VW Lupo GTI: rychlík z Wolfsburgu

Před čtvrt stoletím debutoval na trhu první VW Golf označený jako GTI, poté následovalo Polo GTI a nyní zdobí magickou zkratku VW Lupo.

VW Lupo GTI: rychlík z Wolfsburgu

Už na pohled vypadá sportovní VW Lupo GTI pořádně dravě. Velká patnáctipalcová kola, rozšířené blatníky, boční prahy, zaoblené nárazníky s třemi vstupy přívodu vzduchu podtrhují dynamický výraz přední části, přičemž zádi dominují střešní spoiler a zdvojená výfuková koncovka.

Verze GTI prošla také pořádnou odtučňovací kůrou, blatníky, dveře a kapota motoru jsou jako u „litrového“ Lupa z hliníku. Tím se hmotnost podařilo snížit na 978 kg. Naproti tomu na výbavě se nešetřilo – systémy ABS i ESP, elektricky ovládaná okna i zrcátka, xenonové světlomety. Pouze boční airbagy jsou na přání.


VW Lupo GTI: rychlík z Wolfsburgu

Sportovnímu charakteru je přizpůsoben rovněž interiér – červené bezpečnostní pásy, výškově stavitelné sportovní sedadlo vpředu a chromované rámečky rychloměru, otáčkoměru a analogových hodin. Křiklavý interiér se nemusí líbit každému, což však v žádném případě neplatí o zážehovém čtyřválci 1.6 16V, který má výkon 92 kW (125 k) při 6500 otáčkách za minutu. Při 3000 ot./min dosahuje největšího točivého momentu 152 N.m. S novou pětistupňovou sportovní převodovkou zvládne sprint na 100 km/h za 8,3 sekundy a největší rychlost končí na 205 km/h. Kupodivu i s těmito hodnotami se kombinovaná spotřeba pohybuje kolem sedmi litrů.

Stejně jako pohonná jednotka přesvědčuje o svých kvalitách také skvělý podvozek s tvrdším pérováním, ale ne zas tak tvrdým, aby tím utrpěla komfortní jízda. S přesným posilovačem řízení přímo „prahne“ po silnicích plných zatáček.


Se závodní verzí VW Lupo už čtvrtou sezonu soutěží mladí adepti automobilového sportu ve věku 17 až 24 let v seriálu ADAC VW Lupo Cup, který pro ně pořádá přímo automobilka VW. Tyto vozy mají stejný výkon 92 kW, přičemž točivý moment dosahuje hodnoty 140 N.m. Vzhledem k tomu, že jde o zcela identické vozy, připravované a provozované firmou Abt Motorsport, a jezdce, kteří mají zkušenosti nanejvýš s motokárami, tak jde o ideální řidičskou průpravu nastupující závodnické generace.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...