Úspěšný rok 2004 pro Škoda Auto

Celkem dodáno zákazníkům 451 675 vozů o 0,4 % více než v roce 2003.

Škoda Auto dosáhla v roce 2004 dobrého výsledku hospodaření před zdaněním ve výši 4,815 miliard korun (+91,3 %). Tržby z obratu zaznamenaly nárůst o 8,4 mld. Kč (+5,8 %) na 153,550 mld. Kč. Finanční výsledky dle Českých Účetních Standardů (ČÚS) byly zveřejněny včera 24.února 2005 na výroční tiskové konferenci v Mladé Boleslavi.


Celková aktiva společnosti se v uplynulém hospodářském roce zvýšila o 5,7 mld. Kč na 71,837 mld. Kč (+8,6 %). Provozní výsledek hospodaření zaznamenal nárůst a dosáhl hodnoty 5,856 mld. Kč (+12,4 %).


Winfried Vahland, místopředseda představenstva společnosti Škoda Auto, zodpovědný za oblast ekonomie, k výsledkům hospodaření za rok 2004 poznamenal: „Fáze konsolidace, zahájená před dvěma lety, v současnosti přináší viditelné výsledky. Společnost se nachází na poloviční cestě k cílům, které si stanovila. Tento výsledek je motivací a současně závazkem pro další snahy o zlepšení hospodářské situace společnosti v budoucích letech.“


Společnost Škoda Auto v roce 2004 exportovala vozy a náhradní díly v hodnotě 131,104 mld. Kč (+8,6 %) do téměř devadesáti zemí světa. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu České republiky potvrdila Škoda Auto opět pozici největšího českého exportéra. Ke konci sledovaného období zaměstnávala Škoda Auto 24 561 pracovníků (+ 7,7 %).


Detlef Wittig, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, přiblížil budoucí vývoj společnosti: „Na základě tohoto výsledku můžeme podniknout další kroky k rozšíření našeho výrobního programu a našeho tržního základu. Tyto kroky přispějí k dalšímu kvalitativnímu zlepšení našich výsledků.“


Nejprodávanější modelovou řadou Škoda byla v roce 2004 Fabia s 247 600 (2003: 260 988) vozy. Řada Octavia posunula svůj rekord z roku 2003 o dalších 9,7 % na celkem 181 683 prodaných vozů. Nemalou měrou k tomuto úspěchu přispěla také nová Octavia, která od svého uvedení získala mimořádně pozitivní ohlas jak mezi novináři, tak mezi zákazníky. Limuzínu Superb si zakoupilo celkem 22 392 (2002: 23 135) zákazníků.


V západní Evropě si udržela značka Škoda v roce 2004 stabilní pozici i přes stagnaci automobilového trhu. Celkem se zde dodalo 240 672 vozů (+2,0 %). Tržní podíl Škoda Auto dosáhl úrovně 1,7 %. V Německu, které si drží pozici největšího exportního trhu, bylo v roce 2004 prostřednictvím autorizované prodejní sítě dodáno 78 051 vozů (+11,4 %). Tržní podíl dosáhl úrovně 2,4 % (2003: 2,2 %). Výrazného zvýšení prodeje docílila Škoda Auto ve Španělsku (16 605 vozů, +24,6 %), v Řecku (9 202 vozů, +20,9 %) a v Dánsku (8 362 vozů, +16,0 %).


Na tuzemský trh, který je po Německu druhým největším, bylo ve sledovaném období dodáno celkem 64 676 vozů (-9,6 %), což vyvolal 11 % pokles celkového trhu. Vozy Škoda přitom posílily svou pozici a dosáhly 48,5 % podílu na trhu (2003: 47,7 %).


V regionu střední Evropy – bez České republiky – dodala Škoda Auto v roce 2004 zákazníkům celkem 87 139 vozů (-6,8 %). Tento výsledek silně ovlivnil pokles celkových trhů o 5,8 % oproti roku 2003. Především Polsko, jeden z nejvýznamnějších trhů společnosti Škoda Auto, zaznamenalo celkové snížení o 11,3 %, způsobené zvýšeným dovozem ojetých vozů. Přes tento pokles celkového trhu dokázala značka Škoda zvýšit meziročně tržní podíl z 12,0 % na 12,5 % a obhájit v i v roce 2004 pozici druhého nejúspěšnějšího importéra. V roce 2004 zaznamenala Škoda Auto v Maďarsku rekordní výsledek: vůz Škoda si zakoupilo 17 350 zákazníků (+12,2 %). Značka Škoda tak dosáhla tržního podílu 8,2 %. Kontinuální nárůst prodejů pokračoval i v Rumunsku, kde zákazníci koupili 7 658 vozů (+22,6 %).


Do zemí východní Evropy bylo v roce 2004 společností dodáno celkem 31 564 vozů Škoda (+18,4 %). V Rusku našlo své zákazníky 5 429 vozů značky Škoda (-18,7 %). Důvody poklesu byly důsledky silného kurzu koruny a restrukturalizace prodejní sítě. Na Ukrajině, kde se nachází jeden ze závodů Škoda pro montáž vozů, byl zaznamenán nárůst dodávek o 69,5 % s celkovým počtem 9 005 vozů. 


V zámořských regionech a Asii došlo k nárůstu prodejů na 27 624 vozů, což znamená zvýšení o 24,2 % v porovnání s rokem 2003. Velmi dobrého výsledku dosáhla Škoda Auto především v Indii, kde se prodalo celkem 7 202 vozů (+54,7 %). Do Číny bylo dodáno 2 307 vozů (nárůst o více než 100 %).

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Hilux v novém: 9. generace bude mild-hybridní, čistě elektrická i vodíková

Toyota Hilux v novém: 9. generace bude...

To, že Toyota uvede na trh zcela nový Hilux deváté generace, s tím se počítalo. Ale že posune legendární pick-up do nové éry elektrifikovaných pohonů i s vodíkovým palivovým článkem, to je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...