Veteránská Zbraslav v sobotu

V sobotu 9.září se Zbraslav opět zaplní příznivci a majiteli historických vozidel při vzpomínkové jízdě jednoho z nejstarších závodů do vrchu Zbraslav – Jíloviště.

Zbraslav – Jíloviště, jeden z nejstarších automobilových a motocyklových závodů na světě, se jel poprvé v roce 1908 u příležitosti Pražského autosalonu. Tehdy se na Zbraslavské náměstí sjelo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Necelých šest kilometrů serpentin s průměrným stoupáním 3,5 procenta a maximálním devět procent projel nejrychleji Němec Joerns s osmilitrovým Oplem. Na prašné cestě dosáhl průměru 86 km/h.


Veteránská Zbraslav v sobotu

Pro malý zájem se repríza opakovala až v roce 1911 a přinesla úspěch automobilům Laurin & Klement, když ing. Otto Hieronymus překonal Joernsův čas o deset sekund. Největšího rozkvětu se ale dočkal slavný závod v třicátých letech, kdy byl součástí evropského šampionátu. Na souboj dvou tehdejších nejlepších vrchařů Hanse Stucka a Rudolfa Caraccioly se chodily dívat desetitisíce diváků. V roce 1930, kdy Stuck s Mercedesem zopakoval své prvenství z předchozího roku jich dorazilo z hlavního města autobusy, auty, vlakem, na kolech a parníky dobrých sto tisíc!

V posledním čtrnáctém ročníku, který se jel 31. května 1931, startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL (7,1 litru, 221 kW) vyrobeným v šesti kusech. Na slavného „Caratsche“ však nestačil. Jedenáct setin sekundy rozhodlo o vítězství Caraccioly, jehož rekord 2.42,7 min (průměr 123,8 km/h) nebyl už nikdy překonán. Čtvrté místo si tehdy mezi jezdci zvučných jmen vybojoval Jiří Kristián Lobkowicz s Bugatti. Mezi jezdci, kteří se zlatým písmem zapsali do listiny vítězů, najdeme z českých závodníků pouze Elišku Junkovou v roce 1926.


Po roce 1931 se už slávu závodu bohužel nikdy nepodařilo obnovit. Teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkové jízdy historických vozidel po části původní tratě ze Zbraslavi na Baně. Letos to bude v sobotu 9. září. Dopoledne (8.00 až 13.00 h) proběhne na náměstí výstava, od 13.00 hodin si to veteránisté „rozdají“ do kopce. Letos poprvé absolvují jezdci dvě jízdy pravidelnosti, přičemž v druhé musí dosáhnout stejného času. Pořadatelé VCC Praha očekávají na 160 automobilů a motocyklů z ČR, Německa, Rakouska, USA, Itálie a Slovenska.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...