Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 7: Zimní rizika.

Aral připravil seriál o nebezpečích, které na řidiče čekají v zimě. Budeme jej uvádět každý den po celý tento týden. Dnešní je úvodem k pětidílnému cyklu.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! - Téma 7: Zimní rizika.

Zima nepatří mezi roční období, které by motoristé zrovna milovali. Silnice v těchto měsících nabízejí rozmanitou škálu povrchů od ledového zrcadla, přes uježděný sníh, až po břečku a bláto. K tomu se ještě přidávají velmi krátké dny, snížená viditelnost a dopravní zácpy při cestách z hor.

Střídání ročních období je zákonem, který znají už malé děti, přesto mnohé dospělé řidiče příchod zimy stále překvapuje. „Každý rok když začne sněžit, pozorujeme prudké zvýšení počtu nehod. To je vždy obrovský nárůst nehodovosti, řádově na dvoj- i trojnásobek obvyklé nehodovosti,“ říká mluvčí semilské policie Soňa Šídová.


Jaké jsou příčiny zvýšené nehodovosti v zimě? Na prvním místě je samozřejmě stav vozovky. Brzdná dráha je na sněhu nebo ledu několikanásobná oproti suché vozovce a vozidlo je hůře ovladatelné. Pokročilé elektronické systémy ve voze jako ABS nebo ESP pomáhají řidičům zvládat těžké situace, ale fyzikální zákony platí pro každého. Přiměřená rychlost, dostatečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a správná řidičská technika jsou na zimní silnice to nejlepší.


Každoročně se opakují stížnosti řidičů na práci silničářů. „Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 km silnic a k dispozici pouze 110 mechanismů (aut, sypačů, pluhů, ale i traktorů nebo fréz…). Zákon stanovuje priority údržby silnic. První na řadu přicházejí komunikace 1. třídy, většina 2. tříd, ale i místní komunikace, např. k nemocnici, hasičům atd. Je prostě evidentní, že na méně důležitější komunikace se dostane později,“ objasňuje Petr Erban, ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje.


Nepřítelem silničářů je zastaralá technika a nedostatek náhradních dílů, ale za mnoho problémů si mohou sami řidiči. V lyžařských střediscích chtějí ušetřit za placené parkoviště, parkují po stranách už tak úzkých cest a zablokují silničářům průjezd. Na zimu jsou lépe připraveni obyvatelé horských oblastí, které sníh nepřekvapí. „Mají lepší technickou výbavu, protože často vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, vozí řetězy a umějí je nasadit. Lidé z měst jsou někdy hrozně „naivní“ a přitom umínění, přesvědčeni, že jim nemůže vzniknout žádná komplikace a pak se stávají zárodky velkých problémů,“ podotýká Petr Erban.


Zima však přináší další rizika, která si už uvědomujeme mnohem méně. Zasněžená horská krajina je sice romantická, ale velká bílá plocha, zvláště za slunečného počasí, odráží mnohem více světla a při delší jízdě zasněženou krajinou je proto třeba počítat s vyšší únavou zraku a horší adaptací vidění na tmavších úsecích trasy nebo po setmění.


Jízda v zimních měsících nutí řidiče používat v automobilu topení. Teplo ve voze přispívá k větší únavě, ospalosti a malátnosti. Proto je vhodné občas zastavit a projít se na vzduchu, nebo alespoň otevřít okénko.


Stav vozu a zejména kvalita pneumatik jsou kapitolou samu pro sebe. „Zimní pneumatiky jsou absolutní nezbytností. Řidiči nemohou blokovat ostatní jen kvůli tomu, že nejsou schopni včas vyměnit obutí. Letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu. Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu,“ vysvětluje Miloslav Pořádek z Ústavu silniční a městské dopravy. „Nejhorší jsou řidiči, kteří v zájmu jakési úspory dávají třeba jen dvě zimní gumy na přední hnací kola a vzadu nechávají letní – takové auto je strašně záludné, snad horší, než auto jenom na letních gumách,“ doplňuje policistka Soňa Šídová.


Náležitou pozornost je třeba věnovat přepravě lyží. Nejméně vhodné je přepravovat lyže v kabině vozu. V případě nehody se volně poletující lyže a hole mohou stát vražedným nástrojem. Jediný spolehlivým způsobem přepravy je atestovaný a správně namontovaný střešní nosič. „Určité nebezpečí vzniká u magnetických typů nosičů. Málokdo takový nosič na horách nechá na střeše, aby ho někdo neukradl. Střecha namrzne a při cestě zpět je magnetická síla kvůli námraze menší a při vysoké rychlosti nebo nárazu se může uvolnit nebo odlétnout,“ upozorňuje Petr Šedivý z ÚSMD.


Víte že:

  • pro jízdu na sněhu hustíme pneumatiky o cca 0,2 baru více než v létě?
  • v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud nejsou kola zablokována?
  • při vyjetí z hlavní, obvykle posypané silnice, se můžete dostat na vedlejší, která obvykle bývá daleko hůře ošetřena?
  • náledí se nejčastěji vytváří na mostech, ve vyjetých podélných stopách a v lese?
  • v zimě se doporučuje udržovat odstup větší, než na suché vozovce, minimálně tolik metrů, kolik činí polovina vaší rychlosti v km? Každý metr odstupu navíc, zvyšuje vaši bezpečnost.
  • malé průzory v čelním skle nejsou pro bezpečný výhled z vozu zdaleka dostačující? Obětujte minutu navíc a odstraňte sníh nebo námrazu ze všech oken po celé jejich ploše.

Zítra v úterý 13. ledna: 2. díl – Rozhovor s Petrem Erbanem, ředitelem Krajské správy silnic Libereckého kraje.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....