Audi slaví 25 let quattro i v ČR (5)

Quattro na okruzích.

Vítězství do vrchu Pikes Peak povzbudilo sportovní apetit společnosti Audi. V roce 1988 se Audi zúčastnilo závodní série American TransAm. Do modelu Audi 200 quattro byl instalován turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec, který se dříve používal v soutěžních speciálech. Výkon tohoto pětiválce činil 375 kW/510 k, což bylo dost na to, aby to Američanovi Hurley Haywoodovi zajistilo titul v sérii TransAm. Audi nakonec projelo cílem závodů TransAm jako první celkem osmkrát, což znamenalo i titul pro výrobce.


Na fotografiích zleva: Audi 200 quattro-TransAm 1988, Audi 90 quattro 1989 a Audi V8 quattro 1990:

Audi slaví 25 let quattro i v ČR (5)
Audi slaví 25 let quattro i v ČR (5)
Audi slaví 25 let quattro i v ČR (5)


O rok později přešla společnost Audi k sérii IMSA GTO, jejíž pravidla jsou volnější. Zachována zůstala pouze silueta modelu Audi 90 quattro, pod plastovou skořepinou karoserie z uhlíkových vláken šlo o ryze závodní vůz. Konečná verze pětiválcového motoru dosahovala výkonu 529 kW/720 k, který se přenášel na kola rozměru 14“. Díky sedmi vítězstvím ze třinácti závodů získal Hans Joachim Stuck celkově třetí místo v sérii IMSA GTO a značka Audi se v hodnocení výrobců dostala dokonce na místo druhé.


V letech 1990 a 1991 zapsala automobilka Audi svůj vlajkový model V8 quattro do německého mistrovství cestovních vozů. Motor této limuzíny o objemu 3,6 l dosahoval výkonu 340 kW/462 k. I přes provozní hmotnost 1220 kg dokázalo Audi V8 quattro odsunout lehčí rivaly na spodní příčky výsledkových tabulek. Hans Joachim Stuck získal mistrovský titul hned v první z těchto dvou sezón. V roce 1991 jej o prvenství připravil Frank Biela teprve po dramatickém finálovém souboji na okruhu Hockenheimring. V roce 1992, kdy již sezóna začala, propukl spor týkající se technické legitimity nové klikové hřídele motoru V8 a tým Audi následně stáhl model V8 quattro ze zbývajících závodů.


Nejúspěšnější sezónou Audi v okruhových závodech cestovních automobilů byla sezóna 1996. Audi A4 quattro Supertouring poháněné dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 221 kW/300 k bylo přihlášeno do sedmi národních šampionátů (Německo, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Belgie, Jižní Afrika a Austrálie) – a všechny je vyhrálo! V německé sérii Super Touring Car vyhrál jezdec Emanuele Pirro a ve Velké Británii zvítězil Frank Biela. Také v České republice Audi zářilo, a to díky Josefu Vencovi. Několikanásobný automobilový mistr republiky v závodech na okruzích Josef Venc z Czech National Team Audi spojil svůj sportovní osud se značkou Audi už v roce 1996, kdy se stal mistrem republiky s vozem Audi 80 competition. V roce 1997 pak přesedl za volant továrního vozu Audi A4 quattro a hned v první sezóně se mu podařil husarský kousek, když zvítězil v náročném Středoveropském šampionátu FIA. Svůj úspěch pak ještě dvakrát zopakoval a stal se tak absolutně nejúspěšnějším českým jezdcem na voze Audi v historii.


Zítra v sobotu – 23. dubna 2005: Sériová výroba quattro.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Proč si pořídit nové auto na operativní leasing

Proč si pořídit nové auto na...

Operativní leasing se v posledních letech stal jednou z nejoblíbenějších cest, jak si pořídit nové auto bez nutnosti investovat vysokou částku na začátku. Nabízí flexibilitu, předvídatelné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...