Kresta: „Na odpadnutí soupeřů nespoléhám“

Teprve tři starty, ale už také jedno vítězství se Škodou Octavia WRC má za sebou Roman Kresta, jednadvacetiletý soutěžní jezdec ze zlínska.

V letošním roce se tovární tým Škoda Motorsport vrátil do českého šampionátu s cílem připravit mladou posádku Roman Kresta a Jan Tománek pro případné starty v mistrovství světa. Loňští mistři republiky Formule 2 poprvé dostali šanci usednout do továrního vozu Škoda Octavia WRC na Rallye Šumava. Tam však odstoupili pro technickou závadu a ani v Rallye Paramo soutěž pro havárii nedokončili. Vše si vynahradili v Českém Krumlově, kde oslavili své historicky první absolutní vítězství. A jak se Roman Kresta cítí v tak silném voze?


Kresta: „Na odpadnutí soupeřů nespoléhám“

Dokážeš popsat průjezd zatáčkou nebo vůbec styl jízdy s dvoukolkou a čtyřkolkou? „Špatně se to popisuje, ale zjednodušeně řečeno s dvoukolkou musíš mít před zatáčkou „vyřešený“ auto. To znamená odbrzděno, odřazeno, spráný kvalt, optimální rychlost a snažíš se o co nejčistší průjezd. Od kraje ke kraji, můžeš třeba trochu přes brzdu, ale pořád pod tahem, aby Tě přední pohon vytahoval ze zatáčky. U čtyřkolky musím mít pochopitelně taky správnou rychlost, ale do zatáčky to prostě dáš a plynem reguluješ auto tak, abys měl co nejrychlejší průjezd. Octavia má úžasnou trakci, perfektně brzdí a poslouchá na sebemenší impuls. Obrovský rozdíl je ve výkonu. Nedávno jsem se znovu svezl s Felicií a na šestku se mě zdálo, že stojím“.

Jak se změnil Tvůj rozpis? „Všechno se hodně zrychlilo. Oproti Felicii jsme museli v rozpisu přidat brzdy. Jednotlivé úseky na sebe totiž rychleji navazují. Největší změna je asi v těch brzdách. Jsou třeba tak rychlé úseky, že mi Honza čte víc zatáček najednou. Tak třeba brzda – brzda – levá jedna – do – brzda – pravé. Znamená to, že začínáš brzdit v levé jedničce, do u mě znamená 10 – 20 metrů, a když je tam brzda tak vím, kde ještě můžu brzdit. Náš rozpis se musel také zjednodušit tak, aby Honza stačil číst a já vnímat. S Honzou jezdím od začátku a tak si bezvadně rozumíme“.


Používáš při jízdě často ruční brzdu? „To záleží pochopitelně na trati. Používám ji docela často, ale když je nějaká pasáž zleva do prava, tak si auto překývnu plynem. Pochopitelně to není přesný popis. Není to jen plyn, je to taky volant a brzda, každá zatáčka je jiná. Když k ní přijíždím, tak se nesnažím o nějaké rozhazování, ale o co nejčistší stopu. Prostě přijedu, odbrzdím, malinko cuknu po ruční, a potom co nejrychleji pryč. Stále se však ještě učím, sleduji svoje průjezdy na videu a vlastně i v průběhu závodu“.


Ale v Liberci jste až do té desáté zkoušky vedli? „Od Šumavy se udělalo hodně práce. Vůz se přizpůsobil charakteru českých tratí a já se snažím také zlepšovat. Měl jsem konečně možnost testovat nejen techniku, ale také chování vozu a před Libercem jsem najel asi 150 km. To mně hodně pomohlo, konečně jsem věděl, co můžu od auta očekávat. Celý tým od Šumavy usilovně pracoval a to se muselo projevit. Škoda prasklého ráfku. Po Liberci jsem věděl, že je pro nás důležité následující soutěž dokončit. Celý vůz se demontoval a zkontroloval, abychom se vyhnuli technickým problémům. Mezi tím jsem dva dny testoval nové tlumiče Proflex. To byly pro mě další cenné zkušenosti. Před Krumlovem jsme dostali novou elektroinstalaci – provedení 2000“.


Jaké byly Tvoje pocity z prvního absolutního vítězství? „Hlavně veliká úleva z pocitu, že jsme dojeli až do cíle, protože po smůle, kterou jsme měli v začátku sezóny, to pro celý tým bylo velice důležité. Vždy před závodem jsem trochu nervózní, protože vím, že se ode mne očekává dobrý výkon a v Krumlově to bylo snad nejhorší. Jsem rád, že se nám to nakonec podařilo“.


Jakou tedy budeš volit strategii na rallye Bohemia? „Strategie? Určitě nebudu vyčkávat, jestli někdo odpadne. Od začátku se budu snažit o maximální nasazení. Navíc technika je dnes tak dokonalá, že na nějaký výpadek soupeře nelze spoléhat. V současné konkurenci si nemůžeš dovolit slevit a nemůže to udělat nikdo ze špičky, pokud v ní chce zůstat. Bohemia Rally je poměrně dlouhá a zrádná a vždy hodně aut vypadlo. Myslím si, že je nejnáročnější na techniku, a proto se s maximálním úsilím věnujeme přípravě vozu“.


S Romanem Krestou rozmlouval Jan Koudelka

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...