V letošním roce se tovární tým Škoda Motorsport vrátil do českého šampionátu s cílem připravit mladou posádku Roman Kresta a Jan Tománek pro případné starty v mistrovství světa. Loňští mistři republiky Formule 2 poprvé dostali šanci usednout do továrního vozu Škoda Octavia WRC na Rallye Šumava. Tam však odstoupili pro technickou závadu a ani v Rallye Paramo soutěž pro havárii nedokončili. Vše si vynahradili v Českém Krumlově, kde oslavili své historicky první absolutní vítězství. A jak se Roman Kresta cítí v tak silném voze?
Dokážeš popsat průjezd zatáčkou nebo vůbec styl jízdy s dvoukolkou a čtyřkolkou? „Špatně se to popisuje, ale zjednodušeně řečeno s dvoukolkou musíš mít před zatáčkou „vyřešený“ auto. To znamená odbrzděno, odřazeno, spráný kvalt, optimální rychlost a snažíš se o co nejčistší průjezd. Od kraje ke kraji, můžeš třeba trochu přes brzdu, ale pořád pod tahem, aby Tě přední pohon vytahoval ze zatáčky. U čtyřkolky musím mít pochopitelně taky správnou rychlost, ale do zatáčky to prostě dáš a plynem reguluješ auto tak, abys měl co nejrychlejší průjezd. Octavia má úžasnou trakci, perfektně brzdí a poslouchá na sebemenší impuls. Obrovský rozdíl je ve výkonu. Nedávno jsem se znovu svezl s Felicií a na šestku se mě zdálo, že stojím“.
Jak se změnil Tvůj rozpis? „Všechno se hodně zrychlilo. Oproti Felicii jsme museli v rozpisu přidat brzdy. Jednotlivé úseky na sebe totiž rychleji navazují. Největší změna je asi v těch brzdách. Jsou třeba tak rychlé úseky, že mi Honza čte víc zatáček najednou. Tak třeba brzda – brzda – levá jedna – do – brzda – pravé. Znamená to, že začínáš brzdit v levé jedničce, do u mě znamená 10 – 20 metrů, a když je tam brzda tak vím, kde ještě můžu brzdit. Náš rozpis se musel také zjednodušit tak, aby Honza stačil číst a já vnímat. S Honzou jezdím od začátku a tak si bezvadně rozumíme“.
Používáš při jízdě často ruční brzdu? „To záleží pochopitelně na trati. Používám ji docela často, ale když je nějaká pasáž zleva do prava, tak si auto překývnu plynem. Pochopitelně to není přesný popis. Není to jen plyn, je to taky volant a brzda, každá zatáčka je jiná. Když k ní přijíždím, tak se nesnažím o nějaké rozhazování, ale o co nejčistší stopu. Prostě přijedu, odbrzdím, malinko cuknu po ruční, a potom co nejrychleji pryč. Stále se však ještě učím, sleduji svoje průjezdy na videu a vlastně i v průběhu závodu“.
Ale v Liberci jste až do té desáté zkoušky vedli? „Od Šumavy se udělalo hodně práce. Vůz se přizpůsobil charakteru českých tratí a já se snažím také zlepšovat. Měl jsem konečně možnost testovat nejen techniku, ale také chování vozu a před Libercem jsem najel asi 150 km. To mně hodně pomohlo, konečně jsem věděl, co můžu od auta očekávat. Celý tým od Šumavy usilovně pracoval a to se muselo projevit. Škoda prasklého ráfku. Po Liberci jsem věděl, že je pro nás důležité následující soutěž dokončit. Celý vůz se demontoval a zkontroloval, abychom se vyhnuli technickým problémům. Mezi tím jsem dva dny testoval nové tlumiče Proflex. To byly pro mě další cenné zkušenosti. Před Krumlovem jsme dostali novou elektroinstalaci – provedení 2000“.
Jaké byly Tvoje pocity z prvního absolutního vítězství? „Hlavně veliká úleva z pocitu, že jsme dojeli až do cíle, protože po smůle, kterou jsme měli v začátku sezóny, to pro celý tým bylo velice důležité. Vždy před závodem jsem trochu nervózní, protože vím, že se ode mne očekává dobrý výkon a v Krumlově to bylo snad nejhorší. Jsem rád, že se nám to nakonec podařilo“.
Jakou tedy budeš volit strategii na rallye Bohemia? „Strategie? Určitě nebudu vyčkávat, jestli někdo odpadne. Od začátku se budu snažit o maximální nasazení. Navíc technika je dnes tak dokonalá, že na nějaký výpadek soupeře nelze spoléhat. V současné konkurenci si nemůžeš dovolit slevit a nemůže to udělat nikdo ze špičky, pokud v ní chce zůstat. Bohemia Rally je poměrně dlouhá a zrádná a vždy hodně aut vypadlo. Myslím si, že je nejnáročnější na techniku, a proto se s maximálním úsilím věnujeme přípravě vozu“.
S Romanem Krestou rozmlouval Jan Koudelka