Scania se úspěšně prosazuje v segmentu hasičských vozidel

Nový hasičský vůz na podvozku Scania si pořídil i Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Vývoj požárních automobilů vždy reagoval na požadavky požární taktiky a také používání nových hasicích látek. V majetku sborů se vystřídalo nespočet generací hasicích vozů. Jmenujme například populární modely na podvozcích Praga RN či pozdější Praga V3S, Tatra 138 a 148 nebo Škoda 706 s předním pohonem , kterou stále můžeme vidět u jednotek požární ochrany.

Scania se úspěšně prosazuje v segmentu hasičských vozidel
Scania se úspěšně prosazuje v segmentu hasičských vozidel
Scania se úspěšně prosazuje v segmentu hasičských vozidel


Zastaralými vozidly disponuje většina záchranných hasičských sborů v České republice a proto se snaží, aby k obnově vozového parku došlo co nejrychleji. Rostoucí poptávku po nových podvozcích určených k dostavbě na hasičské vozy, zaznamenala v posledních letech i společnost Scania. Zatímco v roce 2003 dodala tuzemským zákazníkům sedm takto speciálně upravených podvozků, v roce 2004 již sedmnáct.


Díky modulárnímu systému nabízí Scania velmi variabilní podvozky, které umožňují zvolit různé konfigurace náprav, uspořádání výkonového řetězce, či optimální typy pomocných odběrů pohonu. „Vozy Scania patří jednoznačně mezi nejžádanější. O naše podvozky mají zájem nejen státní hasičské sbory, ale i podniky, města a obce. Oblíbené jsou také kabiny pro posádku Scania CrewCab, které nabízejí největší vnitřní prostory ze všech vozidel na našem trhu,“ sdělil Štěpán Venhoda, odborník na speciální podvozky společnosti Scania CZ.

Scania pomáhá v Praze


Hasičský záchranný sbor DP Praha má 120 hasičů, kteří slouží ve čtyřech směnách. Jeho hasebním obvodem jsou stanice metra, autobusová a tramvajová depa a všechny ostatní objekty DP na území hlavního města. Jednotky vyjíždí v průměru ke 400 zásahům ročně a kromě požárů zasahují například i při vyprošťování osob, odčerpávání vody, chemických látek a jiných událostech.


„Potřebovali jsme vozidlo, které dokáže bezpečně reagovat na okamžité změny dopravní situace v Praze a nebezpečí spojená s nedokonalým odhadem některých řidičů. Při výjezdech je někdy nutné použít i takzvané krizové brždění a zároveň potřebujeme motor s dostatečným výkonem k rychlým akceleracím. Proto jsme se rozhodli pro Scanii, která splnila naše očekávání i z hlediska komfortu řidiče a posádky, jízdních vlastností i vlastností požární nástavby,“ odpovídá Michal Bruner, vedoucí oddělení odborných služeb HZS. Kritériem výběru byly i požadavky na prostornou, dobře odpruženou a tichou kabinu, kam se kromě řidiče a posádky vejde i pět vzduchových dýchacích přístrojů, přenosné svítilny, radiostanice a dokumentace. „Co se týče podvozku, tak postačuje v silničním provedení 4×2 s malým poloměrem otáčení. Výhodou takového podvozku je menší výška nástavby a tudíž snadnější přístup k přepravované výzbroji,“ říká Štěpán Wowesný, velitel družstva a zástupce velitele směny HZS DP hl. m. Prahy.


Vozový park DP se tedy rozrostl o vůz CAS 24 na silničním podvozku Scania P114GB4x2NZ 340 s šestimístnou kabinou Scania CrewCab CP 28. Pro bezpečnost a komfort při řízení je vůz vybaven 12stupňovou poloautomatickou převodovkou GRS890R Opticruise, antiblokovacím systémem ABS a protiprokluzovou regulací ASR.

Soutěž o „Nejhezčí hasičský vůz“


Specializovaný server www.pozary.cz uspořádal koncem června v Ústí nad Orlicí, v rámci Dne integrovaného záchranného systému, soutěž o „Nejhezčí hasičský automobil v České republice“. V kategorii „Nejhezčí vůz vyrobený po roce 1995“, byla skupinou znalců požární techniky nejlépe ohodnocena Scania CAS 24 vlastněná právě hasičským sborem DP hl. m. Prahy. „Měli jsme vysoké ambice, protože se společnosti THT Polička podařilo vyrobit nástavbu přesně podle našich neskromných požadavků. Naše Scania je prvním požárním vozidlem v České republice, které má celoplastovou nástavbu se všemi sacími, výtlačným a plnicími hrdly vyvedenými do boků, přesně v souladu s vyhláškou č. 49/2003. Nestandardní vnitřní uspořádání kabiny dokonale odpovídá našim potřebám. Vozidlo je vybaveno i mnoha dalšími „drobnostmi“, které hasičům usnadňují práci při řešení mimořádných událostí,“ doplnil Štěpán Wowesný.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štafl ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štafl ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...