Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Motor obsahu 2,0 litru o výkonu 85 kW je nejvýkonnější ze sedmi druhů motorů dodávaných ve Škodě Fabií.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Jako hlavní cíl redakčního testu Fabie s nejvýkonnějším benzinovým motorem 85 kW jsem si stanovil ověření, zda jízdní vlastnosti podvozku umožní využít v plném rozsahu výkon tohoto motoru a zda spotřeba nebude neúměrně vyšší oproti ostatním motorům menšího objemu a nižšího výkonu, které jsou v nabídce do Fabie.

Benzinový osmiventilový čtyřválcový motor s rozvodem OHC o objemu 2 litry (přesně 1 984 ccm) dosahuje nejvyšší výkon 85 kW (115 k) při 5 400 ot/min. Maximální točivý moment 170 Nm dosahuje již při poměrně nízkých otáčkách 2 400 ot/min. Motor má elektronické vícebodové přímé vstřikování paliva a bezdotykové elektronické zapalování řízené mikroprocesorem. S tímto motorem uvádí výrobce maximální rychlost Fabie 195 km/h a dosažení rychlosti 100 km/h za 9,9 sekundy. Uvedený motor plní v plném rozsahu emisní požadavky EU 4.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Výkon a maximální točivý moment dosahovaný již při nízkých otáčkách mně umožnil plně sportovní jízdu s tímto vozem. Motor reagoval bez prodlevu na přidání plynu a vůz z nízkých otáček i na pátý rychlostní stupeň zhruba od 2 100 ot/min velmi dobře akceleroval, takže umožňoval rychlé předjíždění i bez nutnosti podřazení na nižší rychlostní stupeň. Svým sytým, souvislým hlubším zvukem mi motor stále znovu připomínal, že si s tímto motorem mohu dovolit sportovní jízdu. Přitom je motor velmi dobře odhlučněn, hladina hluku uvnitř vozu je nízká, a to i při vyšších otáčkách. Myslím, že výkon motoru je vzhledem k váze vozu naddimenzován, ale pokud řidič rád jezdí sportovně anebo má rád rezervu výkonu pro bezpečné předjíždění a bezpečnou jízdu vůbec, pak jistě, pokud mu dovolí jeho finanční situace, a zvolí si Fabii s tímto motorem, bude rozhodně spokojen a bude si moci požitek z jízdy náležitě vychutnat.

Je samozřejmé, že bez odpovídající konstrukce podvozku by výkon motoru nebylo možné využít. Technicky vyspělá konstrukce podvozku plně odpovídající silnému motoru mi umožnila bezpečné a rychlé projetí i prudkých zatáček, v kterých vůz spolehlivě držel svou stopu a choval se neutrálně. A to i za špatného deštivého počasí, které bylo v době testování vozu. Sportovní a přitom bezpečnou jízdu mně umožnil i brzdový systém s ABS+EDS/ASR, který je dodáván s tímto motorem již v základní výbavě. K bezpečné jízdě a dobrému vedení vozu přispívá též elektrohydraulický posilovač řízení, který reaguje na poloměr zatáčky a rychlost vozu a s ohledem na tyto skutečnosti a jejich okamžité vyhodnocení vytváří elektromotorek odpovídající tlak v posilovači. Přínosem tohoto systému posilovače je i to, že při přímé jízdě je elektromotorek v nečinnosti. Myslím, že mnozí kritici Fabie nedocenili vyspělou konstrukci jejího podvozku, který ve srovnání s oblíbenou Felicií je nesrovnatelně na podstatně vyšší úrovni a svou úrovní předstihuje i řadu nových modelů osobních automobilů ostatních výrobců.


Někteří kritici uvádějí skutečnost, že ve srovnání s Felicií má Fabie vyšší celkovou hmotnost – již v předchozích svých článcích o Fabii jsem zdůrazňoval, že vyšší váha Fabie oproti Felicii je důsledkem podstatně vyšší tuhosti karoserie a dalších bezpečnostních prvků, čímž právě Fabie dosahuje podstatně bezpečnější úrovně než Felicie.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Je samozřejmé, že výše spotřeby u výkonného benzinového dvoulitrového motoru je vyšší než u ostatních čtyř benzinových motorů v nabídce pro Fabii. Zatímco v testu s motorem 1,4 s výkonem 50 kW jsem dosáhl průměrnou spotřebu těšně pod 7 litrů na 100 km, pak průměrná spotřeba těsně pod 8 litrů na 100 km, kterou jsem dosáhl s Fabií s motorem 2,0 s výkonem 85 kW, se mi nejeví jako nadměrná. A přitom jsem uvedenou průměrnou spotřebu dosáhl při sportovní svižné jízdě, avšak ponejvíce obsazenou pouze dvěma osobami bez zavazadel. V testu, tak jako obvykle, jsem zhruba třetinu ujel po městě, třetinu po dálnici a zbývající třetinu kilometrů po ostatních silnicích mimo město.

Fabie s uvedeným motorem 2,0 se dodává pouze ve výbavě Elegance za cenu 469 900 Kč. V uvedené základní ceně je obsažena bohatá výbava – mimo jiné airbag řidiče i spolujezdce, nastavitelný volant ve dvou osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, posilovač brzd, brzdový systém s ABS + EDS/ASR, elektricky ovládaná přední i zadní boční okna a elektricky synchronně ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, palubní počítač, automatickou klimatizaci s chlazením schránek v přístrojové desce, kola z lehkých slitin, dálkové ovládání centrálního zamykání s bezpečnostním systémem a řadu dalších položek zpříjemňujících řízení a cestování a zvyšujících bezpečnost jízdy.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu
Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu
Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...