Karoserie – tři varianty pro každé přání
Nový SEAT Ibiza se dokonale přizpůsobí jakémukoli životnímu stylu díky třem karosářským variantám. Pětidveřová Ibiza, třídveřová Ibiza SC a kombi Ibiza ST jsou nejen vrcholnými díly z hlediska designu, ale nabízejí také interiér, který je na tuto třídu vozidel výjimečně prostorný a flexibilní.
Nová Ibiza – univerzální pětidveřový vůz
SEAT Ibiza byl v době svého uvedení na trh v roce 2008 první modelem na zcela nové platformě vyvinuté koncernem Volkswagen pro tento segment. To znamená nejen více stability a komfortu, ale také excelentní úroveň bezpečnosti. Pětidveřový model má navzdory svému sportovnímu, přitažlivému designu zavazadlový prostor o objemu 292 litrů.
Nová Ibiza SC – třídveřové sportovní kupé
Sportovní charakter je pevně zakotven ve filozofii značky SEAT. S třídveřovou Ibizou SC nabízí španělská automobilka vůz obdařený osobitým dynamickým designem a vyváženými proporcemi (délka 4043 milimetrů a výška pouhých 1428 milimetrů). Za zadní lavicí je přesto prostor o objemu 284 litrů určený pro přepravu zavazadel. Sportovní kupé se může pochlubit výjimečně agilními jízdními vlastnostmi bez kompromisů v oblasti komfortu.
Nová Ibiza ST – jedna z nejkrásnějších kombi ve své třídě
SEAT Ibiza ST nabízí se svou harmonickou a vysoce elegantní karoserií kombi širokou škálu možností pro každodenní a rekreační využití. Ibiza ST nabízí vysokou úroveň funkčnosti bez jakýchkoli ústupků v oblasti designu. Navzdory sportovním liniím je objem zavazadlového prostoru za zadními sedadly 430 litrů. Pro další zvětšení ložného prostoru existují dvě možnosti vyžadující jen několik jednoduchých úkonů. Snadná cesta je sklopit opěradla zadních sedadel na sedáky. Od výbavové linie Reference je zadní lavice dělená v poměru 60:40%. Alternativně může uživatel nejprve zvednout sedáky do svislé polohy, a poté sklopit opěradla zadních sedadel, přičemž kompaktní zadní opěrky hlavy zapadnou do výklenků na spodní straně lavice. Tímto způsobem vznikne rovná ložná plocha. Při využití celé výšky interiéru až ke stropu nabídne Ibiza ST až 1164 litrů zavazadlového prostoru. Uvnitř je dostatek místa dokonce i pro dvě jízdní kola s demontovanými předními koly. Maximální užitečná hmotnost je 515 kilogramů.
Sériová výbava modelu Ibiza ST zahrnuje osvětlení (od výbavy Reference) a háčky na tašky v zavazadlovém prostoru. Na přání dodává SEAT síťky v zavazadlovém prostoru a přídavný úložný prostor pod jeho podlahou. Kromě tažného zařízení zahrnuje nabídka příslušenství nosiče a nástavce pro přepravu lyží, jízdních kol a střešních boxů. V závislosti na verzi motoru lze za model SEAT Ibiza ST připojit přívěs o hmotnosti až 1200 kilogramů (brzděný, maximální stoupání 8 %).
Nový design – pozornost věnovaná detailům
Z výrazu nové Ibizy vyzařuje sportovní charakter a vysoká úroveň kvality – design značky SEAT reprezentuje inovativní techniku a preciznost. Osobitou dominantou je lichoběžníková maska chladiče s logem značky SEAT. Nižší výška a horizontální voštinová struktura masky chladiče zdůrazňuje v kombinaci se spodním otvorem pro přívod vzduchu šířku nové Ibizy. Přední a zadní nárazníky byly přepracovány a zejména u sportovní verze Ibiza FR mají výrazný vzhled. Velké přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel se dodávají sériově pro model FR a na přání pro výbavové linie Reference a Style.
Sofistikovaný design světlometů je důkazem obrovské pozornosti, kterou designéři značky SEAT věnovali i těm nejmenším detailům. Hranatý styl světlometů je charakteristickým prvkem nového designérského jazyka značky SEAT. Světlomety se dodávají ve dvou halogenových verzích nebo na přání v bi-xenonovém provedení včetně natáčecí funkce a světlometů LED pro denní svícení, které kopírují tvar hlavních světlometů. Tím vytvářejí jedinečný světelný podpis, stejně jako na přání dodávané zadní sdružené svítilny LED (sériově pro model FR).
Čistý a atletický charakter
Charakteristická „Línea Dinámica“ probíhá od světlometů přes mohutně vystupující podběhy kol až k zádi. Druhá, stejně ostrá charakterová linie prochází přes svalnatá zadní ramena až k zadním svítilnám. Tyto výrazné linie a souhra ploch s napjatým povrchem propůjčuje modelu Ibiza atletický charakter – to platí jak pro sportovní třídveřové kupé, tak pro univerzální pětidveřovou verzi.
Dokonce i funkční kombi se může pochlubit bezkonkurenčně dynamickým vzhledem – bez jakýchkoli omezení v oblasti funkčnosti, která je výjimečná. Karoserie Ibizy ST je působivě zakončena sebevědomým designem zádě. Střešní spoiler s integrovaným třetím brzdovým světlem přesahuje mírně nad velké zadní okno. Zadní světlomety zdůrazňují šířku vozu svým horizontálním designem směřujícím dovnitř. V místě, kde by se protínaly jejich prodloužené linie, je velké logo SEAT, které stejně jako u pětidveřové verze a modelu SC slouží k odjišťování a otvírání zadního výklopného víka.
Interiér – vysoká kvalita i uvnitř
Emocionální síla vnějšího designu se odráží také v interiéru nového modelu SEAT Ibiza, v němž zaujme především efektní, přesto však extrémně minimalisticky a jasně strukturovaný design přístrojové desky. Pocit výjimečné kvality, vysoká preciznost řemeslného zpracování a široký výběr barev a materiálů zahrnující dokonce i čalounění z jemné kůže, to vše podtrhuje standardy značky SEAT. V nové Ibize je pozornost věnovaná detailům cítit všude – na novém tříramenném volantu, na novém ovládacím panelu automatické klimatizace Climatronic a lakovaných plochách. V hlavní roli zároveň vždy vystupuje také funkčnost, což dokládá například nový panel sdružených přístrojů s inovovaným displejem, nebo výrazně větší odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, která díky objemu 10,7 litru nabízí nyní prostor pro mnohem více věcí a užitečných předmětů, než je jen pár rukavic.
SEAT Ibiza má ergonomicky tvarovaná sedadla uložená ve sportovně nízké poloze, která může být v závislosti na preferencích sedící osoby zvýšena. Sedací plochy sedadel jsou tvořeny velkoryse dimenzovanými polštáři ze studené pěny. Výsledkem je komfort kombinovaný s excelentní podporou celého těla. Cestující ocení pohodlí sedadel rovněž při cestách na dlouhé vzdálenosti. Exkluzivní sportovní sedadla v modelu Ibiza FR poskytují tělu výjimečně pevné boční vedení.
Dalším faktorem ovlivňujícím pozitivně komfort je volant, který je nastavitelný výškově a podélně. Volant i hlavice řadicí páky mohou být na přání obšité kůží. Tento prvek výbavy se dodává sériově pro model Style a také pro Ibizu FR, jejíž volant má vlastní osobitý a ještě sportovnější design.
Všechny přístroje a ovládací prvky jsou navrženy tak, aby byla zaručena jejich naprosto intuitivní čitelnost a ovládání. Pod elegantním stínítkem přepracovaného panelu sdružených přístrojů jsou velké stupnice otáčkoměru a rychloměru zapuštěné do sportovně vyhlížejících válců. Displej mezi oběma hlavními kruhovými přístroji ukazuje množství paliva v nádrži, teplotu chladicí kapaliny a informace palubního počítače, který patří do sériové výbavy od linie Style.
Nový ovládací panel klimatizace je umístěn ve spodní části středové konzoly. Manuálně ovládaná klimatizace se dodává na přání pro výbavovou linii Reference (pro 1.2 TSI a vyšší stupně výbav sériově). Pro stupně výbavy Style a FR nabízí SEAT na přání plně automatickou klimatizaci Climatronic, která ukazuje zvolenou teplotu na velkém osvětleném displeji.
Nad ovládacím panelem klimatizace je ovládací panel audiosystému, který zahrnuje rovněž vstup pro externí přehrávač AUX-in. Mezi další možnosti z oblasti konektivity patří rozhraní USB a handsfree Bluetooth.
Sportovní, emocionální charakter, jímž se odlišuje exteriér modelu SEAT Ibiza, nalézá pokračování také v interiéru, o čemž svědčí přístrojová deska s napjatými plochami, kruhové výdechy ventilační soustavy, tříramenný volant a krátká řadicí páka. Všechny detaily v interiéru vykazují pečlivé řemeslné zpracování a vysokou kvalitu použitých materiálů. Všechna tlačítka a ovládací prvky se pohybují precizně v jasně definovaných dráhách a jejich chod je doprovázen uspokojivým „cvakáním“. Povrch přístrojové desky je vyroben z měkké pěny. Pro výbavové linie Style a FR se dodává na přání černé kožené čalounění sedadel.
Pohon – sportovní a úsporné motory
Nabídka motorů pro nový SEAT Ibiza je velmi široká a zahrnuje novou generaci tříválcových a čtyřválcových motorů. Řada zážehových jednotek sahá od neuvěřitelně úsporného motoru 1,2 litru s výkonem 44 kW až po energický motor 1.4 TSI přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem. Výsledný výkon 110 kW přenášený sériově dodávanou převodovkou DSG katapultuje Ibizu z klidu na 100 km/h za pouhých 7,6 sekundy. Akcelerace může pokračovat až k pozoruhodné nejvyšší rychlosti 212 km/h. V nové modelové řadě Ibiza je tento motor nabízen také pro verzi kombi ST, která může být poprvé ozdobena logem FR.
Mimořádnou hospodárností vyniká Ibiza 1.2 TSI. Moderní pohonná jednotka se vyznačuje kultivovaným během, nejvyšším výkonem 77 kW a maximálním točivým momentem 175 N.m v rozpětí otáček od 1550 do 4100 min-1. Přesto v průměru spotřebuje pouhých 5,1 litru na 100 km.
Motory TDI s přímým vstřikováním common rail jsou ještě hospodárnější a čistější. Jednotka 1.2 TDI CR vystačí s pouhými 3,8 litry na 100 km a dosahuje excelentní hodnoty emisí CO2 99 g/km. Turbodiesel 1.6 TDI CR dodávaný ve výkonových stupních 66 kW nebo 77 kW se může také pochlubit příkladnou spotřebou paliva 4,2 litru na 100 km (emise CO2: 109 g/km), a to v obou výkonových verzích.
Sportovním vrcholem nabídky vznětových motorů pro Ibizu je jednotka 2.0 TDI CR s výkonem 105 kW dodávaná pro modely Ibiza SC FR a pětidveřovou Ibizu FR. Žádný konkurent v tomto segmentu nenabízí tak výkonný vznětový motor a žádný jiný nezvládá kombinaci výkonu a hospodárnosti tak efektivně – proti dynamické akceleraci (z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy) a nejvyšší rychlosti 210 km/h stojí průměrná spotřeba paliva pouhých 4,6 litru na 100 km (emise CO2: 119 g/km).
Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive – mimořádně hospodárná varianta
Rekordmanem z hlediska hospodárného provozu je Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive s průměrnou spotřebou paliva pouhých 3,4 litru na 100 km. To odpovídá prvotřídní hodnotě emisí CO2 89 g/km – ve všech karosářských variantách. Přesto kompaktní TDI s technicky vyspělou konstrukcí poskytuje atraktivní výkonové parametry s nejvyšším výkonem 55 kW a maximem točivého momentu 180 N.m.
Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive je sériově vybavena technologií Start/Stop, která přispívá ke snížení spotřeby paliva. Pokud například vůz zastaví na červenou na semaforu a řidič zařadí neutrál, systém Start/Stop motor vypne. Jakmile řidič znovu sešlápne pedál spojky, motor okamžitě znovu automaticky naskočí. Vůz je vybaven také systémem pro rekuperaci kinetické energie, který získává zpět kinetickou energii během každého zpomalování nebo brzdění. Tím se snižuje celkové zatížení motoru a spotřeba paliva.
Účinný aerodynamický paket pro Ibizu 1.2 TDI CR E-Ecomotive zahrnuje uzavřenou masku chladiče a spodní otvor pro přívod vzduchu, který optimalizuje proudění vzduchu v motorovém prostoru. Jeho součástí je také o 40 milimetrů delší přední spoiler, spoiler na zadním výklopném víku, speciální deflektory na zadních podbězích kol a 15“ kola s uzavřenými ozdobnými kryty. Výsledkem uvedených úprav je součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30. Ukazatel vhodného řazení a mírně zvýšené doporučené hodnoty tlaku vzduchu v pneumatikách završují soubor opatření pro zvýšení hospodárnosti modelu Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive.
Technicky pokrokové převodovky a podvozek
Kromě dokonale odstupňovaných pětistupňových a šestistupňových mechanických převodovek se pro řadu motorů dodávají převodovky DSG buď v sériové výbavě, nebo na přání. Dvouspojková převodovka DSG nabízí nejen komfort samočinné převodovky, ale také přednosti přesvědčivé hospodárnosti.
Podvozek nové Ibizy se může pochlubit extrémně sofistikovanou konstrukcí, která byla pečlivě vyladěna pro dosažení sportovních a zároveň bezpečných jízdních vlastností. Elektronický stabilizační systém ESP je u modelu Ibiza FR součástí sériové výbavy (pro Reference a Style na přání). ESP v modelech poháněných motory s výkonem od 77 kW je kombinováno s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. Pokud elektronika zaznamená příliš malé zatížení předního vnitřního kola během průjezdu zatáčkou, vydá pokyn ke krátkému přibrzdění tohoto kola. Systém tak kompenzuje sklon k nedotáčivosti. Vůz vykazuje neutrální chování a disponuje výtečnou trakcí – podobně, jako by byl vybaven mechanickou uzávěrkou diferenciálu. Dobře sladěná vzájemná součinnost mezi různými elektronickými systémy zajišťuje bezpečnost dokonce i v náročných situacích. Dalším příkladem je výkonná brzdová soustava s ABS.
Sériově dodávané řízení s elektrohydraulickým posilovačem má sportovní a přímou charakteristiku. Poskytuje precizní kontakt s vozovkou, rychlou zpětnou vazbu a umožňuje intuitivní změny směru jízdy. Posilovač je vybaven čerpadlem s variabilním výkonem, které pro svou činnost odebírá jen nezbytně nutné množství energie a během jízdy přímým směrem nepracuje. Toto řešení přináší značné výhody v porovnání s čistě hydraulickým systémem, v němž olejová náplň neustále obíhá.
Kompletní výbava, dokonalá individualizace
Výbavové linie modelové řady Ibiza byly rovněž přepracovány bez ohledu na druh karoserie. Základní výbavová linie Reference přesvědčí nabídkou všech klíčových komfortních a bezpečnostních prvků. O další stupeň výš se nachází výbavová linie Style, která je sériově vybavena klimatizací. Ibiza FR má mimořádně sportovní charakter s expresivními stylistickými prvky na přídi a zádi, koly z lehké slitiny a kůží obšitým volantem. Verze FR nové Ibizy je k dispozici ve všech karosářských variantách se zážehovými motory 1.2 TSI (77 kW) nebo 1.4 TSI (110 kW), resp. se vznětovým motorem 1.6 TDI CR (77 kW). Exkluzivně je do modelů Ibiza SC FR a Ibiza FR montován vznětový motor 2.0 TDI CR (105 kW). Každá Ibiza může být dokonale přizpůsobena osobnímu vkusu a individuálním preferencím díky rozsáhlé nabídce barev, výbavy na přání a příslušenství.
Ibiza jezdí na nově navržených kolech s průměrem ráfku od 15 do 17 palců
Verze Reference a Style mají 15“ ocelová kola s pneumatikami 185/60. Nová Ibiza FR jezdí na 16“ kolech z lehké slitiny obutých do pneumatik 215/45. SEAT nabízí pro vybrané výbavové verze na přání kola z lehké slitiny se sofistikovaným designem – 15“ pro Reference a Style, 16“ pro Style a pro FR dokonce 17“ provedení. Všechny pneumatiky mají optimalizovaný valivý odpor bez kompromisů z hlediska komfortu, bezpečnosti a ovladatelnosti.
Nový SEAT Ibiza se vyrábí pro všechny globální trhy
– výhradně v nejmodernějším závodě SEAT v Martorellu nedaleko Barcelony. Nová generace Ibizy bude v roce 2012 představena také v Číně. Pro Ibizu a značku SEAT tolik typická kombinace mladistvého, dynamického designu s nejmodernější technikou, kvalitou a precizností bude náročnými čínskými zákazníky nepochybně patřičně oceněna.
V Evropě bude v průběhu letošního roku představena také extrémně sportovní verze Cupra s vynikajicím výkonem a strhující dynamikou.