Veteránská Zbraslav v sobotu

V sobotu 9.září se Zbraslav opět zaplní příznivci a majiteli historických vozidel při vzpomínkové jízdě jednoho z nejstarších závodů do vrchu Zbraslav – Jíloviště.

Zbraslav – Jíloviště, jeden z nejstarších automobilových a motocyklových závodů na světě, se jel poprvé v roce 1908 u příležitosti Pražského autosalonu. Tehdy se na Zbraslavské náměstí sjelo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Necelých šest kilometrů serpentin s průměrným stoupáním 3,5 procenta a maximálním devět procent projel nejrychleji Němec Joerns s osmilitrovým Oplem. Na prašné cestě dosáhl průměru 86 km/h.


Veteránská Zbraslav v sobotu

Pro malý zájem se repríza opakovala až v roce 1911 a přinesla úspěch automobilům Laurin & Klement, když ing. Otto Hieronymus překonal Joernsův čas o deset sekund. Největšího rozkvětu se ale dočkal slavný závod v třicátých letech, kdy byl součástí evropského šampionátu. Na souboj dvou tehdejších nejlepších vrchařů Hanse Stucka a Rudolfa Caraccioly se chodily dívat desetitisíce diváků. V roce 1930, kdy Stuck s Mercedesem zopakoval své prvenství z předchozího roku jich dorazilo z hlavního města autobusy, auty, vlakem, na kolech a parníky dobrých sto tisíc!

V posledním čtrnáctém ročníku, který se jel 31. května 1931, startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL (7,1 litru, 221 kW) vyrobeným v šesti kusech. Na slavného „Caratsche“ však nestačil. Jedenáct setin sekundy rozhodlo o vítězství Caraccioly, jehož rekord 2.42,7 min (průměr 123,8 km/h) nebyl už nikdy překonán. Čtvrté místo si tehdy mezi jezdci zvučných jmen vybojoval Jiří Kristián Lobkowicz s Bugatti. Mezi jezdci, kteří se zlatým písmem zapsali do listiny vítězů, najdeme z českých závodníků pouze Elišku Junkovou v roce 1926.


Po roce 1931 se už slávu závodu bohužel nikdy nepodařilo obnovit. Teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkové jízdy historických vozidel po části původní tratě ze Zbraslavi na Baně. Letos to bude v sobotu 9. září. Dopoledne (8.00 až 13.00 h) proběhne na náměstí výstava, od 13.00 hodin si to veteránisté „rozdají“ do kopce. Letos poprvé absolvují jezdci dvě jízdy pravidelnosti, přičemž v druhé musí dosáhnout stejného času. Pořadatelé VCC Praha očekávají na 160 automobilů a motocyklů z ČR, Německa, Rakouska, USA, Itálie a Slovenska.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...