Před 249 500 diváky dokázal tým Peugeot Total dojet do cíle se všemi svými vozy.
Na konci strhujícího závodu dělilo trio Bourdais / Lamy / Pagenaud na Peugeotu 908 od vítězné posádky Audi pouhých 13s 854.
„Přijeli jsme, abychom zvítězili, a jsme druzí. Můj první pocit tedy nemůže být jiný než velké zklamání“, přiznává Olivier Quesnel. „Nicméně tým může být na své tři absolutně spolehlivé vozy a na technicky bezchybný závod opravdu pyšný. Naši piloti si nic nenechali ujít, jako Simon Pagenaud, který čtvrt hodiny před koncem závodu ztrácel na vítězný vůz jen něco přes deset vteřin. V tomto 24hodinovém sprintu nám scházelo jen o něco málo výkonu navíc, aby výsledné pořadí bylo jiné. Rád bych našemu soupeři poblahopřál, byla to bitva, která se odehrála podle všech sportovních pravidel a ve vzájemném respektu.“
Spolehlivost vozu Peugeot 908
Peugeot 908 stanul na stupních vítězů v závodě 12 hodin v Sebringu, byl vítězem závodu 1000 km Spa-Francorchamps… Tento vůz byl sestrojen s cílem vyhrát 24 hodin Le Mans. Druhým, třetím a čtvrtým místem potvrdil Team Peugeot Total spolehlivost svého nového stroje. Inženýři Peugeot Sport optimalizovali spotřebu motoru V8 HDi FAP a umožnili tak vozu 908 zajet sérii 12 kol. Během noci byli piloti schopni absolvovat s jednou nápravou s pneumatikami Michelin čtyřnásobné série.
„Co se spolehlivosti vozů týče, dosáhli jsme svého cíle,“ říká Bruno Famin, technický ředitel Peugeot Sport. „Závod se jel hodně na výkon. V tomto ohledu máme malý deficit, zejména když jsme přezuli na tvrdé pneumatiky. A to stačilo, aby naši soupeři získali výhodu.“
24 hodin Grand Prix – průběh závodu
Jean Todt odstartoval 79. ročník závodu 24 hodin Le Mans před zraky 249 500 diváků. Úvodní duel mezi soupeři Franckem Montagny za volantem Peugeotu č. 8 a Allanem McNishem v kokpitu Audi č. 3 dosáhl rychlosti sprintu. McNishe však v 15:51 děsivým způsobem opouští jízdní dráhu. Safety car zasahoval více než hodinu. Franck Montagny (č. 8), Alexander Wurz (č. 7) a Sébastien Bourdais (č. 9) v tom okamžiku zaujímají 3. až 5. místo. Peugeot č. 8 ztrácí několik vteřin seřízením brzd. Následně se Alexander Wurz pouští do boje a probojovává se na druhé místo. Rozfázováním zastávek vedoucích vozů v boxech se Rakušan dostává do vedení poprvé ve 37. kole. Vzájemné střídání ve vedení mezi pěti vozy, které jedou ve stejném kole, trvá až do 22:41, kdy Audi č. 3 opouští za velmi dramatických okolností trať před zatáčkou Indianapolis. Na trať opět vyjíždějí safety cars a tato „žlutá“ fáze trvá dlouhých 2 hod 30 min, kdy se opravují poškozená svodidla.
Během noci jsou Sébastien Bourdais a Simon Pagenaud s č. 9, Stéphane Sarrazin s č. 8 a Anthony Davidson za volantem vozu č. 7 schopni zajet neuvěřitelné tří až čtyřnásobné série. Měkké pneumatiky a stabilní harmonogram zastávek po 12 kolech (oproti 10 až 11 u vozů ostatních týmů) se v těchto podmínkách začínají Peugeotu vyplácet. Želízkem v ohni pro tým Peugeot Total se jeví vůz č. 9, který na soupeře vyvíjí permanentní tlak.
Začíná se rozednívat a končí třetí krátká fáze jízdy za safety carem (vyjetí z jízdní dráhy). Souboj mezi adepty na vítězství nabývá vrcholného tempa, Peugeot č. 7 a 9 a Audi č. 2 se drží společně. Peugeot č. 8 se odpojuje po minutové „stop-and-go“ pauze. V 9:44 Alexander Wurz nedobrzdil a v zatáčce Indianapolis narazil do bariéry a vylomil si přední kolo. Dvojitý vítěz závodu jede s vozem do boxu, kde mu mechanici během 9 minut vymění přední pravou poloosu. Na trať č. 7 vyjíždí na 4. místě, čtvrt kola za vedoucími vozy.
V 11 hodin začíná mrholit. Díky obezřetnější volbě pneumatik, umožnili inženýři Peugeot Sport Simonu Pagenaudovi stáhnout náskok Andrého Lotterera pod 30 vteřin.
Závěrem závodu se mezi vedoucími vozy rozjíždí strhující duel. Ve 14:24 oba vozy zajíždějí současně na poslední zastávku do boxu. Pagenaud si nechává pneumatiky Michelin, Lotterer obouvá na jednu nápravu nové. Oba rivalové vyjíždí z boxů s odstupem méně než 10 vteřin. Lotterer využívá svých nových pneumatik, zvyšuje náskok a dojíždí si pro vítězství. Peugeot se svými vozy obsazuje druhé (č. 9), třetí (č. 8) a čtvrté (č. 7) místo. Peugeot 908 HDi FAP týmu Oreca doplňuje nejsevřenější řadu v historii 24 hodin Le Mans 5. místem.
Díky dvojnásobnému koeficientu v hodnocení ILMC zvyšuje závodem 24 hodin Le Mans Peugeot svůj náskok v žebříčku konstruktérů.
Další podnik série se jede v Imole (Itálie) 1. – 3. července. Za Team Peugeot Total se závodu budou účastnit dva vozy.
Olivier Quesnel, ředitel Peugeot Sport:
„Byli jsme při tom, když se psala historie závodu 24 hodin Le Mans, a to je pro Peugeot rozhodně pozitivní. Závod pro nás znamenal hodně nasazení a nadšení, jsme tedy pochopitelně trochu zklamáni, že nám vítězství ve 24 hodin Le Mans nevyšlo. V daných podmínkách byli naši soupeři o něco rychlejší, ale byl to do poslední minuty vyrovnaný boj. Jsem na náš tým pyšný.“
Bruno Famin, technický ředitel:
„Byl to krásný závod. Měl všechno, co má závod podobného formátu mít. V tomto ohledu rozhodně nezklamal. Výsledek nás samozřejmě neuspokojil, to je jasné, protože jsme přijeli vyhrát. Naši soupeři byli o něco výkonnější, ale my máme zase jiné přednosti. O závodu rozhodly dva nebo tři detaily.“
Pořadí závodu:
- 1. Fassler/Lotterer/Treluyer, Audi R18 TDI č. 2, 355 kol za 24:02’21’’525
- 2. Bourdais/Lamy/Pagenaud, Peugeot 908 č. 9, + 13’’854
- 3. Minassion/Montagny/Sarrazin, Peugeot 908 č. 8, +2T
- 4. Davidson/Gené/Wurz, Peugeot 908 č. 7, +4T
- 5. Duval/Lapierre/Panis, Peugeot 908 HDi FAP Oreca č. 10, +16T
- 6. Jani/Prost/Bleekemolen, Lola Toyota č. 12, +17T
- 7. Ickx/Martin/Leinders, Lola Aston Martin, +27T…
Pořadí Intercontinental Le Mans Cup:
Konstruktéři:
- 1. Peugeot, 103 bodů
- 2. Audi, 69 bodů
Týmy:
- 1. Audi Sport Team Joest, 50 bodů
- 2. Team Peugeot Total, 49 bodů
- 3. Team Oreca-Matmut, 34 bodů
- 4. Rebellion Racing, 26 bodů
Další závod ILMC (4/7) : 6 hodin v IMOLA (ITA) – 2. – 3. července 2011
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií