Osm vyvolených pro Auto roku 2023: Které byste brali vy?

Už 60 let se uděluje jedno z nejprestižnějších automobilových ocenění, Evropské auto roku. Pro rok 2023 se bude vybírat z jedné Ameriky, tří Evropanů a čtyř Asiatů. Jaký byste brali vy?

Jako každý rok vybral panel 58 odborných porotců z 22 zemí 27 modelů, z nichž do užšího výběru vybral osm nejlepších. Jsou jimi: Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota bZ4X a její dvojče Subaru Solterra a nakonec legendární „Busík“ VW ID.Buzz. Vítěz bude slavnostně vyhlášen v pátek 13. ledna 2023 na autosalonu v Bruselu. Minule vyhrál plně elektrický high-tech crossover Kia EV6.

1. Jeep Avenger

První elektrický Jeep vstoupil mezi výjimečné zhurta. Jeho model Avenger je poháněn druhou generací 400V elektropohonu koncernu Stellantis, tedy elektromotorem s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 260 Nm. Baterie má kapacitu 54 kWh a dle WLTP s ní kombinovaně ujedete 400 kilometrů, ve městském cyklu pak až 550 kilometrů.

Zdroj: Jeep

2. Kia Niro

Kia se opět probojovala do nejvyššího kola soutěže, tentokrát se zcela novým kompaktním crossoverem Niro, který nabízí trojici elektrifikovaných pohonů – hybridní (HEV), plug-in hybridní (PHEV) a čistě elektrického (EV). Nejlepší a nejdražší provedení Niro EV nabízí čistě elektrický dojezd 463 km; v případě plug-in hybridu to je 65 km elektrické jízdy, což by mělo spolehlivě pokrýt většinu každodenních potřeb. Niro je klíčovou součástí strategického ‚Plánu S‘ značky, jenž definuje cíle trvalé udržitelnosti včetně plné elektrifikace evropské modelové nabídky osobních vozů do roku 2035. 

Zdroj: Kia

3. Nissan Ariya

A další elektromobil ve finále. Ariya není nic míň než první elektrické SUV Nissanu. Jde o pohledný a sofistikovaný vůz se zcela novou platformou pro elektromobily s bateriemi v podlaze – ty mají dvojí kapacitu (63 kWh a 87 kWh), z nichž vyždímáte až 525 km dojezdu a z elektromotorů až 400 koní. Cenově je jako konkurence, od 1,3 milionu Kč.

Zdroj: Nissan

4. Peugeot 408

Nový Peugeot 408 navazuje na čarokrásnou 308 a i o stovku vyšší řada překvapuje jedinečným vzhledem, atraktivní siluetou a inovativní architekturou zvýšeného fastbacku. Vůz je určený na mezinárodní trhy se bude vyrábět nejprve ve francouzském Mulhouse pro evropský trh a později v čínském městě Čcheng-tu pro místní trh. Bude nabízen se dvěma plug-in hybridními motory ve výkonových variantách 225 a 180 k a s benzinovým motorem PureTech 130.

Zdroj: Peugeot

5. Renault Austral

Další neznámé/nové jméno. Renault Austral přijíždí jako hybridní SUV inspirovaný sportovními alpinkami a jako náhrada za model Kadjar. Stojí na nejnovější platformě CMF-CD a umožňuje vzadu buď torzní příčku, nebo víceprvkovou se schopností natáčení zadních kol 4Control Advanced s poloměrem otáčení 10,1 metru. To má třeba Mercedes třídy S. Pod kapotou nabídne nový hybridní motor E-Tech vycházející z přeplňovaného tříválce o objemu 1,2 litru, elektromotoru a lithium-iontové 400voltové baterie o kapacitě 1,7 kWh. Kombinovaný výkon se dostane až 146 kW (199 koní) a spotřeba na 4,6 l/100 km. Dále jsou k mání ještě mild-hybridy.

Zdroj: Renault

6. Toyota bZ4X

Toyota si dala se svým prvním elektromobilem na čas, ale výsledek stojí za to – konkrétně 1 220 000 korun za bZ4X v „základní výbavě“ Comfort. Nekonvenčný crossover se pyšní promyšleným pojetím, špičkovou technikou, a udivuje slibem, že baterie po 10 letech používání ztratí jen 10 % kapacity. Ve finále je vlastně „dvakrát“, protože je něco jako sestrou Subaru Solterra

Zdroj: Toyota bZ4X

7. Subaru Solterra

Dvojče Toyoty bZ4X od Subaru má jméno Solterra, aby evokovalo drsnější náturu svých sourozenců. Drsnější je i cenovka, protože kde Toyota cenově končí, tam Subaru teprve začíná. Startuje na částce 1 580 000, zatímco bz4x končí na 1 565 000. Solterra na našem trhu používá k pohonu výhradně konfiguraci dvou elektromotorů pro systémový výkon 160 kW (217,5 k). Kapacita akumulátoru je 71,4 kWh a to stačí na ujetí 465 km v případě základní výbavy a 414 km v případě obou Executive.

Zdroj: Subaru

8. Volkswagen ID.Buzz

A na konec legendární „Busík“ v elektrické variantě. Volkswagen oživil praktické rodinné MPV a zařadilo ho do rodiny ID pro osobní variantu i užitkovou verzi. Pohon obstarává vzadu uložený elektromotor o výkonu 150 kW (204 k). Na jedno nabití sady lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 77 kWh lze ujet až 423 kilometrů (Cargo: 425 km). Pětimístný model ID. Buzz s výbavovým stupněm „Pro“ startuje od 1 537 556 Kč.

Zdroj: VW

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...