Po usednutí za volant jsem pocítil pocit pohodlí a zároveň bezpečí. Pohodlné rozměrné příjemně tvarované sedadlo seřiditelné ve všech směrech, propracovaná palubní deska s dobře umístěnými sdělovači a ovladači podle všech ergonomických zásad spolu s předními i bočními airbagy – to vše působilo uklidňujícím dojmem již před rozjetím vozu. K tomu jistě přispěly i významné prvky aktivní bezpečnosti: brzdový systém ABS, brzdový asistent a protismykový stabilizační systém EPS.
Pětiválcový naftový motor s přímým vstřikem paliva s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla o objemu 2 685 ccm dosahuje nejvyšší výkon 170 k při 4 200 ot/min. Tento výkon, podle mého názoru, plně dostačuje pro tento pohodlný velký vůz. Velmi kladně na mě zapůsobilo, že motor dosahuje již při 1 800 ot/min nejvyšší točivý moment (400 Nm), který si udržuje na této hodnotě až do 2 600 ot/min, což umožňuje dobrou akceleraci při předjíždění a zároveň přímo ovlivňuje skutečnost, že automatická převodovka při normální jízdě nemění zbytečně často převod, pokud ovšem sami ji k podřazení nedáme pokyn prudkým sešlápnutím plynu. Na to automatická převodovka reaguje velmi rychle a podřadí neprodleně podle našeho pokynu. Navíc umožňuje tato převodovka v poloze D (drive) velmi lehkým tlakem do strany na páku voliče vlevo podřazovat nižší stupně rychlosti, pohybem vpravo
pak přeřazovat zpět na vyšší převodové stupně. Tuto možnost řazení jsem především využíval při sportovnější jízdě, aby nedocházelo k zbytečnému řazení dolů a nahoru na krátkých úsecích tratě. Na automatickou převodovku jsem si velmi brzo zvykl a mohu říci, přestože láskou k automatickým převodovkám jsem nikdy neoplýval, že po týdnu s automatickou převodovkou Mercedesu bych se nebránil mít automatickou převodovku ve svém soukromém autu. Automatická převodovka testovaného Mercedesu řadí při normální cestovní jízdě velmi plynule bez znatelných přechodů, pouze při rychlém sešlápnutí plynu podřadí a auto prudce akceleruje. I když u nás nejsou ve velké oblibě automatické převodovky, myslím si, že jejich obliba pomalu poroste, protože současné automatické převodovky zabezpečují motoru pracovat v režimu optimálních otáček a mimoto umožňují řidiči zvláště v městě se plně věnovat situaci na silnici a nerozptylovat se řazením rychlostí.
Na dálnici při jízdě z Prahy do Brna a zpět jsem uvítal vybavení vozu tempomatem, který přesně dodržuje zadanou stálou rychlost a velmi zpříjemňuje jízdu.
Testovaný model Mercedesu vykazoval v interiéru až překvapivě (po krátkém zahřátí) nízkou hladinu hluku, na částečně pronikající pískání turbodmychadla jsem si brzo zvykl. Přesné řízení, dobré pérování a až sportovněji laděný podvozek mě umožnily bezpečné a rychlé projíždění i prudších zatáček.
Celkově mohu konstatovat, že s uvedeným motorem CDI ve spojení s automatickou pětistupňovou převodovkou jsem vzhledem k hmotnosti vozu docílil až udivující nízkou průměrnou spotřebou 7,2 l nafty při ujetí cca třetiny kilometrů ve městě, třetiny na dálnici a třetiny na ostatních silnicích.
Mercedesy třídy E, které patří do vyšší střední luxusní třídy osobních vozů, mají bohatou výbavu, od elektronicky ovládaných oken, zpětných vyhřívaných zrcátek až po palubní počítač a elektronickou klimatizaci. Tomu také přirozeně odpovídá jejich cena, která se pohybuje od 1,2 až do více jak 3 milionů Kč podle stupně výbavy a zvoleného motoru. Přes vyšší cenu bylo v roce 1999 u nás prodáno celkem 235 Mercedesů třídy E, v prvním čtvrtletí tohoto roku pak 49 vozů. To rozhodně potvrzuje jejich oblibu u zákazníků vymezené třídy.