ŠkodaOctavia WRC navázala v roce 1998 na stoleté sportovní tradice značky na závodních tratích, model ŠkodaOctavia RS připomíná tuto slavnou tradici i její pokračování jako sériově vyráběný sportovně laděný vůz. Zájem zákazníků o vozidla, která se jízdními výkony liší od svých sourozenců, vyráběných ve velkých sériích, roste ve všech zemích. ŠkodaOctavia RS nabízí individuální a zároveň mimořádně dynamické vozidlo, které však současně splňuje všechny požadavky kladené na provoz v běžném každodenním životě i na nároky rodinného cestování.
ŠkodaOctavia RS má čtyřválcový 20ti ventilový benzinový motor 1,8 Turbo o maximálním výkonu 132 kW (180 k). Tento motor dosahuje maximální točivý moment 235 Nm již při 1950 ot/min a udržuje si jej v uvedené vysoké hodnotě až do 5000 ot/min, což umožňuje vozu velmi dobrou akceleraci v nižších i vyšších otáčkách motoru. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 sekund a maximální rychlost 232 km/h. Model RS je nejrychlejším vozem, který byl kdy v Mladé Boleslavi sériově vyráběn. I výrobcem uváděná kombinovaná spotřeba – 8,0 l/100 km je vzhledem k vysokému výkonu velmi příznivá.
Vyššímu výkonu byl přizpůsoben i podvozek. Ve srovnání s Octavií byl snížen o 15 mm, má sportovní charakter, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a zeleně lakovanými brzdovými třmeny na všech čtyřech kolech a 16palcová nebo na přání i 17palcová kola z lehkých slitin. Škoda Octavia RS má brzdový systém ABS, ASR a MSR, dále elektronický stabilizační systém (ESP), kotoučové brzdy s vnitřním chlazením vpředu i vzadu a přední s vyšší účinností.
O výkonu a jízdních vlastnostech jsme se mohli při prezentaci tohoto modelu přesvědčit v Maďarsku na závodním okruhu, kde motorističtí novináři po krátké instruktáži maximálně využili možnosti svést se s tímto novým sportovně laděným modelem Škoda Octavia RS. Jízda s tímto vozem byla opravdu požitkem – všech 12 červených a stříbrných RS bylo během celého dne plně obsazeno – jejich motory byly v běhu i při výměně jezdců, aby byly v optimální provozní teplotě. Podvozky vozů prokázaly vysokou konstrukční úroveň : dobře se vedly, držely stopu a ostré zatáčky na závodním okruhu projížděly bezpečně poměrně vysokou rychlostí.
ŠkodaOctavia RS se od sériově vyráběných modelů liší odlišně tvarovaným předním nárazníkem přecházejícím do spoileru, integrovaným spoilerem na pátých dveřích, bočními lištami, koncovkou výfuku z nerezové oceli a nápisem RS. Snížením podvozku a přídavnými aerodynamickými prvky bylo dosaženo velmi příznivé hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu Cx = 0,29. Uvnitř pak zákazník nalezne kovové speciální obložení dveří, vkládané tkané koberce v atraktivní barvě, sportovní sedadla v kombinaci černá kůže/stříbrná látka a kontaktní plochy pedálů z nerezavějící oceli s pryžovými ploškami proti sklouznutí. Volant má kůží obšitý věnec, rovněž hlavice řadicí páky je provedena v kůži. Sdružený palubní přístroj má odlišně laděný barevný podklad a středová konzola je obložena karbonovým dekorem. Výbava má vysokou úroveň – patří do ní například dva airbagy, sériově dodávaná klimatizace, sound systém s osmi reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky ovládaná přední a zadní okna. Model ŠkodaOctavia RS bude nabízen ve třech barvách: v červené rallye, stříbrné metalíze a černé.
V sedmém – závěrečném pokračování o špičkovém luxusním modelu firmy ŠkodaAuto výrobní řady ŠkodaOctavia – Laurin & Klement.