých technických inovací jako jsou protiblokovací systém brzd (ABS) , systém regulace prokluzu (ASR), 4matic (pohon všech kol) nebo systém stability (Electronic Stability Program), které měly svoji premiéru také u osobních vozů Mercedes-Benz a v minulých letech se značnou měrou podílely na zvýšení bezpečnosti silničního provozu.


Aktivní podvozek bleskurychle přizpůsobuje odpružení karoserie aktuální jízdní situaci prostřednictvím vysokotlakového kapalinového systému, náročné sensoriky a výkonných procesorů. Tímto způsobem snižuje Active Body Control pohyby karoserie při rozjezdu, jízdě v zatáčce a během brždění až o 68%. Zatáčky projíždí nový Mercedes-Benz CL se silně potlačeným náklonem karoserie a při rychlém vyhýbacím manévru se úroveň jeho aktivní bezpečnosti oproti automobilům s konvenční technikou podvozku dále zvýšila. Během slalomového testu je dynamické naklánění karoserie podle jízdní situace až o 50% nižší, než u předchůdce modelu CL s pasivním odpružením a tlumením. Zároveň dosahuje nové špičkové kupé Mercedes-Benz s Active Body Control přibližně obdobně vysoký komfort třídy S, sériově vybavené vzduchovým odpružením AIRmatic.


Dva programy pro různé charakteristiky podvozku: žádané odladění podvozku může řidič nového modelu CL dosáhnout příslušným voličem na středovém panelu. Zatímco program „Komfort“ dává vozu kupé jízdní komfort limuzíny, v poloze voliče „Sport“ systém přechází na odladění podvozku velmi podobné sportovnímu vozu. Oproti programu „Komfort“ se naklánění karosérie potlačuje o dalších asi 27%, což znamená její téměř dokonalou kompenzaci.


Aktivní kontrola polohy karoserie je založena na spolehlivé spolupráci elektronických, hydraulických a mechanických prvků. Polohu karoserie a její zrychlení sledují čidla, takže elektronická řídící jednotka je stále zásobována novými údaji. Náročná senzorika Active Body Control rozezná pohyby karoserie již v jejích počátcích a ty během zlomku sekundy koriguje.


Kapalinou přestavitelné písty v pružících jednotkách


Korekce pružící síly se děje prostřednictvím kapalinou přestavitelných pístů v pružících jednotkách. Tyto tzv. plunžry jsou umístěny mezi vinutými pružinami a karosérií a na základě příkazů řídící jednotky vytvářejí přídavnou sílu ovlivňující účinek pružiny podle zjištěných pohybů karoserie. Pro tento regulační proces dává elektronická jednotka k dispozici aktuální hodnoty každých 10ms.


Regulační rozsah Active Body Control je omezen na pohyby karoserie do nejvýše 5 Hz. To jsou kmity, které se běžně vyskytují při přejezdu nerovností na vozovce, při brždění nebo během jízdy v zatáčce. Pro kmity kol vyšší frekvence používá Mercedes-Benz obdobně jako dříve pasivní plynokapalinové tlumiče pérování a vinuté pružiny, které jsou však odladěny daleko více směrem k vyššímu komfortu. Na jízdní komfort mají pozitivní vliv také chybějící stabilizátory přední a zadní nápravy, které bylo možno díky aktivní regulaci podvozku vypustit.


Nový Active Body Control je spojen s 20 let trvajícími výzkumnými a vývojovými pracemi. Po vynálezu první aktivní regulační pružící jednotky v roce 1978, představil Mercedes-Benz o devět let později první výzkumný vůz vybavený touto technikou. Poté následovaly studijní vozy a prototypy jako například studie sportovního vozu C 112 z roku 1991, která měla velký ohlas. Svoje schopnosti prokázal Active Body Control také v závodním voze skupiny C a autobusu „Innovisia“ výzkumného zaměření.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....