AVIA na dnes zahajovaném AUTOTECu v Brně

Představí ve světové premiéře novinku – svůj poslední model D120 s celkovou hmotností 12 t.

AVIA a.s., renomovaný český výrobce lehkých nákladních automobilů v kategorii 6-9 t celkové hmotnosti rozšiřuje tím svou modelovou řadu až na 12 t.

AVIA na dnes zahajovaném AUTOTECu v Brně
AVIA na dnes zahajovaném AUTOTECu v Brně
AVIA na dnes zahajovaném AUTOTECu v Brně

V osmdesátých a devadesátých letech byla AVIA největším dodavatelem lehkých nákladních automobilů ve Střední a Východní Evropě. Tehdy vyráběla ročně až 20 000 modrých Avií. Další život této automobilky byl poznamenán dobře známými problémy. V současnosti se AVIA snaží vytěžit ze své strategické polohy v Praze a přispět i svým dílem k rozvoji českého automobilového průmyslu a vrátit své automobily nejen na evropské silnice.

V poslední době dochází v celé EU k diskusím o dálničních a silničních poplatcích a také již k zavádění systémů mýtného. I v České republice se blíží zavedení poplatků za užívání silnic. A tak se i u nás, stejně jako v dalších zemích EU, přesunuje pozornost dopravců v sektoru N2 nákladních automobilů na kategorii do 11,99 t celkové hmotnosti, což je maximální hmotnost s kterou nákladní vozidlo může volně využívat silnice, aniž by muselo platit poplatky v závislosti na počtu ujetých km.

AVIA již má ve svém portfoliu plně konkurenceschopnou modelovou řadu v kategorii 6-9 t. A tak po zvážení různých vývojových cest vedoucích k novému modelu D120, včetně spolupráce formou “joint venture”, se AVIA rozhodla vyvinout tuto modelovou řadu zcela sama od samotného počátku, při využití těch nejlepších v Evropě vyráběných komponentů tak, aby byla zaručena špičková kvalita, výkonnost, spolehlivost a efektivnost. Výsledkem je vozidlo špičkové kvality, které okamžitě rozšiřuje trh pro AVII po celé Evropě. Devizou vozu je vlastní hmotnost, kdy D120 v provedení s denní kabinou a ve verzi EURO 3 má hmotnost v závislosti na rozvoru 3 300kg až 3 450kg.

S ohledem na stále rostoucí podíl vozidel do 12 t nasazovaných v rozvážce po městě, se konstruktéři soustředili na zachování nízkého vstupního schůdku a malé výšky rámu pro D120, což byl klíčový parametr při stanovení konstrukce rámu a zavěšení náprav. Výsledkem je to, že při 17.5 “ discích a pneumatikách, výška schůdku je obdobná jako u lehčí D75 při 7,5t celkové hmotnosti, a výška rámu v nenaloženém stavu u zadní nápravy činí cca 88 cm.

Rám

Samotný rám má válcované ocelové podélníky o rozměrech 203 x 62 x 6,5 mm a dodržuje celkovou šířku rámu 853 mm, společnou s lehčími verzemi modelové řady AVIA. Ke snížení nákladů na přípravky je využíván maximální počet podvozkových komponentů společných pro lehčí vozidla AVIA – včetně komponentů příčných traverz, které jsou montovány v lehce užším rozměru s ohledem na silnější podélníky. Uchycení kabiny je taky identické. Naopak řada komponentů určených pro D120 se objeví zase na modernizované verzi EURO 4 lehčích modelů D60 a D75 v dalším průběhu roku.

K dispozici je celkem 5 rozvorů, v rozpětí od 340 cm až po nový 560 cm.

Nápravy

Pro nový D120 se AVIA rozhodla montovat nápravy Albion. Albion již dodává stejné nápravy dvěma dalším předním evropským výrobcům nákladních automobilů v EU, takže se jedná o prověřené a vyzkoušené komponenty. Přední náprava Albion F48 má značnou výhodu v možnosti natáčení kol až 45 stupňů, zadní náprava Albion 8.20 je svařovaný celek vyznačující se nízkou hmotností, diferenciálem s hypoidním soukolím a nosností 8 500 kg.

Jak přední tak i zadní náprava je osazena kotoučovými brzdami s průměrem kotouče 406 mm. Základem jsou dvouokruhové plně pneumatické brzdy, pracující s nominálním tlakem vzduchu 8,5 baru, s pružinovými parkovacími brzdami na zadní nápravě. Obě nápravy jsou v provedení s 8 upevňovacími šrouby a na D120 jsou osazeny 17.5”x 6.75” koly s nízkoprofilovými pneumatikami Continental 245/70R17.5. Jako opce je možno vybavit vozidlo 19.5” koly s pneumatikami o rozměrech 245/70R19.5 nebo 265/70R19.5. Po několika letech zkoušek se objevuje poprvé na D120 zadní třílistové pérování s listy o proměnlivé tloušťce. Jsou montovány taktéž nové zkrutné stabilizátory o průměru 40 mm.

Brzdová soustava má standardně ABS a jako opci ASR. Zadní náprava může být vybavena opční uzávěrkou diferenciálu.

Pohonné ústrojí

V první fázi bude model D120 nabízen na domácím trhu se čtyřválcovým motorem Cummins EURO 3. Tak jako u lehčích vozidel řady AVIA jde o motor Cummins ISBe 170-30, s výkonem 170 koní (125kW) a točivým momentem 600 N.m. K dispozici bude i verze s nižším výkonem s motorem ISBe 150-30 (150 k, tj. 112 kW a 550 N.m).

AVIA udělala dobré zkušenosti s převodovkou ZF S6-850, ovládanou pomocí lanovodů, a tato šestistupňová převodovka je montována do všech verzí D120.

Kabina

Současná moderní kabina AVIE je použita bez jakýchkoliv změn. Je to jedna z nejprostornějších kabin ve své třídě, s velkorysými rozměry od nárazníku k zadní části kabiny 177 cm u denní kabiny a 247 cm u prodloužené verze kabiny, přičemž poskytuje vynikající ochranu řidiče. Šířka kabiny napříč je 2 150 mm, což je obdobné jako u většiny konkurenčních výrobků v Evropě v tomto segmentu trhu. Ve verzi Sleeper je permanentně k dispozici 75 cm široké lůžko. Na rozdíl od některých konkurenčních vozidel, není nutné ho sklápět Při nadzvednutí lůžka se objeví užitečný úložný prostor o obsahu 200 l. Kabina je nabízena v různých provedeních a úrovních čalounění v závislosti na požadavcích trhu a svého provozovatele, a poskytuje řidiči pracovní prostředí s vynikající ergonomikou.

Verze

Na Autotecu bude také dnes představena tato nová modelová řada ve verzi EURO 4. A dále vůz v provedení do soupravy s přívěsem. Model D120 je připraven vytvořit soupravu až po hranici 22 tun celkové hmotnosti soupravy.

AVIA také využila této příležitosti k uvedení dvou lehčích variant D120. Těmito variantami jsou D110 do 11 t celkové hmotnosti a D100 do 10 t celkové hmotnosti.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...