Věk osobních automobilů se zvyšuje, struktura dovozů ojetin se zhoršuje.
V České republice bylo za leden až duben 2015
– vyřazeno celkem 58 258 ks osobních automobilů, z toho bylo 38 570 trvale zrušeno a 19 688 exportováno. Počet v ČR trvale vyřazovaných osobních automobilů vykazuje klesající tendenci. Zatímco v roce 2012 bylo za leden až duben trvale zrušeno 47 463 osobních aut, za stejné období tohoto roku to bylo o 18,7 % méně. Na druhé straně export ojetých osobních automobilů vzrostl ve srovnání stejných období 2015 / 2012 o 159,8 %.
Uvedený trend ve vyřazování osobních automobilů má negativní dopad zejména na zpracovatele autovraků, jejichž kapacity jsou připraveny na mnohem vyšší počty vozidel určených k ekologické likvidaci. U smluvních partnerů oficiálních dovozců a výrobců přitom v roce 2014 skončilo jen necelých 10 % trvale zrušených osobních automobilů a malých užitkových vozidel.
Celkové počty vyřazených vozidel (= trvale zrušené + exportované)
– jsou z pohledu obměny vozového parku stále nízké. Nejvyšší roční počet vyřazených vozidel (osobních + malých užitkových) byl zaznamenán v roce 2009 – celkem 263 043 ks, z toho 249 151 ks trvale zrušeno (239 712 osobních a 9 439 malých užitkových) a 13 892 ks bylo exportováno (12 041 osobních a 1 851 malých užitkových). Mezi roky 2009 a 2008 byl současně zaznamenán dosud poslední pokles průměrného věku osobních automobilů v ČR (z 13,82 roku k 31. 12. 2008 na 13,65 roku k 31. 12. 2009). Nutno podotknout, že v roce 2009 došlo k zavedení poplatků za registraci a první přeregistraci ojetých vozidel neplnících zákonem dané emisní normy (EURO 2 a nižší) a současně probíhala kampaň kanceláře pojistitelů. Od roku 2009 se pak průměrný věk vozového parku osobních automobilů každoročně zvyšoval.
Je možno konstatovat, že efekt opatření zavedených v roce 2009 působil po dobu cca 2 až 3 let. Obdobně tomu bylo i po roce 2000 (přechod na povinné smluvní pojištění), kdy rovněž došlo k trvalému vyřazení značného počtu vozidel a tím i snížení průměrného stáří vozového parku osobních automobilů. Z výše uvedeného nepřímo vyplývá, že rozhodující vliv na snížení průměrného stáří vozového parku má vyřazování starých vozidel z provozu.
Připočteme-li k výše uvedenému
– ještě trvale se zhoršující věkovou strukturu dovážených osobních automobilů, pak je logické, že se průměrné stáří vozidel na českých silnicích stále zvyšuje.
Tento negativní trend pokračuje i v roce 2015. Za leden až duben tohoto roku se oproti stejnému období roku 2014 zvýšil dovoz ojetých osobních automobilů ve věku nad 15 let o více než 82 %.
(Zpracováno dle statistik SDA.)
Tisková informace č. 10/2015 z 26. května 2015
Sdružení automobilového průmyslu, Opletalova 55, 110 00 Praha 1
Ing. Antonín Šípek, e-mail: sapsip@autosap.cz, www.autosap.cz
———————————————————————————————————–
Do Sdružení automobilového průmyslu je nyní zapojeno
– 148 subjektů (výrobců vozidel, jejich skupin, dílů a příslušenství a dalších firem, majících přímou vazbu na autoprůmysl České republiky). AutoSAP je aktivním členem Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a dalších organizací. V zahraničí prosazuje zájmy svých členů v mezinárodních organizacích ACEA, ACEM a ODETTE. Členské firmy AutoSAP vytvářejí přes 20 % průmyslové výroby a exportu ČR a přímo zaměstnávají více než 114 000 osob.