Znovuzrození sportovních aktivit odstartovala v 60. letech Octavia, která slavila úspěchy v řadě mezinárodních soutěží včetně Rallye Monte Carlo. Tento model vystřídala „tisícovka“, na kterou navázaly upravené vozy řady 100, 110 a 120. Vyvrcholením byly prototypy dvoumístného kupé Š 180 RS a 200 RS. Jako základ posloužila upravená karosérie kupátka, která byla snížena o 150 mm, ale také o 60 mm rozšířena a 155 mm zkrácena. Přední víko a střecha byly z hliníku a kapota motoru z laminátu. Vývojový řadový čtyřválec OHC (objem 1771 ccm – 113 kW/153 k, 183 N.m nebo 1997 ccm – 120 kW/163 k a 210 N.m) byl uložen za zadní poháněnou nápravou. Motor oddělovala suchá jednokotoučová spojka. Při hmotnosti 805 kg dosahovala silnější verze přes 200 km/h.
V té době přišla na svět také Škoda 130 RS, jeden z nejúspěšnějších soutěžních automobilů. Její slávu šířili po Evropě nejen soutěžáci Blahna, Kvaizar, Zapadlo, Šedivý či Haugland, ale i vrchaři Doležal a Charouz, autokrosař Kačírek nebo okruhové hvězdy Vojtěch, Enge, Šenkýř, kteří také v roce 1981 vybojovali pro značku evropský titul na okruzích. Za všechny úspěchy připomeňme např. 12 místo z Rallye Monte Carlo 77, dvě osmá a deváté místo z Akropolis 79, 81 a 78 anebo 16. příčku z RAC 76.
Řadový vodou chlazený čtyřválec OHV s třikrát uloženým klikovým hřídelem, s dvěma dvojitými karburátory Weber a suchou klikovou skříní disponoval při objemu 1289 ccm výkonem od 88 kW/120 k (u prvních verzí) až 103 kW (140 k)/8500 min-1 a točivý momentem 137 N.m/5000 min-1. Za základ vozu (rychlost 145 až 210 km/h dle převodů) posloužil opět skelet kupé 110 R, ke kterému byly přišroubovány široké, do stran vytažené blatníky ze skelného laminátu, laminátová zadní kapota a z hliníkových plechů vyrobená přední kapota, dveře a střecha. Čtyřstupňovou převodovku nahradila později pětistupňová.
Na ni navázal pak model 130 LR skupiny B. V 70. letech vyvinuli škodováci pro okruhy a vrchy dva spidery, z nichž se dochoval pouze starší model „720“. Speciál vycházel ze skeletu modelu 110, u něhož došlo ke zvýšení prahů a snížení podběhů. Ze série pocházela i přední náprava. Spider poháněl před zadní nápravou uložený a otočený celohliníkový čtyřválec (objem 1500 ccm, výkon 110 kW/150k), který při hmotnosti 630 kg zajišťoval rychlost 220 km/h. Úpravu doznala rovněž pětistupňová převodovka z Tatry 603. V letech 1972 až 74 s ním vybojoval Jaroslav Bobek několik titulů mistra republiky.
V roce 1975 vznikl nejkrásnější spider „733“, postavený v Mladé Boleslavi ve spolupráci s Aero Vodochody, ÚVMV a Výzkumným a zkušební leteckým ústavem. Vzadu přivařená příhradová konstrukce nesla čtyřdobý dvoulitrový celohliníkový čtyřválec 2xOHC o výkonu 132 kW/180 k, se čtyřmi ventily na válec, vstřikováním paliva a pětistupňovou převodovku Hewland. Spider řízený Jaroslavem Bobkem zrychlil z klidu na 100 km/h za 4 až 5 sekund. O jeho zničení se postaral v Hlásné Třebáni jezdec Syřiště, když v cíli závodu do vrchu couval v okamžiku, kdy přijížděl J. Bobek.
Na přelomu 80. a 90. let došlo ve škodovce k zásadnímu zlomu. S příchodem Favorita se vše „přestěhovalo“ dopředu, na rozdíl od dřívějších koncepcí s motorem vzadu a poháněnými zadními koly. v letech 1992 až 1994 začal Favorit řízený Pavlem Siberou a Emilem Trinerem dobývat světové soutěže. V roce 1993 zvítězila Škoda Favorit ve Světovém poháru FIA dvoulitrových automobilů s jednou poháněnou nápravou. V následujících třech letech (1995 až 97) přiváželi jezdci úspěchy ze světa s Felicií Kit Car 1.3 a 1.6, kterou dovedl mj. Stig Blomqvist na třetím místě ve slavné RAC rallye 96, tehdy se však soutěž nezapočítávala do MS „velkých automobilů“.
Ještě než se vrátíme do současnosti, a ke Škodě Octavii WRC, tak si možná už jen málokdo vzpomene, že ani přeplňovaný motor či pohon všech kol není u vozů Škoda zas takovou novinkou, i když byly někdy vyrobeny v soukromých dílnách. Sama továrna vyzkoušela v roce 1983 soutěžní prototyp Škoda 120 Turbo, jejíž motor o objemu 1140 ccm dosahoval s turbodmychadlem výkonu 110 kW (150 k). Ovšem mnohem dříve, v roce 1975 předvedl Bořivoj Kořínek ve svém voze Škoda 2000 MI Turbo uprostřed uložený čtyřválec o objemu 1771 ccm (výkon 175 kW/238 k) přeplňovaný turbodmychadlem.
V roce 1998 vyjela na tratě světových rallye Škoda Octavie WRC s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol, která má všechny teoretické předpoklady k tomu, aby jednou mohla snad i bojovat o absolutní vítězství. A pokud ne, tak už jen účast mezi absolutní špičkou je ohromný úspěch, na který marně čekalo mnoho generací.