Audi nasadí v Le Mans vznětový motor

Do nového Audi R10 turbodiesel V12 TDI o výkonu 650 k.

Audi nasadí v Le Mans vznětový motor

Automobilka Audi znovu dokazuje, že je vždy krok před svými konkurenty: Značka, která se nejvíce zasloužila o masovou popularizaci turbodieselových motorů TDI, chce svůj příští triumf ve vytrvalostním závodě na 24 hodin v Le Mans získat právě s vozem poháněným vznětovým motorem! Zcela nový závodní speciál Audi R10, který automobilka Audi představila před několika dny, je poháněný hospodárným, mimořádně výkonným a tichým dvanáctiválcem TDI o objemu 5,5 l přeplňovaným dvojicí turbodmychadel.

Nový motor TDI speciálu Audi R10 svým výkonem 650 k a točivým momentem přes 1100 Nm překonává výkonové parametry prakticky všech dosavadních agregátů Audi nasazených v motoristickém sportu, a to včetně motoru použitého v předchozím „Le Mans“ – speciálu Audi R8.


Z uvedení turbodieselu do světa špičkového motoristického sportu budou samozřejmě nejvíce těžit zákazníci – řidiči běžných modelů značky Audi. Německá automobilka totiž sportovní angažmá chápe jako nejlepší testovací a vývojovou laboratoř, což se potvrdilo již při nasazení závodního Audi R8 poháněného přeplňovaným zážehovým motorem s technologií přímého vstřikování benzinu FSI.


„V současné době je každé druhé prodané Audi poháněné motorem TDI a počítáme s tím, že tento podíl bude dále růst ve prospěch nafty. Nasazení TDI agregátu do vytrvalostního závodu umožní našim technikům ještě lépe využít potenciál této technologie,“ říká Dr. Martin Winterkorn, předseda představenstva Audi AG.


Vznětový motor V12 závodního speciálu Audi R10 je vybavený dvojicí filtrů pevných částic DPF. Díky dokonalému vyvážení dvanáctiválcového agregátu a účinnému tlumení by laik ani nepostřehl, že nejde o zážehový motor. Motor V12 TDI pracuje se vstřikovacími tlaky přes 1600 barů, spektrum využitelných otáček sahá od 3000 min-1 až po 5000 min-1, což jsou na závodní agregát nezvykle nízké otáčky. Pro řidiče speciálu Audi R10 je výhodou velmi plochá křivka točivého momentu motoru V12 TDI, protože jej nenutí k tak častému řazení.


Fascinující je hodnota maximálního točivého momentu: 1100 Nm! To samozřejmě klade extrémní nároky na převodový systém speciálu Audi R10, a také přinášelo komplikace při ladění motoru v laboratořích týmu Audi Sport – ani nejmodernější dynamometry totiž nejsou na takové porce točivého momentu stavěné. Vše nakonec vyřešili technici doplněním měřicí aparatury o speciální přídavnou převodovku.


Extrémním výkonovým parametrům motoru V12 TDI musel být patřičně přizpůsoben i podvozek speciálu Audi R10, který má zřetelně delší rozvor než předchozí model R8. Nové technologie se uplatnily i při vývoji karoserie závodního speciálu, která je vyrobena z laminátu zpevněného uhlíkovými vlákny; šasi, motor a převodovka tvoří extrémně pevný celek.


„Projekt Audi R10 je historicky největší výzvou týmu Audi Sport,“ říká jeho šéf Dr. Wolfgang Ullrich. „Spolu s podporou našich tradičních partnerů, jako jsou firmy Bosch, Michelin nebo Shell, máme šanci napsat novou kapitolu historie motoristického sportu a technologie vznětových motorů.“ Vývojový tým Audi Sport je podporován skupinou expertů kolem Reinholda Joesta, který spolupracoval už na projektu Audi R8.


Nové Audi R10 úspěšně prošlo koncem listopadu prvními testy. Před startem čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans (17.-18. června 2006) čekají Audi R10 další náročné testy, jako bude např. dvanáctihodinový závod v Sebringu v USA (18. března 2006).

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štafl ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štafl ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...