Výročí vzácného vozu Škoda-Hispano Suiza

Desátého května 1926 byl prvnímu československému prezidentovi T.G. Masarykovi předán luxusní vůz Škoda – Hispano Suiza 25/100 ks.

Luxusní automobil Hispano Suiza 25/100 ks vyráběla Plzeňská strojírna Škoda. Jedná se o první typ vozu, který vyráběly Plzeňské strojírny Škoda ve spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou Laurin & Klement a který již neměl na kapotě znak firmy L&K.


Výročí vzácného vozu Škoda-Hispano Suiza

O fúzi s mladoboleslavskou automobilkou jednala plzeňská Škoda už od začátku roku 1925. Škoda Plzeň, ve své době největší zbrojovka tehdejší Rakousko-uherské monarchie, hledala po první světové válce nový sortiment, který by v nově vzniklém Československu nahradil stávající zbrojní produkci. A právě nové pole pro svou činnost viděli plzeňští škodováci v automobilové technice. Výsledkem byla fúze s mladoboleslavskou firmou Laurin & Klement.

Výroba vozidel se ve strojírně Škoda Plzeň rozeběhla už počátkem 20. let. Zpočátku se jednalo o těžkou techniku – pancéřové vozy a tažné traktory. Výroba osobních vozů na základě licence zakoupené od francouzské firmy Hispano Suiza začala v roce 1924. Protože plzeňská firma neměla vlastní karosárnu, konečný vzhled vozu dotvářely přední karosářské firmy jako byly například Brožík a Jech, ale později samozřejmě také mladoboleslavská automobilka, kde bylo karosováno 29 těchto luxusních vozů.


Do roku 1929, vznikla pouhá stovka těchto limuzín. O tom, že se vůz vymykal dobovým měřítkům, svědčila i jeho cena, která se pohybovala od 190 do 230 tisíc Kč. Malý vůz Škoda 422 stál v té době 38 tisíc a za velký sedan Škoda 860 zákazník zaplatil zhruba 120 až 140 tisíc korun. Výrobce ovšem v dobových propagačních materiálech podotýkal, až auto není drahé, ale že jde o vůz „přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů“, zkrátka „rychlý, tichý, pohodlný, perfektní“.


Vzhledem k tomu, že každý vůz Škoda – Hispano Suiza byl více méně originálem zhotoveným podle přání zákazníka, o jeho velikosti vypovídá pouze rozvor (3690 mm) a rozchod (1450 mm) případně také hmotnost – podle provedení až 2700 kg. Přesto vůz dokázal vyvinout rychlost až 120 a 140 km/h, při spotřebě „pouhých“ 18 až 25 litrů na sto kilometrů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....