V pořadí desátým podnikem mistrovství světa bude ve dnech 8. až 10.září 28.ročník Rallye Kypr se střediskem v Limassolu. Na 1230 km dlouhou trať s 23 kamenitými zkouškami (348 km) se vydá šest továrních týmů v obvyklých sestavách. Na startu se neobjeví pouze Hyundai, ze soukromníků bude upřena pozornost opět na skvělého Estonce Markko Martina (Toyota Corolla WRC), Japonce Toshihiru Araie (Subaru Impreza WRC) či Poláka Krzystofa Holowczyce (Subaru). Z domácích nepříliš známých jezdců se největší šance na dobré umístění dávají Tsouloftasovi a Thomovi s vozy Mitsubishi Lancer.
V posledních dvou letech se na Kypru dařilo vozům Škoda Octavia Kit Car, když Triner i Sibera vyhráli Formuli 2 a celkově skončili na druhém, resp.pátém místě. Tým Škoda Motorsport je také jediným továrním týmem, který na Kypru už startoval v rámci evropského šampionátu. Mezi vítězi posledních šesti ročníků najdeme, z jezdců startující i letos, „Bagheeru“, Schwarze a Holowczyce.
Před startem bude homologována nová specifikace vozu Škoda Octavia WRC, jejíž všechny nové prvky testovali na řeckých cestách, hodně podobným kyperským, Armin Schwarz a Luis Climent. Jejich dojmy i názory Stig Blomqvista, který při zkoušení nových podvozkových prvků asistoval, byly pozitivní. A jak vidí premiéru druhé evoluce Škody Octavia Němec Armin Schwarz?
Kyperskou rallye jste v roce 1996 vyhrál…
A.Sch.: Na vítězství si pamatuji velmi dobře. Pokud ale vím, některé zkoušky byly letos změněny. Zatáčkovité a kamenité vložky mají být nahrazeny rychlejšími erzetami, což jsem přivítal, neboť pomalé sekce mi neseděly. Na Kypru se také hodně práší, a i přes tříminutové intervaly mezi auty, existují místa, kde bude viditelnost špatná. Navíc zde takřka nefouká, což způsobuje problém s prachem a pískem. Lze předpokládat, že všechny týmy budou mít potíže s chlazením motoru.
Škoda Motorsport má pověst, že dokáže postavit silné a odolné auto. Spolehlivost a stabilita Octávie WRC napomohla získat body na Safari i Akropolis. Lze tyto úspěchy zopakovat i na Kypru?
A.Sch.: Teoreticky by kyperské podmínky měly nahrávat tradičním výhodám vozů Škoda. Pokud, podobně jako v Africe a Řecku, pojedeme rozumně a nová homologace bude fungovat bez větších problémů, šance na další úspěch jsou velmi reálné.
Můžete říct k homologaci a testování něco bližšího?
A.Sch.: S výsledky testování jsem spokojen. Nejvíce jsou znát změny na motoru, který je díky novému turbodmychadlu Garrett, elektronice a výfukovému potrubí, ale také lepšímu chlazení, silnější a pružnější. Zlepšil se také průběh točivého momentu v nižších otáčkách. I když se charakteristika motoru a jeho chlazení hodně zlepšily, stále existuje prostor pro další vývoj. Hodně jsme pracovali na nastavení podvozku, zkoušela se např. nová pera a tlumiče. Změny na přední kapotě a předním nárazníku s více otvory pro proudění vzduchu zefektivňují chlazení motoru a zvýší i výkon. Nová Octavia presentuje hodně pozitivních změn.
Evoluční Škoda Octavia WRC disponuje novým turbodmychadlem a výfukovým systémem a také kratší elektrickou kabeláží pod kapotou. Převodovka má nyní upravené převodové stupně, které by měly lépe vyhovovat celkovému výkonu a průběhu točivého momentu. Uvnitř vozu se pozměnilo umístění několika částí jako je rezerva, nádržka na vodu, hasicí přístroj. Byly přemístěny více do středu podvozku, aby se zlepšila celková rovnováha a stabilita vozu. Výsledkem testování ve vzduchovém tunelu jsou větší otvory na předním nárazníku, přídi a kapotě, které by měly zaručit lepší průchod vzduchu.