Nehody za uplynulý půlrok 1998

V I. pololetí roku 1998 bylo zaevidováno 93 867 nehod, při kterých bylo 562 lidí usmrceno, 2 730 těžce zraněno a 13 054 zraněno lehce. Hmotná škoda na vozidlech, jejich nákladu nebo zařízení komunikace přesáhla, podle odhadu dopravní policie na místě nehody, 2,92 mld. Kč. S výjimkou počtu nehod (nárůst o 665, tj. o 0,7%) a odhadu hmotných škod (zvýšení o 178,1 mil.Kč, tj. o 6,5%), zaznamenáváme pokles ostatních základních ukazatelů, a sice :

  • počtu usmrcených o 54 osob, tj. o 8,8%
  • počtu těžce zraněných o 234 osob, tj. o 7,9%
  • počtu lehce zraněných o 617 osob, tj. o 4,5%.

Nejčastějšími viníky nehod jsou řidiči motorových vozidel, na které z celkového počtu připadá téměř 93% nehod, následují nehody zaviněné lesní (domácí) zvěří – 2,5%, chodci – 1,5% atd. Řidiči motorových vozidel tvoří tedy největší skupinu viníků nehod a v této skupině připadá nejvíce nehod na řidiče osobních automobilů – téměř 75% nehod. Nejvíce nehod bylo zaviněno z důvodu nesprávného způsobu jízdy – přes 62% a z důvodu nedání přednosti v jízdě – téměř 18%.

Hlavní příčina nehody
Hlavní příčina nehody Počet nehod tj. %
nepřiměřená rychlost 14453 16,65
nesprávné předjíždění 2289 2,64
nedání přednosti 15599 17,97
nesprávný způsob jízdy 54448 62,74


Nejvíce usmrcených stále připadá na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí jízdy – 217, tj. přes 44% a nesprávným způsobem jízdy – 179, tj. přes 36%. Účastníci silničního provozu zavinili pod vlivem alkoholu 4 217 nehod, při nichž 87 lidí zahynulo a 2 372 bylo zraněno. Odhad způsobených hmotných škod přesahuje 155,7 mil. Kč. Oproti loňskému 1. pololetí je počet nehod nižší o 170 (o 3,9%) a počet zraněných – o 146 osob (o 6,6%), ale počet usmrcených je vyšší o 10 osob (o 13%) .


Přes 77% nehod se stalo v obcích a tento podíl je nižší než v loňském roce. V obcích se snížily všechny základní ukazatele a nejvyšší pokles registrujeme u počtu usmrcených – snížení o 34 osob, tj. o 13,3%. Při nehodách mimo obec byl vyšší počet nehod a počet lehce zraněných osob. Oproti minulým obdobím se v obci snížily i podíly usmrcených a zraněných osob.

Místo nehody
Místo nehody Počet nehod Počet usmrcených Počet těžce zraněných Počet lehce zraněných Hmotná škoda v mil. Kč
v obci 72671 221 1478 8112 18862644
tj. % 77,42 39,32 54,14 62,14 64,43
Mimo obec 21196 341 1252 4942 10415013
tj. % 22,58 60,68 45,86 37,86 35,57


Nejvíce usmrcených bylo ale na silnicích I. a II. třídy ( 224, resp. 128 usmrcených osob). Pouze na dálnicích, silnicích III. třídy a na místních komunikacích je počet usmrcených vyšší (o 8, resp. o 4, resp. o 2 osoby). Na dálnicích se stalo 1 717 nehod (+ 20,7%), při kterých bylo 21 osob usmrceno (+ 61,5%) a dalších 319 bylo zraněno.


Z letošní statistiky vyplývá, že nejvíce nehod se stalo zatím v červnu – 17 505 nehod (z dlouhodobého porovnání je zřejmé, že tento červnový počet nehod je nejvyšší v historii české statistiky). V letošním roce byl v únoru, v dubnu a v květnu nižší počet nehod (oproti loňskému období).. Nejvíce usmrcených bylo při červnových nehodách – 105. Nejvíce nehod bylo zaviněno na území hl. m. Prahy – 19 811, nejméně pak na území Jihočeského kraje – 6 700.

K r a j
K r a j Počet nehod Index Počet usmrcených Index
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA 19 811 101,49 31 72,09
STŘEDOČESKÝ 10 671 105,05 89 92,71
JIHOČESKÝ 6 700 105,86 57 132,56
ZÁPADOČESKÝ 8 441 97,08 41 68,33
SEVEROČESKÝ 10 141 101,56 64 87,67
VÝCHODOČESKÝ 9 282 99,04 70 92,11
JIHOMORAVSKÝ 14 849 99,32 94 87,85
SEVEROMORAVSKÝ 13 972 98,45 116 98,31


Z celkového počtu 562 lidí, kteří přišli o život při nehodách v 1. pololetí bylo :

  • 219 řidičů osobních automobilů
  • 123 chodců
  • 115 spolujezdců v os. automobilech atd.

Při nehodách bylo usmrceno 13 dětí (o 17 méně než v 1. pololetí 1997)


Současný vývoj nehodovosti, z důvodu významného poklesu počtu usmrcených a zraněných osob, můžeme hodnotit velmi pozitivně, přesto existují kategorie nehod, kde vývoj počtu usmrcených má nepříznivý trend.


K nárůstu usmrcených došlo především:

  • u nehod zaviněných pod vlivem alkoholu (+ 10 osob)
  • u nehod zaviněných nesprávným předjížděním ( + 12 osob)
  • u nehod na dálnici (+ 8 osob)
  • u nehod na silnicích III. třídy (+4 osoby) atd.

Zpracováno dle údajů MVČR

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...