Veteránská Zbraslav v sobotu

V sobotu 9.září se Zbraslav opět zaplní příznivci a majiteli historických vozidel při vzpomínkové jízdě jednoho z nejstarších závodů do vrchu Zbraslav – Jíloviště.

Zbraslav – Jíloviště, jeden z nejstarších automobilových a motocyklových závodů na světě, se jel poprvé v roce 1908 u příležitosti Pražského autosalonu. Tehdy se na Zbraslavské náměstí sjelo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Necelých šest kilometrů serpentin s průměrným stoupáním 3,5 procenta a maximálním devět procent projel nejrychleji Němec Joerns s osmilitrovým Oplem. Na prašné cestě dosáhl průměru 86 km/h.


Veteránská Zbraslav v sobotu

Pro malý zájem se repríza opakovala až v roce 1911 a přinesla úspěch automobilům Laurin & Klement, když ing. Otto Hieronymus překonal Joernsův čas o deset sekund. Největšího rozkvětu se ale dočkal slavný závod v třicátých letech, kdy byl součástí evropského šampionátu. Na souboj dvou tehdejších nejlepších vrchařů Hanse Stucka a Rudolfa Caraccioly se chodily dívat desetitisíce diváků. V roce 1930, kdy Stuck s Mercedesem zopakoval své prvenství z předchozího roku jich dorazilo z hlavního města autobusy, auty, vlakem, na kolech a parníky dobrých sto tisíc!

V posledním čtrnáctém ročníku, který se jel 31. května 1931, startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL (7,1 litru, 221 kW) vyrobeným v šesti kusech. Na slavného „Caratsche“ však nestačil. Jedenáct setin sekundy rozhodlo o vítězství Caraccioly, jehož rekord 2.42,7 min (průměr 123,8 km/h) nebyl už nikdy překonán. Čtvrté místo si tehdy mezi jezdci zvučných jmen vybojoval Jiří Kristián Lobkowicz s Bugatti. Mezi jezdci, kteří se zlatým písmem zapsali do listiny vítězů, najdeme z českých závodníků pouze Elišku Junkovou v roce 1926.


Po roce 1931 se už slávu závodu bohužel nikdy nepodařilo obnovit. Teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkové jízdy historických vozidel po části původní tratě ze Zbraslavi na Baně. Letos to bude v sobotu 9. září. Dopoledne (8.00 až 13.00 h) proběhne na náměstí výstava, od 13.00 hodin si to veteránisté „rozdají“ do kopce. Letos poprvé absolvují jezdci dvě jízdy pravidelnosti, přičemž v druhé musí dosáhnout stejného času. Pořadatelé VCC Praha očekávají na 160 automobilů a motocyklů z ČR, Německa, Rakouska, USA, Itálie a Slovenska.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...