Po úspěšné Rallye Monte Carlo, kde oba vozy Peugeot Sport dojely do cíle na bodovaných pozicích, cestuje francouzský tým do Švédska ke druhému podniku světového šampionátu. Od roku 2000 vyhrál Peugeot Švédskou rallye již čtyřikrát a letos by chtěl přidat do sbírky další triumf. Týmové barvy budou hájit Marcus Grönholm, Markko Märtin a se třetí 307 WRC pojede místní mladík Daniel Carlsson.
Peugeot vstupoval do sezóny s jasnými cíli. V sezónách 2000, 2001 a 2002 získal tým z Vélizy tři vítězství v šampionátu značek a další dva tituly přidal Marcus Grönholm (2000 a 2002) v šampionátu jezdců. V letošním roce chce získat další triumf, nejen proto, že po letošní sezóně ze světa automobilových soutěží odejde. Úvodní podnik šampionátu v Monte Carlu potvrdil velkou konkurenci i široce diskutovaný charakter celého seriálu MS. Peugeot nikdy v monackém knížectví nevyhrál, ale ve francouzských Alpách podával vždy kvalitní výkony. Tentokrát, ještě předtím než poslední den havaroval na sněhu naházeném na trať diváky, figuroval Marcus Grönholm na celkovém druhém místě. Přestože havaroval, skončil Fin nakonec pátý, hned za týmovým kolegou Markko Märtinem, který jel za francouzskou značku poprvé. Konečné umístění bylo podloženo spolehlivostí vozu, což je před následujícími soutěžemi velmi povzbudivé.
Švédsko je všeobecně mnohem čitelnější než Monte Carlo, které je velice nepředvídatelné. Tým tu teprve poznával, jak na tom po změnách provedených od konce sezóny 2004 je. Ve Švédsku zatím panuje mírnější počasí, ale jinak je místní soutěž 100% zimním podnikem. Tradičně se koná na zasněžených tratích, které piloti Peugeotu velmi dobře znají.
Stačí se podívat na historickou bilanci Marcuse Grönholma a hned je patrné, že Švédskou rallye má Fin rád. Právě tady a s Peugeotem získal v roce 2000 své první vítězství v mistrovství světa. Znovu triumfoval i v sezónách 2002, 2003 a přidal i druhé místo v loňském roce. Pouze jednou cíl v Karlstadu nespatřil. Bylo to v roce 2001, kdy vyhrál tehdejší týmový kolega Harri Rovanperä.
“Myslím, že první švédské vítězství bylo tím nejhezčím v celé mé kariéře. Byl to samozřejmě můj premiérový triumf, ale současně byl velice důležitý i pro tým. Nikdy nezapomenu na oslavy, které proběhly po dojezdu do cíle poslední rychlostní zkoušky, kde na mě čekal Corrado Provera. Byla to dojemná chvíle. Pak jsme jeli do servisního areálu, kde mě vítal celý tým. Na tento moment také nelze zapomenout. Švédskou rallye miluji také proto, že se na tratích opravdu bavím. Doufám, že se mi letošní ročník vydaří. Myslím si, že máme dobré šance. Loňské Švédsko bylo teprve druhým startem pro novou 307 WRC a přesto jsem skončil druhý. A to jsem hned na začátku ztratil minutu. Od té doby jsme auto posunuli vpřed a také naše prosincové testování ve Švédsku dopadlo velice dobře,“ řekl Marcus.
Nejlepším výsledkem Markko Märtina ve Švédské rallye je čtvrté místo z roku 2003. Estoncova bilance zahrnuje i jednoznačné vítězství ve Finské rallye 2003. Na nejrychlejších soutěžích šampionátu je tradičně velmi rychlý. “Společně s Finskem a Novým Zélandem patří Švédsko k mým třem nejoblíbenějším soutěžím,“ potvrzuje Markko. “V roce 2004 jsem byl chvíli i ve vedení a letos to bude má první zkušenost s 307 WRC mimo asfalt (Markko má ještě naplánován test na sněhu, který se bude konat ve Värmland, týden před startem samotné soutěže). Auto je skutečně konkurenceschopné a Marcus to prokázal i špičkovými časy v loňském ročníku Švédské rallye. To je velmi povzbudivé. Vydám ze sebe to nejlepší.“
Třetí 307 WRC bude pilotovat Daniel Carlsson, který se již nemůže dočkat, aby na domácí soutěži pozvedl prapor Peugeotu tak vysoko, jak to jen bude možné.
Marcus Grönholm – jízda na sněhu mě baví
Na svém kontě má tři triumfy ve Švédské rallye, Marcus Grönholm je předurčen k tomu, aby na tomto podniku vylepšil bilanci svou i týmu Peugeot. Zvláště proto, že má místní soutěž velmi rád ….
Loni vás z boje o vítězství odsunuly mechanické problémy, vyhrál jste však nejvíce rychlostních zkoušek. Bude pro vás letošní ročník příležitostí k odvetě?
“S 307 WRC jezdíme již rok a dá se říct, že dětské nemoci nového vozu máme už za sebou. První sezóna bývá obvykle obtížná, ale nyní je vůz spolehlivý a opravdu konkurenceschopný. Tým během zimy velmi tvrdě pracoval a také testování proběhlo k všeobecné spokojenosti. Zdá se, že pneumatiky Pirelli fungují také dobře, ale je jasné, že nemáme žádné přímé srovnání s našimi rivaly. Jak na tom jsme uvidíme až po odstartování samotné soutěže. Samozřejmě, že naši soupeři také nevědí co očekávat. Vím, že to nebude lehké, ale mým cílem je vítězství.“
V porovnání s minulou sezónou má 307 WRC k dispozici pětistupňovou převodovku a je také širší. Je to na tomto typu soutěže výhoda?
“Širší auto není zase až taková výhoda. Na úzkých pneumatikách s hřeby, které ve Švédsku pojedeme, bude vypadat dost zvláštně! Specifikace 2005 se vylepšila v oblasti zavěšení i aerodynamiky, to bude užitečné. Nemyslím si, že počet rychlostí může znamenat velký rozdíl. Švédská rallye je totiž velice rychlá a na trati je jen velmi málo ostrých zatáček, které vyžadují rychlou akceleraci. Přesto však dávám přednost pětistupňové převodovce. Cítím, že lépe vyhovuje mému stylu jízdy. Důležité bude jet opravdu rychle. Bez toho se tady vyhrát nedá.“
Rychlostní zkoušky Švédské rallye jsou rychlé, ale ledové. Jak vyhodnotíte, kde je limit vozu a přilnavosti?
“Musíte být naprosto koncentrován. Je jasné, že určit přesně, kde leží limit, není na tomto typu soutěže jednoduché. Já jsem ho našel minulý rok, když jsem tvrdě stahoval minutovou ztrátu, kterou jsem nachytal na začátku rallye. 307 WRC byla v té době na počátku vývoje a její ovladatelnost se dala ještě vylepšit. Poté, co jsem šel dvakrát do hodin, jsem si řekl, že je zbytečné dál riskovat a ubral jsem. S autem musíte být dokonale sžitý a mít jasnou mysl. Jinak se na hraně jet nedá. Když zkoušíte smazat časovou ztrátu, určitě vám to úkol neulehčí. Řekl bych, že když jste v pohodě, je možné najít kousek extra rychlosti, který dělá ten rozdíl vedoucí k vítězství.“
Již jste dokázal, že ve Švédsku umíte vyhrát. Proč máte tuto soutěž tak rád?
“Opravdu je to má oblíbená soutěž, zvláště pokud se jede v pravých zimních podmínkách. Je velice rychlá a to sedí mému stylu jízdy. Možná ještě víc než Finská rallye. Ten pocit, když se hřeby zakusují do ledu a auto letí z jedné rychlé zatáčky do druhé, je skvělý. Možná je to právě to, co mě dělá dobře a umožňuje mi být ve Švédsku tak rychlý.“
Ve Švédsku není příliš mrazivé počasí, což může znamenat, že okolo tratí nebudou tradiční sněhové bariéry. Bude díky tomu obtížnější jet hodně rychle?
“Řekl bych, že bude méně nebezpečné, když budete s autem příliš široký. Myslím si, že problém nebude v absenci sněhových bariér, ale v nedostatku ledu na povrchu tratí, protože se pak budou hroty více opotřebovávat nebo budou dokonce vypadávat. Rychlostní zkoušky budou rozbité, což znamená, že náš styl jízdy nebude moc čistý. Stále můžete jet rychle, ale není to taková zábava.“
Jaké silné stránky musí vůz mít, když chce být ve Švédsku konkurenceschopný?
“Jede se velmi rychle, dlouhými zatáčkami. Auto musí být dobře vyvážené, dobře ovladatelné a musí perfektně reagovat i na sebemenší pohyb volantem. Aby se hřeby zasekávaly do ledu efektivně, potřebujete dobrou trakci. Abyste byli rychlí, je důležité mít výkonný motor.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií