Peugeot před Tureckou rallye (24. – 27. 6. 2004)

Peugeot je připraven zaútočit na všech frontách

Pro Marcuse Grönholma a jeho 307 WRC nebyly poslední dva podniky mistrovství světa v automobilových soutěžích ani zdaleka vydařené. Jeho problémy však jen posílily odhodlání týmu Peugeot Sport bojovat dále o lepší výsledky. Všichni jeho členové již upírají svou pozornost k Turecké rallye. Cíl je zcela jasný – dostat se zpět do boje o titul v šampionátu značek.


Peugeotu se návštěva dvou středomořských soutěží příliš nevydařila. Navzdory velmi dobrému výkonu Harriho Rovanperäho se nepodařilo týmu předvést všechny kvality 307 WRC, i když všichni jsou si jisti, že s tímto vozem lze bojovat o vítězství. Bezprostředně po skončení Kyperské Rally nemohl být pro tým život růžovější. Marcus Grönholm vyhrál a Harri Rovanperä byl pátý. Bohužel, později byly oba jejich vozy diskvalifikovány. V Řecku Marcus odstoupil a opět se mu tak nepodařilo získat ani bod do hodnocení jezdců.


Tyto neúspěchy stojí za současnou pozicí týmu Peugeot v šampionátu značek. Francouzský tým figuruje na průběžné čtvrté pozici a Grönholm s Rovanperäm jsou na čtvrté a sedmé pozici v šampionátu jezdců. Kalendář mistrovství světa ale zahrnuje celkem šestnáct soutěží, z nichž je odjeto zatím pouze šest. Stát se může cokoli a je nanejvýš patrné, že výkony 307 WRC mají stoupající úroveň. “Podle našich výkonů na Kypru a v Řecku, můžeme doufat ve špičkový výsledek i na Turecké Rally. Věřím, že se nám podaří prokázat rychlost a spolehlivost našeho vozu,“ řekl šéf Peugeot Sport Corrado Provera. “Tým má obrovskou vůli získat zpět to, co jsme v dosavadním průběhu šampionátu ztratili – ať již byly příčiny jakékoli. Teď už je to jen na nás. V následujících soutěžích musíme získávat co nejvyšší počet bodů.“


Nejbližší příležitostí k jejich zisku je Turecká Rally, poslední z trojice drsných a horkých šotolinových soutěží. Tato série odstartovala na začátku května a Turecko je mixem tratí, které najdeme v Řecku a na Kypru. Soutěž byla poprvé zahrnuta do kalendáře mistrovství světa v loňském roce, kdy se ale jela v březnu. Letošní letní termín soutěže pravděpodobně zvýší náročnost díky vysokým teplotám. Tratě jsou situovány do hor, které se vztyčují nad městem Antalya.


Velmi natěšený je do Turecka Marcus Grönholm. “Poslední dvě soutěže pro mě byly jako noční můra,“ připouští dvojnásobný světový šampión. “Bezprostředně po dojetí do cíle Kyperské rally jsem byl ve vedení šampionátu jezdců, ale po diskvalifikaci jsem spadl až na místo čtvrté. To opravdu nebyl příjemný zážitek! Z výpadku v Řecku pak mohu obviňovat jen sám sebe. Příčinou havárie byla pravděpodobně má horlivost získat ztracené body v šampionátu co nejrychleji zpět.“


Navzdory tomu, že jeho týmový kolega v Řecku odstoupil, Harri Rovanperä předvedl excelentní výkon a před Tureckou Rally se cítí velmi sebejistý a motivovaný. Fin si ale dobře uvědomuje, že místní soutěž patří k velmi obtížným podnikům. “V přípravách na Turecko jsme pracovali velmi tvrdě. Naše nedávné výsledky ukazují vývoj, jaký jsme v posledních týdnech udělali. Jsem si jistý, že můžeme dosáhnout velmi dobrého výsledku, ale očekáváme náročnou soutěž. Na rozdíl od loňska tu budou panovat extrémně vysoké teploty a bude obtížné jim čelit. Musíme být silní a koncentrovaní po celé tři dny,“ varuje Harri.

Harri chce v Turecku vyhrát


Díky skvělému třetímu místu v Řecku, překonal Harri Rovanperä smůlu, která ho provázela v posledních letošních soutěžích. Když konečně znovu objevil radost z úspěšného boje až do konce soutěže, očekává, že bude v kvalitních výsledcích pokračovat.

Co Vám blesklo hlavou jako první, když jste se vrátil na stupně vítězů v soutěži mistrovství světa?


“První co mě napadlo, byla lítost, že se mi nepodařilo pro Peugeot vybojovat ještě více bodů. Od druhého místa jsem byl opravdu jen kousek. Bohužel, poslední den jsem měl problémy se stabilizátorem a to negativně ovlivňovalo ovládání vozu. Opravdu jsem vzhledem k okolnostem nemohl zajet lepší výsledek, ale vím, že 307 WRC má potenciál vítězit. Ani tyto menší problémy mi ale v té chvíli nemohly zkazit náladu. Na stupních vítězů jsem se cítil báječně. Bylo to něco, co jsem již pěknou chvíli nezažil a výsledek v Řecku pro mě znamenal obrovskou úlevu po období, kdy se mi nedařilo zajet dobrý výsledek.“

Jak jste prožíval dobu, kdy se nedařilo?


“Život není vždy lehký. Týmy a jezdci občas procházejí neplodným obdobím, kdy úspěchy nepřicházejí a člověk o sobě začne pochybovat. Jste nervózní a z toho pramení zbytečné chyby. Často je vše jen otázkou smůly, která se vás drží i delší období. Na úrovni mistrovství světa se jede velmi rychle a každý jezdec si zažije pár krizových momentů, kdy je jen otázkou štěstí, jakým směrem se vůz vydá. Vícekrát se stane, že dojde jen ke zvýšení hladiny adrenalinu a pilot krizovou situaci ustojí, ale někdy to dopadne i hůře. Když se na vás ale smůla přilepí, trvá to někdy i několik soutěží. To pak člověk začíná přemýšlet o tom, jak to s ním jde z kopce. Asi je normální, že jsme vždy hodnoceni podle posledních dvou tří soutěží. Teď se ale zdá, že trend se pro nás obrací k lepšímu a naše nedávné výsledky jsou pro budoucnost docela povzbuzující.“

Změnil jste nějak svůj přístup k soutěžím?


“Moc ne. Neplodné období je trochu jako virus. Neexistuje proti tomu žádná obrana, musíte jen sedět a čekat až pomine. V hloubi duše jsem nikdy nepochyboval o své rychlosti a schopnostech. Abych si udržel svou současnou formu, velmi pracuji na udržení koncentrace a fyzické kondice. Co se týče mentální stránky, u Peugeotu se nikdo nikdy nevzdává, ať už se stane cokoli. Je to v pozitivním slova smyslu nakažlivé a také já z toho těžím. Tento rok pro mě začal dobře, hlavně díky tomu, že jsem byl znovu povolán k týmu. Mám to tu velmi rád a cítím se tu velmi dobře. Všichni jsou přátelští a drží při sobě. Tým je také velmi erudovaný a schopný připravit vám vůz tak, že můžete bojovat o přední příčky.“

Začátek sezóny pro Vás ale nebyl rozhodně lehký….


“Pokud tým nasazuje nový vůz, je to normální. Minulý rok každý velmi tvrdě pracoval, aby byla 307 WRC připravena. Nic ale nenahradí vlastní soutěž. Kvalitu vozu můžete posoudit až poté, co se zapojí do ostrého boje. Teprve tam se objeví spousta problémů, které není možné při testování zjistit. Rychlé řešení nových problémů ale umožňuje týmu připravit vůz pro boj ve špičce v krátkém čase. Vývoj 307 WRC teprve začal, ale už teď je spolehlivá a má potenciál vítězit.“

Kde je podle Vašeho názoru největší prostor pro vylepšení vozu?


“Určitě budeme muset ještě zapracovat na tlumičích a na diferenciálech. Řecko znamenalo krok vpřed, ale stále máme na voze co vylepšovat, zvláště v uskákaných pasážích. Naši inženýři na tom stále pracují a jsem si jistý, že se jim povede vůz vylepšit. Marcus byl na Kypru nejrychlejším pilotem a také v průběhu Akropolis Rally jsme byli ve skupině jezdců, kteří bojovali o vítězství. Jsem přesvědčen, že 307 WRC se ho brzy znovu dočká.“

A co Váš cíl pro Tureckou Rally?


“Minulý rok byla místní soutěž do kalendáře mistrovství světa zahrnuta vůbec poprvé. Byla velmi obtížná, jelikož silné deště tratě rychlostních zkoušek dost poničily. Jízda v blátivých podmínkách vyžadovala jemné zacházení s vozem. Letos se soutěž koná v létě a určitě bude zcela odlišná. Rychlostní zkoušky jsou téměř stejné, ale tratě budou sušší a hladší. Jízda bude jistě zajímavější než loni. Je to skoro jako když jedeme na úplně novou soutěž. Podle mě byli loni pořadatelé obětí špatného počasí, ale prali se s překážkami statečně a letos by soutěž mohla být velmi úspěšná. Já i Risto uděláme všechno proto, abychom v cíli znovu bouchali šampaňské. V Řecku jsme nalezli cestu na stupně vítězů, ale naším cílem je stát ještě o dvě místa výše ….“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...