Koncept Hybride HDI je velice přitažlivým dokladem o aktivním přístupu značky Peugeot k ochraně životního prostředí prostřednictvím snižování spotřeby a emisí CO2. Spojení technologie dieselového motoru HDI FAP s technologií hybridní pohonné jednotky představuje nový krok k dalšímu snižování spotřeby paliva. A přitom u tohoto demonstračního modelu nedošlo ke snížení kvality a úrovně vozu v dalších oblastech (styl, vnitřní komfort, zavazadlový prostor, atd.).
Dieselový hybridní pohon umožňuje při současném zachování výkonových charakteristik dosáhnout skutečného převratu z pohledu spotřeby paliva, neboť dochází ke spojení mimořádných provozních vlastností HDI motoru se sníženým zdvihovým objemem válců a elektrického motoru, který je adaptován na použití zejména v městském provozu. Spotřeba 4.1 l/100km v kombinovaném provozu znamená 30 % snížení v porovnání s verzí 2.0 HDI FAP.
Mimo čistě elektrický funkční režim, který je využíván v městském provozu a při nízkých rychlostech a poskytuje vysokou míru akustického a vibračního komfortu, nabízí tento druh hybridního pohonu oproti vozidlu s tepelným motorem o stejném výkonu také výrazně vyšší zrychlení.
Řidič může nárazově využít dodatečných až 31 kW produkovaných elektrickým motorem. Díky uvedeným skutečnostem se výkonové parametry verze coupé cabriolet vybavené motorem 1.6 HDI FAP 80 kW (přibližně 110 k) pohybují z celkového pohledu na stejné úrovni jako u sériově vyráběné verze 307 CC poháněné agregátem 2.0 HDI FAP (přibližně 136 k).
Hybridní dieselová technologie:
Ekonomicky málo konkurenceschopná hybridní benzinová technologie nepředstavuje ve srovnání s klasickým dieselovým HDI motorem významnější rozdíl. Nahrazením benzinového motoru ekvivalentním dieselovým pohonem je docíleno 25 % snížení spotřeby paliva a téměř stejného snížení emisí skleníkových plynů.
Zvolen byl hybridní pohon paralelního typu, kde tepelný motor slouží hlavně k přesunu vozidla na delší vzdálenosti. V kombinaci s klasicky fungující převodovkou je k motoru přidán elektropohon poháněný energií z akumulátorů. Využitím kinetické energie ve fázích zpomalování a brzdění je zajištěno dobíjení baterií. Elektromotor je k pohonu vozidla používán převážně v situacích, kdy je provoz tepelného motoru neefektivní, to znamená zejména ve fázích nízkého zatížení motoru.
- Dieselový motor 1.6 HDI FAP o výkonu 80 kW je poprvé vybavený systémem Stop & Start. Tato funkce zajišťuje vyřazení motoru z provozu při rychlosti nižší než 60 km/h a jeho opětovný start.
- Elektrický motor se stálými elektromagnety pracuje v rozpětí napětí mezi 210 a 380 V, je umístěn před převodovkou. Jeho kontinuální výkon je 22 kW a točivý moment 110 Nm, nárazově je však schopen vyvinout až 31 kW a 180 Nm. Je napojený na elektrický převodník a
- Elektrický motor je využíván při nízkých rychlostech a během zpomalování, naftový motor je v provozu při stabilizovaných rychlostech na silnicích a dálnicích, při prudkém zrychlení a vysokém zatížení pracují oba motory současně.
- Sestava akumulátoru, umístěná na místě rezervního kola bez omezení velikosti zavazadlové prostoru, se skládá z 240 prvků typu Ni-MH (Nickel Métal Hydrures).
- Řízená manuální převodovka má šest rychlostních stupňů. Spojkový pedál je zrušen a k dispozici jsou dva režimy ovládání, plně automatický a sekvenční s možností impulzního řazení převodových stupňů.
- Speciálním tlačítkem lze navolit plně elektrický režim. Ke startu tepelného motoru dochází až během kontinuálního zrychlení.
- Inteligentní jednotka řídící brzdnou reakci rozhoduje o využití elektrického brzdění – dobíjecího nebo hydraulického – bezužitkového, přičemž rozhodujícím kritériem je vždy v první řadě bezpečnost a až následně využití energie.
- Modifikovaná multifunkční obrazovka informuje řidiče o režimu chodu hybridního pohonu. Názorně jsou zobrazovány energetické mechanické nebo elektrické toky mezi oběma motory, sestava akumulátoru a kola. Řidič má k dispozici také další informace jako například energetický stav akumulátoru nebo požadovaný výkon obou motorů.
Porovnání technických parametrů základního modelu a hybridního:
Model | 307 CC HDI | 307 CC Hybride HDI |
Typ tepelného motoru | Diesel HDI 2.0 – 100 kW | Diesel HDI 1.6 – 80 kW |
Typ převodovky | Manuální šestistupňová | Řízená manuální šestistupňová (bez spojky) |
Dojezd vozu – elektromotor (km) | — | 5 |
Maximální rychlost (km/h) | 208 | 195 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 11.1 | 11.0 |
Zrychlení z 80 na 120 km/h (s) | 9.6 | 8.7 |
Kombinovaný l/ 100 km | 6.0 | 4.1 – úspora 30 % |
Městský provoz l/ 100 km | 7.7 | 4.6 – úspora 40 % |
Kombinovaný – emise CO2 g/ km | 159 | 109 – snížení o 31 % |
Městský provoz – emise CO2 g/ km | 202 | 123 – snížení o 39 % |
Celkově i mimo podstatně sníženou spotřebu je i zrychlení vyšší a emise podstatně nižší.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.