Pětidveřový smart forfour v redakčním testu

Čtyřsedadlový malý, ale prostorný a pohyblivý vůz byl ve vyšší výbavě passsion.

Testovaný model měl úsporný motor 1,3 a pětirychlostní manuální převodovku.


Pětidveřový smart forfour v redakčním testu
Pětidveřový smart forfour v redakčním testu
Pětidveřový smart forfour v redakčním testu
Pětidveřový smart forfour v redakčním testu
Pětidveřový smart forfour v redakčním testu
Pětidveřový smart forfour v redakčním testu


Čtyřsedadlový model má základní rysy modelů smart, kam patří mimo jiné bezpečnostní rám Tridion a dvoubarevné provedení, ale není to již mini auto těžko srovnatelné s ostatními modely a určené pro menší okruh zákazníků. Čtyřsedadlový smart má přes kompaktní vnější rozměry velkorysý vnitřní prostor, takže jak řidič a spolujezdec tak i oba cestující na zadních sedadlech mají dostatek prostoru pro pohodlnou jízdu i na delší cestování. Zavazadlový prostor dobře přístupný má základní objem 268 l, lze ho zvětšit až na 910 l.


Čtyřsedadlový smart je na silnici nepřehlédnutelný svým osobitým designem s dvoubarevným provedením, krátkou členěnou kapotou se čtyřmi samostatnými světlomety, nápadně vystupujícími plastovými blatníky a originálně řešenou zádí se svislými na každé straně třemi kruhovými světly. Čtyřloukoťová aluminiová kola zdůrazňují dynamiku vozu.


Sedadla jsou pohodlná, řidičovo i výškově nastavitelné. Tříramenný kožený volant s dálkovým ovládáním rádia a palubního počítače velmi dobře padne svým tvarováním do ruky. Dobře čitelné sdělovače i umístěné ovládače odpovídají všem ergonomickým požadavkům. Dva velké kruhové sdělovače (rychloměr a otáčkoměr) a nápadné kruhové výdechy klimatizace zdůrazňují sportovní charakter vozu. Volant je výškově nastavitelný. Elektrický posilovač řízení usnadňuje spolu s dobrým rejdem především snadné zaparkování na malý prostor.


Benzínový čtyřválcový motor 1,3 s elektronickým vícebodovým vstřikováním a proměnným časováním ventilů dosahuje maximální výkon 70 kW při 6000 ot/min a nejvyšší hodnotu točivého momentu 125 Nm při 4000 ot/min. Motor je pružný, vzhledem k malé hmotnosti vozu s dobrou akcelerací, využívání jeho vyšších otáček umožňuje sportovní jízdu. K tomu přispívá i vhodně odstupňovaná manuelně řazená pětistupňová převodovka spolu s konstrukčně dobře řešeným podvozkem, který umožňuje projíždět i prudké zatáčky vyššími rychlostmi a dosahovat s vozem vyšších průměrných rychlostí.


Výrobce uvádí maximální rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekund a kombinovanou spotřebu 5,8 l na 100 km. Během testu jsem tuto spotřebu nepřekročil, přestože jsem zkoušel akceleraci vozu, brzdy a dociloval jsem poměrně vysokých cestovních průměrů.


Cena smartu ve výbavě passion s motorem 1,3 a pětirychlostní manuální převodovkou je 458 219 Kč včetně DPH.


Vybavení smartu ve výbavě passion v základní ceně obsažené je opravdu bohaté, pro malé vozy neobvyklé. Obsahuje mimo již uvedené elektrický posilovač řízení, brzdový systém ABS, elektronický stabilizační systém (ESP) s brzdovým asistentem, kotoučové brzdy na všech kolech, airbagy řidiče i spolujezdce, boční airbagy vpředu, elektricky ovládaná přední okna, klimatizaci s automatickou regulací teploty, skleněnou střechu se sluneční clonou, přední mlhovky, individuálně sklopná zadní sedadla s možností dvojitého překlopení při požadavku na maximální úložný prostor, centrální dálkové zamykání s imobilizérem atd.


Seznam příplatkové výbavy obsahuje mnoho položek. Mimo jiné úspornou šestistupňovou automatickou převodovkou softouch plus (16 450 Kč), elektricky ovládanou skleněnou střechu (10 468 Kč), řazení na volantu 10 468 Kč), tempomat (7 477 Kč), smart rádio s CD přehrávačem (13 459 Kč), smart rádio multimedia s DVD navigací (74 771 Kč) atd.


Pro vaši informaci uvádím, že smart lze zakoupit i v nižší výbavě pulse. Z motorů lze zvolit ze třech benzinových motorů 1,1 (55 kW), 1,3 (70 kW) a 1,5 (80 kW) a dvou naftových tříválcových přeplňovaných motorů stejného obsahu 1,5 ale rozdílných výkonů: 50 nebo 70 kW. Základní ceny podle zvoleného motoru a výbavy jsou včetně DPH od 359 000 do 548 219 Kč.


Kombinovaná spotřeba se pohybuje podle zvoleného motoru od 4,4 do 6,1 litru na 100 km. Za zmínku stojí, že smarty vybavené šestistupňovou automatickou převodovkou softouch plus mají spotřebu dokonce nižší než s převodovkou manuální. U této převodovky lze řadit jednotlivé stupně i manuálně lehkým ťuknutím dopředu nebo dozadu na rychlostní páku. Smarty vybavené převodovkou softouch plus samozřejmě nemají spojkový pedál.


Smart je dlouhý 376 cm, široký 165 cm a vysoký 145 cm. Rozvor náprav 250 cm. Provozní hmotnost vozu je pouze 970 kg, celková 1 455 kg.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...