Představujeme široké veřejnosti projekt BANSHEE („banší“)

Má za cíl realizovat ideu přepravy jednotlivce vzduchem na krátké vzdálenosti. A to stejně snadno, jako to jde s přepravou po zemi.

Projekt BANSHEE je vznášedlo s kolmým startem a přistáním primárně určené pro let v malé výšce nad zemí, cca 5-30 m. Statický dostup stroje umožňuje lety ve výšce 1-2 km.

Základní variantou je konstrukce se sedící obsluhou, která umožňuje dosahovat rychlosti až 230 km/h. Díky vytrvalosti letu, která je vypočítána na hodinu a půl, činí dolet až 300 km. Vznášedlo BANSHEE se sedícím pilotem je vybaveno vrtulí s cyklickým řízením, umožňující vektorování poudu vzduchu podobně jako u vrtulníku. Stroj může být vybaven také autopilotem umožňujícím automatický let po naprogramované trase. Pilotáž tohoto vznášedla je stejně jednoduchá jako řízení osobního vozu.

Jsou použity nejprogresivnější a nejkvalitnější konstrukční materiály v kombinaci se snahou o dosažení maximální konstrukční jednoduchosti, bezpečnosti a spolehlivosti. Zahájení sériové výroby je plánováno na červen roku 2008.

Projekt je rozdělen na dvě základní konstrukční pojetí.

Představujeme široké veřejnosti projekt BANSHEE (
Představujeme široké veřejnosti projekt BANSHEE (
Představujeme široké veřejnosti projekt BANSHEE (

Pro rychlosti v rozsahu 0-90 km/h a letovou činnost na menších poloměrech cca 10-20 km je určena varianta se stojícím pilotem. Tato varianta je celkově jednodušší a levnější: 800.000 Kč + DPH. Také nároky na pilotáž jsou nižší.

Představujeme široké veřejnosti projekt BANSHEE (
Představujeme široké veřejnosti projekt BANSHEE (
Představujeme široké veřejnosti projekt BANSHEE (

Dalším vývojovým stupněm je varianta se sedící obsluhou. Tato verze umožňuje dosahovat rychlosti až 230 km/h. Díky vytrvalosti letu, která je vypočítána na hodinu a půl, umožňuje lety na poloměrech až 100 km. Cena této varianty je 1.150.000 Kč + DPH.

Varianta stroje se stojícím pilotem je řízena jak aerodynamicky, tzn. křidélky, tak i pomocí náklonu pilota. Stabilita stroje je zajištěna gyroskopickými silami, které generuje otáčející se vrtule. Tento systém je znám již více než 50 let a je důkladně vyzkoušen například projekty americké armády v padesátých letech 20. století.

U varianty se sedícím pilotem je stabilita letu zajištěna opět gyroskopickými silami otáčející se vrtule. Řízení směru letu je realizováno vychylováním proudu vzduchu pomocí cyklického natáčení jednotlivých listů vrtule, podobně jako u vrtulníku. Použitá vrtule je tuhá, stavitelná s cyklickým řízením o konstantní rychlosti otáčení a neumožňuje křidélkování ani mávání listů.

Veškerá technologie použitá na projektu je důkladně vyzkoušena a prověřena. Jsou použity nejprogresivnější a nejkvalitnější konstrukční materiály v kombinaci se snahou o dosažení maximální konstrukční jednoduchosti a spolehlivosti.

V současné době je hotový základní konstrukční celek – „nosné jádro“. Je to konstrukce nesoucí motory, převodovku a vrtuli.

V termínu do konce srpna 2006 bude hotov zcela kompletní řídící systém, v září 2006 provedena první funkční zkouška tohoto celku na zkušební stolici. Zde se bude prověřovat zejména systém vertikální stability a také změřen tah vrtule v závislosti na otáčkách motoru.

Nyní je zahájen vývoj stavitelné a cyklicky řiditelné vrtule o konstantních otáčkách pro BANSHEE se sedícím pilotem.

Také se pracuje na dokončení vývoje hvězdicového vzduchem chlazeného, čtyřdobého pětiválce o výkonu 150 kW. Tento motor se bude po dokončení vývoje montovat do obou variant stroje. Výrobcem je firma VERNER MOTOR www.vernermotor.com.

Od 1. 7. 2006 byl zahájen zápis do pořadníku odběratelů. Jedná se o odběr sériových strojů obou variant BANSHEE s dodáním v červnu 2008.

KONTAKT: Jan Doleček 724 032 381, jandolecek@centrum.cz, Obchodní zastoupení: PROXIMA Bohemia s.r.o.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...