Páteční zákaz jízdy kamionů

– komplikuje plynulost a bezpečnost silničního provozu; první červencové pátky ve znamení zmatků na českých silnicích

Obavy z vlivu zákazu jízdy kamionů v pátek mezi pátou hodinou odpolední a devátou večer se potvrdily v plné míře.

Červencové pátky byly ve znamení špatně průjezdných silnic, nepřehledných a zaplněných čerpacích stanic, parkovišť a dálničních odpočívadel. Vinu na tom nese novelizace Zákona o provozu na pozemních komunikacích, která oficiálně vstoupila v platnost 1. července 2006.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA se v souvislosti s pátečním zákazem jízdy kamionů potvrdily nejhorší scénáře – na silnicích se vždy v pátek před pátou hodinou vytvářejí kolony nákladních vozidel, přeplněné jsou odpočívky a parkoviště na čerpacích stanicích. Kromě jiného páteční zákaz jízdy kamionů způsobuje také výrazné zvýšení intenzity dopravy ve dnech, kdy je povolena jízda nákladních automobilů. „Měli jsme možnost vidět situaci v pátek před pátou hodinou na vlastní oči. Potvrdilo se nám, že páteční zákaz jízdy kamionů bude znamenat velké komplikace pro dopravu. Na silnicích je zmatek. Kamiony se snaží těsně před pátou zaparkovat a kvůli nedostatku míst musejí postávat podél silnice. Tím ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Novela přinesla spíše problémy než lepší podmínky pro řidiče,“ přibližuje situaci dopravců Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. První pátky v červenci před pátou hodinou odpolední tak řidiči nákladních automobilů zaplnili se svými vozy nejen místa určená k parkování, ale i odstavné pruhy, čerpací stanice a další místa. Paradoxně tak s tímto zákazem přišlo namísto zlepšení dopravní situace zhoršení bezpečnosti a plynulosti provozu. Martin Špryňar očekává, že se podobná situace bude opakovat již pravidelně každý pátek odpoledne.

Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA novela zákona přinesla více problémů než užitku. „Dopravní společnosti nemohou narušit plynulost zásobování svých klientů, proto budou nuceny dohnat výpadky v dopravě způsobené zákazem jízdy kamionů v pátek odpoledne nasazením zvýšeného počtu nákladních vozů v době, kdy jezdit mohou,“ říká Martin Špryňar.

Zastavení nákladní dopravy v pátek odpoledne bylo vedeno snahou zákonodárců a vlády uvolnit silnice převážně pro řidiče osobních automobilů, kteří se před víkendem přesouvají z měst na venkov. „Bohužel však už nikdo neřešil, kde v pátek před pátou hodinou zaparkuje takové množství kamionů. Denně se po českých silnicích pohybuje velké množství kamionů, kterému však zdaleka neodpovídá kapacita odstavných parkovišť nebo dálničních odpočívadel,“ dodává Martin Špryňar.

Podle Martina Špryňara jsou toto dostatečné důvody, které vedou Sdružení ČESMAD BOHEMIA k boji za zrušení omezení pátečního provozu pro nákladní automobily. „Uvedené omezení patří mezi jedno z nejtvrdších v Evropě. V jiných zemích jsou srovnatelné zákazy provozu kamionů v sobotu a v neděli,“ doplňuje Martin Špryňar.

Zákaz jízdy kamionů před účinností novely a po 1. červenci, kdy vstoupila v platnost:

Stav před 1.7. 2006 Stav po 1.7. 2006
pátek bez zákazu zákaz od 17.00 do 21.00 hodin (ovšem jen na červenec a srpen)
sobota zákaz jízdy od 07.00 do 20.00 hod. (ovšem jen červenec a srpen) zákaz jízdy od 07.00 do 13.00 hod. (pouze v červenci a v srpnu)
Neděle a státní svátek zákaz jízdy od 00.00 do 22.00 hod. (celoročně) zákaz jízdy od 13.00 do 22.00 hod. (po celý rok)

Přehled klíčových problémů, které přináší zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne:

Reakce na zákaz provozu

  • kumulace velkého množství kamionů na jednom místě ve stejném čase (před pátou hodinou odpoledne)
  • dopravci nucení dodávat zboží před víkendovým volnem budou časově vytíženi – tlak na splnění dodávky zboží budou dopravci řešit zvýšením počtu kamionů

Dopady na řidiče

  • zmatky u čerpacích stanic
  • nedostatečná kapacita odpočívek/stání kamionů přímo na silnicích
  • nepřehledné situace v dopravě
  • dopravní kolony hustší provoz na silnicích
  • nervozita řidičů
  • potenciální zvýšení počtu dopravních nehod

O Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA reprezentuje téměř 2000 subjektů v nákladní i osobní silniční dopravě s téměř 20 tisíci vozidel. Je členem Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) se sídlem v Ženevě. Více informací naleznete na www.cesmad-bohemia.cz nebo na www.jedeme-v-tom-spolu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...